Nije nimalo svejedno koji ćete emotikon upotrijebiti, koliko vam treba da odgovorite na poruku ili kojim fontom pišete: sve to sugovornicima pomaže da shvate nešto više o vama i o vašim namjerama online. Ako niste znali, postoji i bonton video poziva i to je samo jedan od brojnih primjera digitalnog govora tijela, odnosno svih onih signala koje nesvjesno šaljemo kad komuniciramo u digitalnom svijetu. S dolaskom 2025., godine generacije Beta, koje često nazivaju i generacijom AI, dolazimo u povijesni period u kojem sužive dvije rođene digitalne generacije (alfa i beta) te jednako toliko korisnika koji su visoko digitalno pismeni, odnosno u stanju su se posve samostalno kretati online prostorom. Stvarnost je danas gotovo neprekidno posredovana tehnologijom i postaje sve jasnije da online život više nije samo neka vrsta alternativnog svijeta. Od trenutka kad smo odabrali ekran da nam služi kao štit, pristupili smo jednom svijetu (sačinjenom od informacija, odnosa i interakcija) u kojem vladaju specifična pravila. Naš život postaje sve više i više digitalan, ali vrijedi i obratno. Najočitiji primjer tog trenda upravo je Digitalni Body Language (DBL), koji možemo prevesti kao niz kodificiranih i već dobro utvrđenih normi, koji danas predstavlja bonton u pravom smislu riječi, baziran na jednom novom govoru tijela i to onom "digitalnom".
Kako funkcionira
Baš kao što se u svakodnevnom životu služimo gestama, izrazima lica i tonovima kako bismo bolje razumjeli naše sugovornike, tako smo s godinama i online razvili niz malih pomagala koja nam olakšavaju komunikaciju. Jedan od glavnih saveznika su emotikoni, koji se stalno obnavljaju i nadopunjavaju kako bi mogli obuhvatiti gotovo sve izraze lica i situacija, kao i predmete iz svakodnevnog života. Osim emotikona, služimo se i stickersima, interpunkcijom, slovima pa čak i fontovima kako bismo shvatili ili izrazili, kontekst, sarkazam ili općenito smjer i ton u kojem ide razgovor. Neki primjer? Jedna jednostavna rečenica, poput "Dobro sam" bit će shvaćena na potpuno drugačiji način ako je napisana veliki tiskanim slovima ("DOBRO SAM") ili kurzivom ("Dobro sam"), a njezino bi se značenje posve promijenilo ako bi uz nju bio dodan emotikon srca ili vražićka, vatre ili mrtvačke glave.
Istraživanja digitalnog govora tijela
Danas je digital body language predmet mnogih istraživanja i knjiga, među kojima je i knjiga Digital Body Language, objavljena 2021., u kojoj je autorica Erica Dhawan dala definiciju te pojave, ali je čitateljima donijela i detaljan "digitalni bon ton". Dajući savjete, Dhawan uzima u obzir različite moguće situacije, s naglaskom prvenstveno na poslovni kontekst, u kojem su nove tehnologije dovele do stvaranja potpuno novih dinamika. Otkriva da su videopozivi teren koji stvara najviše problema digitalnim korisnicima. Naime, videopozivi su tehnološki posredovano iskustvo koje je najbliže onom "stvarnom" razgovoru uživo, no upravo to što se nalaze nekako na pola puta između dva svijeta čini ih izuzetno složenim. Tko prvi uzima riječ? Kako se postaviti da bismo izbjegli prekidanje sugovornika, ali da istodobno osiguramo dovoljno vremena za svoju intervenciju u razgovor? Kako pokazati svoj autoritet ili svoje poštovanje? Stručnjakinja u svojoj knjizi savjetuje da se ne plašimo koristiti sve alate aplikacija poput Zooma ili Microsoft Teamsa. Moguće je putem programa odrediti moderatora koji bi imao zadatak voditi računa o tome da svi prisutni imaju podjednaku pažnju i da svi budu saslušani u jednakoj mjeri. Dhawan ističe da bismo tim poslovnim videopozivima trebali posvetiti potpunu pažnju, upravo kao što bismo to učinila da se radi o poslovnom sastanku uživo.
- Odgovaranje na poruku na mobitelu dok netko pokušava uspostaviti vizualni digitalni kontakt s vama moglo bi se tumačiti kao znak nezainteresiranosti i manjka entuzijazma - objašnjava.
Digitalni govor tijela i online dating
Ispravno korištenje (ali i ispravno tumačenje) digitalnog govora tijela nije važno samo u poslovnom svijetu. Digitalni body language je ključan i u svijetu online dejtanja. Ovaj rastući trend potvrdilo je i istraživanje provedeno prošle godine na platformi za online spojeve Hinge. Prema rezultatima, znakovi govora tijela koje najčešće koristimo kako bismo shvatili je li naš sugovornik zainteresiran za nas su: tko započinje razgovor i dosljednost poslane poruke (76 posto). No, važni su i vrijeme potrebno za odgovor (68 posto), ton poruke (66 posto) i dužina poruke (33 posto), ali i korišteni emotikoni (11 posto). Prema stručnjacima sa spomenute platforme, više od 60 posto korisnika smatra digitalni govor tijela izuzetno važnim da bi odlučili žele li prijeći na sljedeći korak i izaći s partnerom.
Savjeti stručnjaka s platforme za dejtanje
Kako bi korisnici što bolje razumjeli i upotrebljavali znakove digitalnog govora tijela, platforma Hinge je objavila neke korisne savjete. Prema bihevioralnoj znanstvenici Logan Ury, važno je nikada ne uzeti zdravo za gotovo da izostanak poruke znači nedostatak interesa.
- Naprotiv, važno je obratiti pažnju na namjere i značenja koja se kriju iza riječi - rekla je Ury. Zahvaljujući funkcijama ove platforme (kakve imaju i mnoge druge slične platforme) moguće je od samog početka komunikacije razjasniti kakva su čija očekivanja, a to ova stručnjakinja zdušno preporučuje.
- Ako volite slati poruke, nemojte se ustručavati pitati svog sugovornika koliko često želi da se čujete i budete u kontaktu između dva susreta - savjetuje. Još jedno ponašanje koje stručnjaci preporučuju jest pozitivan feedback, odnosno da, kad vam netko pošalje poruku, date do znanja da vam je bilo drago primiti je. Na kraju, kako ističe Ury, i za dejtanje online vrijedi zlatno pravilo "Manje je više". Pokažite da da ste shvatili da osoba s kojom komunicirate ne voli slati poruke, ali da bi vam bilo drago čuti je makar samo nakratko na primjer s nekim memom, emotikonom ili fotkom koja ju je podsjetila na vas, tek toliko da vam da do znanja da ste joj u mislima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....