Kako dalje?

Ovo su razlozi zašto norma Euro 7 autoindustriju dovodi do ludila, a što će najviše osjetiti kupci

Između ostalog, nova uredba o emisijama Euro 7 mogla bi ugroziti čak i prijelaz na električnu mobilnost

Promet, Euro 7, ilustracija

Za autoindustriju u zemljama Europske unije kakvu sada poznajemo preostalo je još samo 12 godina (nekome kratkih, nekome dugih) do početka zabrane prodaje automobila s unutarnjim izgaranjem.

No dotad je Europska komisija 10. studenog prošle godine napokon predložila uredbu s novim pravilima za smanjenje emisija motornih vozila Euro 7 kakva će se početi primjenjivati 1. srpnja 2025. za automobile i kombije, te dvije godine kasnije za kamione i autobuse.

Podsjetimo, novim standardom Euro 7 uvodi se jedinstven skup pravila za ograničenja emisija za sva motorna vozila te postavljaju ista ograničenja emisija za sva vozila bez obzira na to koristi li vozilo benzin, dizel, električni pogon ili alternativna goriva.

Budući da su ograničenja emisija stroža, ali i drugačija od sadašnjih, mnoga europske nacionalne udruge proizvođača strahuju da će Euro 7 biti kraj većine automobila koji se danas proizvode u EU, te da Euro 7 posredno predstavlja realan rizik zatvaranja tvornica i gubitka tisuća radnih mjesta.

image

Testiranje emisija, ilustracija

Continental

U trenutku kad se za 24 mjeseca napusti postojeći Euro 6 standard koji se primjenjuje od 2014. godine, to će po svemu sudeći biti posljednji koji će uzeti u obzir razvoj novih benzinskih i dizelskih motora s unutarnjim izgaranjem do prelaska na pogone s nultom emisijom 2035.

Prema predviđanjima stručnjaka iz autoindustrije do tad bi zbog novih propisa motor s unutarnjim izgaranjem kakav sada poznajemo mogao potpuno nestati, a nekoliko je razloga za to.

Naime, cijene automobila će sigurno porasti. Kako bi se nosili s novim zahtjevima o emisijama, proizvođači će biti prisiljeni provesti izmjene ne samo na vozilima koja stavljaju u prodaju od 2025. godine, već i na procese izrade i mjesta proizvodnje istih. To će rezultirati povećanjem troškova proizvodnje koji će se (negativno po kupce) odraziti na cijenu automobila. Posebno onih manjih i priuštivih.

U intervjuu iz listopada prošle godine, izvršni direktor Volkswagena Thomas Schafer upozorio je na to te izjavio kako bi gradski automobili mogli poskupjeti za čak 3000 do 5000 eura u Europi. I dodao da će kada Euro 7 stupi na snagu ubiti segment malih automobila i učinio ga nedostupnim.

Još veće će biti povećanje cijena kamiona: ispunjavanje granice emisija NOx koju europska Euro 7 norma nameće značit će prema nekim projekcijama povećanje cijena od najmanje 2700 eura po kamionu.

image

Promet, ilustracija

Profimedia

I ne samo da će prodajna cijena automobila rasti, već će i neke komponente poput guma postati skuplje. Proizvođači guma morat će se prvi put pridržavati ograničenja emisija čestica postavljenih za pneumatike, što će ih prisiliti na razvoj novih proizvoda koji zadovoljavaju nove norme - što košta. To će također utjecati na cijenu vozila kod kupnje i posredno troškove održavanja.

Vozila koja koriste dizel kao gorivo bit će najviše pogođena novim Euro 7 standardom. Ono što će i ostati u prodaji s dizelskim motorima od 1. srpnja 2025. godine, zabilježit će najveći rast cijena što će dodatno uzrokovati smanjenje prodaje.

Usto, automobili s dizelskim pogonom neće biti dobro prihvaćeni na tržištu rabljenih, i to ne samo zato što će rabljeni automobili također biti skuplji, već i zato što ih u brojnim gradovima EU od Njemačke preko Nizozemske do Španjolske očekuju nove "zone niskih emisija" kojima u dizelašima neće moći voziti.

Zanimljivo, sve to neće dovesti do renesanse električnih automobila koji bi s godinama trebali biti sve masovniji i pristupačniji. Na to je ponovo upozorio jedan od glavnih ljudi svjetske autoindustrije i šef Stellantisa Carlos Tavares koji je već ranije izjavio da Euro 7 norma ni nije potrebna, već da ako je politički zamišljena za "tiho ubojstvo" motora s unutarnjim izgaranjem, da je bolje odmah prijeći na elektrifikaciju.

Za Automotive News je sada izjavio "kako su stroži Euro 7 standardi emisije beskorisni te da neće donijeti koristi kupcima i okolišu". Ispada da će si proizvođači teško moći priuštiti skupa ulaganja u razvoj novih ili samo prilagodbu postojećih motora s unutarnjim izgaranjem na Euro 7 i istovremeno razvijati EV modele za ispunjavanje ciljeva elektrifikacije od 2035. godine.

Zato, budući da Euro 7 norma stupa na snagu deset godina prije opće zabrane vozila s unutarnjim izgaranjem u EU, razvoj priuštivih i kvalitetnih automobila na baterije ili vodik s nultom emisijom, bit će vjerojatno u idućim godinama još uvijek kod većine proizvođača potisnut u drugi plan. Pred njima su prvo dvije, pa još deset godina u kojima će u hodu odlučivati što i kako dalje. Naravno, na kupce automobila se takav razvoj situacije sigurno neće dobro odraziti...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 10:52