Iz prve ruke

Kako je to biti gastro kritičar i što kroz taj posao sve možete doživjeti? Nije lako, ali je uzbudljivo

Doznajte kojim se sve trikovima služila slavna restoranska kritičarka The New York Timesa kako bi zadržala anonimnost, kakva iskustva joj je to donijelo i kome nije mogla prešutjeti dvostruke kriterije

Za mnoge ljude, objed u restoranu nadilazi puko utaživanje gladi. To je doživljaj, priča o mjestu, tradiciji i ljudima koji su taj tanjur stvorili. Ipak, da bismo o svemu tome dobili jasniju sliku, često se oslanjamo na mišljenja profesionalnih kritičara, čije recenzije u novinama ili na internetskim stranicama mogu presudno utjecati na uspjeh i reputaciju nekog restorana. Katkad se sumnja u vjerodostojnost takvih osvrta, jer se priča kako pojedini restorani plaćaju kritičare pohvalnim objedima i posebnim tretmanima. Unatoč tome, postoje i brojni pisci koji svoj posao obavljaju beskompromisno, nastojeći zaista prenijeti iskreno iskustvo običnog gosta. Jedna od njih bila je Ruth Reichl, glavna restoranska kritičarka The New York Timesa 1990-ih, koja je svojim pronicljivim i duhovitim pristupom uzdrmala cijelu njujoršku gastro-scenu. Svoja je iskustva opisala u knjizi Garlic and Sapphires: The Secret Life of a Critic in Disguise, koja je zbog intrigantnog sadržaja i osebujnog stila pisanja postala bestseler.

Ruth Reichl, koja je tu prestižnu poziciju restoranske kritičarke držala od 1993. do 1999., dobro je znala da već sama njezina pojava u restoranu može promijeniti tijek večeri. Bila je svjesna vlastite moći, ali i izazova koji dolaze s time da vas osoblje prepoznaje. Kako bi ostala objektivna, osmislila je čak šest različitih identiteta - Molly, Brendu, Betty, Chloe, Miriam i Emily - kroz koje je, koristeći perike, promijenjeni način govora i kreditne kartice, nastojala iskusiti restorane poput prosječnog gosta. Ta su iskustva, pod raznim imenima, detaljno opisana u njezinim memoarima iz 2005. godine, koji i danas, dvadeset godina kasnije, privlače pažnju čitatelja. Upravo kroz to neobično prerušavanje Reichl je otkrila koliko se postupci osoblja i gastronomska ponuda mogu dramatično razlikovati ovisno o tome smatra li vas restoran običnim posjetiteljem ili utjecajnim kritičarem.

image

Ruth Reichl 2024. na dodjeli James Beard Media Awards na Sveučilištu Columbia

Jeff Schear/getty Images/Profimedia

Tako Reichl opisuje da je, kako bi ostala anonimna, nosila različite perike, naočale bez dioptrije, mijenjala je način govora i manire te koristila različite kreditne kartice. Željela je doživjeti restorane onako kako ih vidi prosječan gost. S vremenom je shvatila da prerušavanje ne mijenja samo način na koji je osoblje tretira, već i njezino ponašanje. Kao Brenda, opuštena hipijevka, osjećala se slobodnijom i spontanijom, dok je kao Miriam, lik nadahnut njezinom majkom, uočila kako se osoblje odnosi prema gostima s vrlo visokim očekivanjima.

Brzo joj je postalo jasno da ju restorani, kada je otkriju, časte boljom hranom, nude ekskluzivne specijalitete i besprijekornu uslugu. Ta iskustva potaknula su je da razvije specifičan stil kritike u kojem je recenzije pretvarala u svojevrsne sociološke studije, analizirajući ne samo hranu, već i društvene odnose te hijerarhiju unutar restoranske scene.

Jedan od njezinih najpoznatijih primjera bila je dvostruka recenzija poznatog francuskog restorana Le Cirque, tada jednog od najprestižnijih u New Yorku. Reichl je više puta jela tamo anonimno i doživjela osrednju ili čak lošu uslugu: sporije posluživanje, manje privlačne stolove i prosječnu hranu. Međutim, kada se pojavila pod svojim pravim imenom, vlasnik Sirio Maccioni osobno ju je dočekao te smjestio za jedan od najboljih stolova. Odjednom je sve bilo besprijekorno, a hrana vrhunska.

image

Daniel Boulud, David Bouley i Sirio Maccioni (na fotografiji sjedi za stolom) u restoranu Le Cirque 2014.

Cindy Ord/getty Images/Profimedia

O promjeni tretmana nakon što su je prepoznali, Reichl je u svojoj kritici napisala:

"Tijekom pet mjeseci jela sam pet puta u restoranu; tek prilikom četvrtog posjeta vlasnik, Sirio Maccioni, shvatio je tko sam. Kad su me otkrili, promjena je bila zapanjujuća. Sve se poboljšalo - stol, usluga, veličina porcija. Već smo stigli do deserta, ali naš mali tanjur s petit foursima brzo je odnesen i zamijenjen većim, raskošnijim. Na stol se sručila lavina slatkiša, a najviše me fasciniralo što su maline na novim desertima bile tri puta veće od onih na prethodnima."

Njezin je zaključak bio jasan: pod imenom Le Cirque zapravo djeluju dva restorana - jedan za moćne i poznate, novinare i kritičare, a drugi za "obične" goste. Svoju je recenziju objavila u dvostrukom formatu: u jednoj je nahvalila restoran kao vrhunsku kulinarsku destinaciju, dok je u drugoj opisala prosječno iskustvo anonimnog posjetitelja. Ta kritika uzdrmala je njujoršku gastronomsku scenu i najavila probleme koji će kasnije pridonijeti padu popularnosti Le Cirquea.

image
Penguin Books

Reichl je, osim što je bila beskompromisna u analiziranju restoranske kulture, kroz svoja je prerušavanja razotkrila dubinsku nejednakost u tretmanu gostiju. Pokazala je da restoranska scena nije samo pitanje kulinarskog umijeća, već i društvenog statusa: rijetki su oni koji mogu iskusiti vrhunsku gastronomiju u njezinom punom sjaju. Njezini eksperimenti - dolazak u restoran jednom kao anonimna gošća, a drugi put kao poznata kritičarka - nedvojbeno su ukazali na drastične razlike u usluzi, pažnji, pa i ono najgore - kvaliteti hrane. Na taj je način Reichl demistificirala fine dining, istovremeno naglašavajući da restoranska industrija uvelike ovisi o percepciji moći i ekskluzivnosti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. veljača 2025 10:15