1. Upadanje u riječ
Svim ljubiteljima čavrljanja to se događa, i to vjerojatno često: nešto vam padne napamet u trenutku dok vaša prijateljica još uvijek govori i upadate joj u riječ kako bi izrekli tu svoju misao prije nego što vam nestane iz glave. Koliko god možda djelovalo kao nevina pogreška i previd bontona, upadanje u riječ nije samo pokazatelj nedostatka interesa i poštovanja za osobu koju ste prekinuli, već tako ne dozvoljavate sugovorniku da izrekne završnu misao ili poantu koja može biti prilično važna za njegovo izlaganje. Stoga, uvijek dopustite sugovorniku da dovrši misao, osim ako ne morate reći nešto hitno i neodgodivo.
2. Prekomjerna upotreba sarkazma
Sarkazam može biti dobar začin razgovoru ili ga može upropastiti, naročito ako razgovarate s nekim tko ne poznaje vaš smisao za humor. Dakle, budite svjesni s kim razgovarate i dobro procijenite je li pravo mjesto i trenutak za sarkastične primjedbe. Za ravnanje, ako se morate zapitati je li primjereno u nekom trenutku izreći neku sarkastičnu primjedbu, znači da vjerojatno nije primjereno.
3. Pričanje samo o sebi
Stalno pričanje o samom sebi u razgovoru s drugima može učiniti da djelujete kao narcisoidna osoba ili da jednostavno nemate obzira prema drugim ljudima i njihovim osjećajima. Osjećaji i misli drugih ljudi jednako su važni kao vaši. I drugi ljudi žele podijeliti svoje priče, jednako kao što vi želite podijeliti svoju. Osim što vas predstavlja kao narcisa u očima sugovornika, stalno pričanje samo o sebi predstavlja monopoliziranje razgovora, iritantno je i dosadno.
4. Skrolanje tijekom razgovora
Korištenje mobitela tijekom razgovora je u današnje vrijeme vrlo raširena ružna navika. Telefoni nam služe da budemo u kontaktu s osobama koje nisu uz nas, a njihovo korištenje tijekom razgovora oduzima vrijeme i pažnju koje biste trebali pokloniti osobi koja je u tom trenutku pored vas. Posegnete li za mobitelom tijekom razgovora, to može biti znak da se dosađujete, da biste radije bili negdje drugdje ili da je ono što se „događa” na vašem mobitelu važnije od razgovora s osobom koja je pored vas. Poruka koju ste dobili neće nestati, no vaš sugovornik bi mogao ako se uvrijedi, a surfanje i tipkanje po mobitelu tijekom razgovora je jedna od najnepristojnijih navika.
5. Uvijek morate biti u pravu
Ako se razgovor pretvori u debatu, nemojte se opterećivati time da vi morate biti u pravu po svaku cijenu. Inzistiranje da pobijedite u raspravi oko neke teme i nametnete svoje mišljenje je izuzetno nepristojno. Nije važno tko je u pravu ili u krivu, već to da razumijete stajališta i argumente jedan drugoga te da možete pokazati empatiju bez ikakve osude ili kritike. Tako će razgovor biti produktivniji i pomoći sugovornicima da nauče više jedan o drugome.
6. Nadmetanje
Vaš vam je prijatelj upravo ispričao nešto o svom prvom uzbudljivom putovanju u inozemstvu, a jedino što osjećate jest potreba da uzvratite „istom mjerom”, odnosno da vi ispričate svoj doživljaj s nekog vašeg putovanja u inozemstvo. Bilo bi bolje da se suzdržite od toga. To što netko dijeli neko svoje iskustvo s vama ne znači da vi odmah morate uzvratiti istim ili sličnim vlastitim iskustvom. Vaš sugovornik je vjerojatno samo želio s vama podijeliti jedno osobno iskustvo, a ne čuti kako ste i vi nedavno doživjeli slično ili čak nešto bolje.
7. Pripremanje odgovora prije nego što je sugovornik završio s pričom
U današnje vrijeme mnogo ljudi uopće ne sluša što mu sugovornik govori već samo čeka na svoj red da nešto kaže. Radije se potrudite da zaista čujete što vam osoba pred vama govori, duboko udahnite i upijajte njezine riječi. Dopustite da prođe barem nekoliko sekundi prije nego što vi nastavite sa svojim izlaganjem.
8. Pretvaranje svakog razgovora u ogovaranje
Zahvaljujući društvenim mrežama, ogovaranje je postalo nova dimenzija razgovora. Ogovaranje ne omogućuje sugovornicima da procesiraju informacije, vodi u uspoređivanje i zavist, a gledatelje u tren oka pretvara u kritičare i ogovaratelje. Bilo da s nekim razgovarate uživo ili putem telefona, držite se dobrog starog pravila: ako nemate ništa lijepoga za reći, radije nemojte reći ništa.
9. Postavljanje neugodnih pitanja
Neka pitanja su jednostavno preosobna za ležeran ili grupni razgovor. Razgovarajte o neutralnim temama, kao što su kultura, hrana, putovanja, hobiji, lokalne vijesti i slično. Ako drugi ljudi vama postavljaju neprimjerena pitanja, odgovorite im na način koji neće otkriti koliko vas takvo pitanje smeta. Na primjer, ako vas netko pita koliko zarađujete, odgovorite „Ne dovoljno”. Ili, ako vas vaša rođakinja stalno ispituje kad ćete imati djece, recite „Ne znam, ali jednog dana će mi trebati besplatna teta čuvalica, mogu li računati na tebe?”.
10. Neprimjerene primjedbe
Ključ lijepog ponašanja jest poštivanje tuđih granica i osjećaja neovisno o njihovom spolu ili kulturi. Ako vam slučajno „izleti” neka neprimjerena primjedba, preuzmite odgovornost i ispričajte se. Neka to bude primjer pristojnog i odgovornog ponašanja i vama i drugima.
11. Ne pratite situaciju
Važnost praćenja i procjene situacije je ključ pristojnog razgovora jer otkriva koliko ste svjesni sebe i drugih. Drugim riječima, teme razgovora, on i glasnoća moraju biti usklađeni s ambijentom, atmosferom i ljudima s kojima komunicirate.
12. Sigurni ste da ste odličan sugovornik
Čak i ako možda mislite da nemate nepristojnih navika u razgovoru, uvijek ima mjesta za napredak i poboljšanje. Ako niste sigurni koliko ste zapravo pristojni u razgovoru, pitajte za mišljenje svoju obitelj ili prijatelje. Oni mogu pomoći da postanete svjesni nekih svojih, možda ne tako lijepih navika u razgovoru. Kad osvijestite u čemu griješite, možete se potruditi da to ispravite i postanete ugodniji sugovornik.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....