ASTROSTAR/SHUTTERSTOCK
Zanimljivo

Ovaj dodatak prehrani mogao bi pomoći u smanjenju boli osobama s osteoartritisom

Nova nada za lakše kretanje

Posljednjih godina znanstvenici sve više istražuju kako stanje crijevne mikrobiote utječe i na druge dijelove tijela. Među njima je i zanimljivo istraživanje koje kaže da bi određena vrsta prehrambenih vlakana mogla pomoći u smanjenju boli kod osoba s osteoartritisom koljena. Riječ je o najčešćem obliku artritisa koji nastaje zbog postupnog propadanja hrskavice i promjena u zglobu.

Inulin

U istraživanju, objavljenom u časopisu Nutrients, sudjelovalo je 117 odraslih osoba s osteoartritisom koljena. Sudionici su tijekom šest tjedana bili podijeljeni u četiri skupine. Jedna skupina svakodnevno je uzimala prebiotički dodatak prehrani inulin, druga je provodila program vježbanja uz podršku digitalne fizioterapije, treća je kombinirala prebiotik i vježbanje, dok je četvrta skupina dobivala placebo. Istraživači su na kraju zabilježili da su osobe koje su uzimale prebiotik imale poboljšanje snage stiska šake i smanjenje boli koje je bilo klinički značajno. Inulin, prebiotik koji je korišten u istraživanju, vrsta je vlakna koja se prirodno nalazi u namirnicama poput luka, češnjaka, šparoga, zobi, ječma, mahunarki, banana i čičoke.

- Inulin može utjecati na crijevne procese povezane s upalom. Može potaknuti stvaranje određenih signalnih molekula u crijevima koje sudjeluju u komunikaciji između crijeva, mišića i živčanog sustava - objašnjava Karena Wu, fizioterapeutkinja specijalizirana za ortopedske probleme.

Korisni su, ali

Ipak, prebiotički dodaci prehrani nisu rješenje za svakoga, stoga, naglašavaju stručnjaci, ne bi trebali zamijeniti terapiju koju je propisao liječnik. Kako bilo, studija ipak donosi još jedan dokaz da zdravlje crijeva može biti povezano s procesima koji se događaju izvan probavnog sustava. No prebiotike zasad treba promatrati kao moguću dodatnu pomoć, a ne kao lijek za artritis.

Osim mogućeg utjecaja na upalu i bol, prebiotici se povezuju i s drugim dobrobitima za zdravlje. Pomažu u održavanju uredne probave, pravilnijoj funkciji crijeva, zdravlju imunosnog sustava i metaboličkom zdravlju. No, treba znati da kod nekih ljudi mogu izazvati i neugodne probavne simptome, osobito ako se količina vlakana naglo poveća. Mogu se pojaviti nadutost, plinovi i nelagoda u trbuhu.

Osobe koje imaju sindrom iritabilnog crijeva, upalne bolesti crijeva ili slijede prehranu s niskim udjelom ugljikohidrata trebale bi se prije uzimanja prebiotičkih dodataka posavjetovati s liječnikom ili nutricionistom.

10. kolovoz 2026 11:40