Žensko poduzetništvo temelji se ponajprije na dvjema platformama - želji za uspjehom ili potrebi za preživljavanjem, a pristup financijskim uslugama i lakoća poslovanja su uvjeti koji otvaraju put za napredak poduzeća u vlasništvu žena, pokazuje studija Mastercard Index of Women Entrepreneurs.
Istovremeno, glavne zapreke koje mogu obeshrabriti žene da postanu poduzetnice su društvene predrasude i slabije mogućnosti napredovanja, a za njihovo svladavanje ključna je podrška iz okruženja.
Razvijena tržišta su na vrhu ovog indeksa žena poduzetnica, predvođena Novim Zelandom (74,4, prvo mjesto), Kanadom (72,4, drugo mjesto) i Sjedinjenim Američkim Državama (69,9, treće mjesto). Ove zemlje imaju najbolje uvjete koji podupiru žensko poduzetništvo, poput malih i srednjih poduzeća, te osiguravaju visoku kvalitetu upravljanja i lakoću samog poslovanja.
Najbolji uvjeti
Mastercard Index of Women Entrepreneurs tako otkriva 10 vodećih tržišta koja pružaju najbolje uvjete i mogućnosti za žene kako bi se ostvarile kao uspješne poduzetnice:
- Novi Zeland - 74,4
- Kanada - 72,4
- Sjedinjene Američke Države - 69,9
- Švedska - 69,6
- Singapur - 69,5
- Belgija - 69,0
- Australija - 68,5
- Filipini - 68,4
- Ujedinjeno Kraljevstvo - 67,9
- Tajland - 67,5
S druge strane, u zemljama s nižim dohotkom, kao što su Uganda (34,8 posto), Bangladeš (31,6 posto) i Vijetnam (31,4 posto), najviše je žena poduzetnica koje se za to odlučuju iz nužde, a ne zbog toga što su motivirane dobrom poslovnom prilikom.
Također, utvrđeno je vodećih 10 tržišta na kojima je udio žena koje su vlasnice poduzeća najveći u odnosu na ukupan broj svih vlasnika poduzeća:
- Uganda - 34,8 posto
- Bocvana - 34,6 posto
- Novi Zeland - 33,3 posto
- Rusija - 32,6 posto
- Austrija - 32,4 posto
- Bangladeš - 31,6 posto
- Vijetnam - 31,4 posto
- Kina - 30,9 posto
- Španjolska - 30,8 posto
- Sjedinjene Američke Države - 30,7 posto
Kulturalne predrasude
Ambiciozne i snalažljive žene treba promatrati kao novu poslovnu priliku. Dok se društva bore protiv postojećih kulturalnih predrasuda, mi ćemo dati svoj doprinos stvaranjem uvjeta koji će omogućiti uvjete za osobni razvoj i ekonomski rast, izjavila je Martina Hund-Mejean, financijska direktorica u kompaniji Mastercard.
Mastercard Index of Women Entrepreneurs pokazuje da zemlje koje pružaju dobre uvjete poslovanja stvaraju poduzetnice koje su vođene željom za napretkom, dok zemlje s lošijim uvjetima poslovanja stvaraju poduzetnice koje su vođene potrebom da opstanu. Isto tako, indeks istražuje razlike u faktorima koji pomažu ili koče razvoj ženama poduzetnicama.
- Što potiče žensko poduzetništvo na tržištima u razvoju? Borbenost. Uganda (34,8%), Bangladeš (31,6%), Vijetnam (31,4%) i Kina (30,9%) ušli su na listu među prvih deset tržišta prema udjelu žena u ukupnom broju vlasnika poduzeća. Na tim tržištima žene iskorištavaju poslovne mogućnosti koje se ne temelje samo na znanju ili inovacijama.
- Međutim, uspješne tvrtke ne opstaju samo zahvaljujući borbenosti. Da bi žene poduzetnice mogle napredovati, trebaju pristup financijskim uslugama i proizvodima te im trebaju biti omogućeni lakoća poslovanja, podrška malim i srednjim poduzećima i dobro upravljanje – kao što je to slučaj na Novom Zelandu (74,4), u Kanadi (72,4), SAD-u (69,9), Švedskoj (69,6) i Singapuru (69,5) koji su zauzeli prvih pet mjesta na indeksu.
- Postoje i druga tržišta kao što su Filipini (68,4, 8. mjesto na indeksu), Peru (64,3, 23. mjesto), Malezija (63,9, 25. mjesto), Kina (61,3, 31. mjesto) i Meksiko (59,1, 40. mjesto) gdje uvjeti za poduzetništvo nisu tako pogodni, ali usprkos tome lokalno poduzetništvo je dinamično s jasnim percepcijama poslovnih prilika i visokim mišljenjem o uspješnim poduzetnicima. Žene poduzetnice su ovdje vođene snažnom željom za uspjehom.
- Tržišta poput Indije (41,7, 49. mjesto na indeksu), Saudijske Arabije (37,2, 52. mjesto) i Egipta (34,0, 53. mjesto) ukazuju na činjenicu da društvene predrasude protiv žena umanjuju njihovu sposobnost da dođu do vodećih pozicija i okušaju se u poduzetničkim mogućnostima.
- Prema indeksu, neke od najvećih prepreka koje sprječavaju da se žene uključe u poslovanje su nedostatak financijskih sredstava (poduzetničkog kapitala), zakonodavna ograničenja, institucionalna neučinkovitost, strah od neuspjeha te nedostatak obuke i obrazovanja. U 54 tržišta koja su pokrivena istraživanjem, barem jedan ili više navedenih čimbenika koče napredak žena kao poduzetnica.
Metodologija
Mastercard Index of Women Entrepreneurs prati mogućnosti žena za iskorištavanjem prilika u njihovim lokalnim sredinama s obzirom na tri čimbenika:
1.) mogućnost napredovanja žena (stupanj predrasuda prema ženama na radnom mjestu, ženama kao političkim i poslovnim liderima te financijskoj snazi i poduzetničkom duhu),
2.) pristup znanju i financijskim sredstvima (mogućnosti žena da imaju pristup osnovnim financijskim uslugama, naprednom znanju te pomoći za mala i srednja poduzeća),
3.) potpora poduzetnicima (ukupna percepcija o lakoći poslovanja na lokalnoj razini, kvaliteta javne uprave, percepcija razine sigurnosti među ženama i kulturalna percepcija doprinosa žena budžetu kućanstva).
Indeks koristi 12 pokazatelja i 25 potpokazatelja kako bi pokazao kako se 54 tržišta diljem regije Azija i Pacifik, Bliskog istoka i Afrike, Sjeverne Amerike, Latinske Amerike i Europe (što predstavlja 78,6 posto ukupne ženske radne snage u svijetu) razlikuju po mogućnostima napredovanja žena, pristupu znanju i financijskim sredstvima te faktorima koji podupiru poduzetničku klimu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....