ZELENA VOZILA

E-fakultet: Nakon bicikla na vodik dobili i punionicu za električne aute

Ankica Kovač promotorica je električnih vozila na vodik. Već ima prototip bicikla, a sad je napravila i prvi korak prema instalaciji vodikove punionice
Ankica Kovač, docentica na Fakultetu strojarstva i brodogradnje pozira ispred prve punionice za električne automobile čijeg je projekta voditeljica
 Matea Petrović / CROPIX

Zagrebački Fakultet strojarstva i brodogradnje (FSB) još jednim potezom okreće se novim tehnologijama: na parkiralištu fakultetske zgrade sutra otvara dvije punionice za električna vozila, a osim što prioritet parkiranja odsad daje zaposlenicima vlasnicima električnih automobila, na FSB-u razrađuju plan o korištenju električnih vozila za službena putovanja. Kako sada imaju punionice, razmišljaju i o mogućnosti nabave elektroautomobila.

Javni natječaj

Punionice za električna vozila bit će otvorene u četvrtak. Riječ je o prvim električnim punionicama postavljenim uz neki od fakulteta, a svaka od njih ima dva priključka od 22 kilovata za istovremeno korištenje, s deset identifikacijskih kartica za punjenje. Cijena obje punionice, nabavljene putem javnog natječaja od Dukati komponente, iznosi oko 70 tisuća kuna, a voditeljica projekta punionica uz faks je docentica Ankica Kovač iz Zavoda za energetska postrojenja, javnosti poznata po svojem izumu - prvom hrvatskom biciklu na vodik. Želja joj je da uskoro uz fakultet bude instalirana i prva punionica vodika u Hrvatskoj.

- Ovim krećemo u smjeru osvještavanja gradskih i državnih vlasti o važnosti čistoga transporta. Osim električnih automobila, cilj nam je uvođenje električnih automobila na vodik. Punionice za automobile na baterije prvi su korak prema instalaciji vodikove punionice - objašnjava Ankica Kovač, podsjećajući da Hrvatska ima ljude i znanje, no još nedostaje dobre volje za prihvaćanje new age tehnologije, odnosno uvođenja vodika kao alternativnog goriva.

Na FSB-u zasad dva profesora imaju hibridne automobile. Jedan od njih, redovni profesor Neven Duić, svoju je Toyotu Prius 2012. godine platio oko 220 tisuća kuna. - Da smo tada imali punionicu uz fakultet, možda bih kupio električni automobil, a ne hibrid. Ovaj projekt pokrenut je nakon što smo pokazali interes da kao grupa zaposlenika kupimo jedan električni automobil kako bismo mogli testirati njegove performanse i učiti na novoj tehnologiji, ne samo u znanstvene svrhe nego i da studenti dobiju priliku upoznati se s novim tehnologijama - objašnjava profesor Duić, koji se nada da će idući njegov automobil biti Tesla “trojka”.

Službena putovanja

- Razmišljamo o modelu da na službena putovanja i konferencije odlazimo upravo u Tesli koju bismo unajmili.

To je jeftiniji način korištenja električnih automobila - umjesto da ih kupujemo, mi bismo ih unajmljivali.

Prema tome ide svijet, u budućnost više nećemo svi biti vlasnici automobila - napominje Duić.

Projekt punionica za električne automobile sufinanciran je kroz Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, u suradnji s Centrom za transfer tehnologija FSB-a.

Dekan FSB-a Zvonimir Guzović ističe da su električne punionice rezultat rada prvenstveno mladih djelatnika koji se bave suvremenim tehnologijama. - Takve tehnologije imaju svoju cijenu, no ujedno su budućnost - kaže Guzović.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 10:18