SUĐENJE ZA BRODOLOM

Tristo putnika došlo je po pravdu: Dajte nam kapetana s Coste Concordije

Prvi spektakularni čin dokaznog postupka zbog brodoloma Coste Concordije počeo je u subotu u Grossetu tiše od očekivanoga

Prvi spektakularni čin dokaznog postupka zbog brodoloma Coste Concordije počeo je u subotu u Grossetu tiše od očekivanoga, možda i zato što je prvi dan posvećen samo formalnim potezima. Posrijedi je ono što u Italiji zovu “dokazni incident” (incidente probatorio), dakle utvrđivanje jednoga materijalnog dokaza koje se ne može ponoviti, jer postoji mogućnost, makar i daleka, da se utvrđivanjem dokaz uništi ili kontaminira tako da sljedeći put ne dâ isti rezultat. Takvi dokazni incidenti su, na primjer, utvrđivanje DNK, rekonstrukcija zločina, a u ovom slučaju je riječ o pregledu takozvane “crne kutije”, sklopa zvučnih i podatkovnih snimaka onoga što se na brodu i s brodom događalo u trenucima koji su neposredno prethodili brodolomu i nastavili se do njegova napuštanja.

Tko je sve bio na brodu

Oni bi morali dati pouzdane i neoborive podatke o brzini i kursu do momenta havarije (kada je trup razderan u duljini od oko 70 metara), o brzini i kursu nakon toga do nasukavanja broda, o stupnju nagnutosti broda u svakom trenutku do definitivnog nalijeganja na bok, zatim o svemu što je rečeno na zapovjedničkom mostu, a po mogućnosti i o tome tko je sve na mostu bio i gdje, te što je učinio: poduzeo ili propustio.

Zatvoren postupak

To ipak nije početak glavne rasprave, pa taj postupak i ne provodi sudsko vijeće, nego sutkinja za prethodnu istragu. Međutim, zbog svoga karaktera, dokazni incident se provodi po svim ritualima koji prate glavnu raspravu: moraju se prijaviti i tužioci, i okrivljenici, i svi pridružitelji tužbi, osobno ili preko pravnih zastupnika, sutkinja mora utvrditi vještake, tužitelji, okrivljenici odnosno pridružitelji mogu predložiti svoje vještake u koje imaju povjerenja itd. Organizatori su očekivali brat bratu 800 osoba, pa je Sudište u tu svrhu unajmilo Teatro Moderno, dalo isprazniti dvije okolne ulice i čak ukinuti nastavu u obližnjem liceju. Sam postupak je zatvoren, novinari nisu pripušteni, pa su se smjestili u dvjema ispražnjenim ulicama i potežu za rukave one koji ulaze ili izlaze, ne bi li iskamčili nešto ekskluzivno.

Je li bilo hridi na karti?

A došlo ih je samo 300. Glavna zvijezda, kapetan Francesco Schettino koji je poderao Costu Concordiju o hrid pred obližnjom Isolom del Giglio, dobro se pazio da se ne pojavi. Barem nekoliko spašenih putnika su pred televizijskim kamerama izrazili živu želju da ga sretnu, na način koji ne bi prijao njegovu zdravlju. Nije se pojavio nitko od okrivljenih. Nije se pojavilo onoliko putnika koliko se vjerovalo da će ih doći.

Novinara nije uzmanjkalo, međutim.

“Crna kutija” će biti otvorena tek prekosutra, dio po dio. Možda će se tako doznati je li istina da ni zapovjednik Schettino, ni njegov zamjenik (koji se popeo na zapovjednički most tek nakon havarije), nisu oglasili uzbunu zbog prodora vode - što se čini nevjerojatnim i govori ili o potpunoj nesposobnosti ili o potpunoj panici.

Možda će se već sada vještački utvrditi što je pokazivala digitalna pomorska karta: je li moguće da na njoj nisu bile opasne hridi, kako je Schettino neuvjerljivo tvrdio, ili on nije dovoljno povećao kartu, ili ga je pred Domnicom Cemortan bilo sram staviti naočale za slabovidne

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 02:06