PIŠE INOSLAV BEŠKER

POČELO SUĐENJE Kapetan kukavica tvrdi: 'Indonežanin na kormilu nije razumio naredbe'

Sud prvo analizira podatke s crne kutije broda koji je odnio 34 života
 AP

U ponedjeljak je u Grossetu, u Teatru Moderno (pretvorenome za ovu prigodu u sudnicu), započeo tzv. dokazni incident u procesu za brodolom putničkog krstaša Coste Concordije kod otoka Giglia u noći 13. siječnja , kada su se utopile 32 osobe (dva tijela su još u podrtini broda).

Odabran je Teatro Moderno, jedino zdanje u Grossetu s dvoranom dovoljno prostranom da na pozornicu stanu i suci, i tužioci, i optuženi, a u parter i na galeriju 125 odvjetnika te nekoliko stotina stručnih savjetnika raznih zainteresiranih strana, ukupno oko 500 osoba.

Tu treba dodati i one preživjele putnike i članove posade koji su se pridružili optužbi kao oštećenici i koji žele sudjelovati u procesu. Dokazni incident (ročište) u talijanskome kaznenom postupku je jednokratno izvođenje neponovljivih dokaza. U ovom slučaju on sadrži ispitivanje sadržaja tzv. “crne kutije”, čitanje svih nalaza vještaka koje je naredila sutkinja za prethodnu istragu Valeria Montesarchio i rasprava o njima.

Izbjegao novinare

U ovome konkretnom slučaju sutkinja za prethodnu istragu navela je na ročištu u ožujku 50 pitanja na koja su morali odgovoriti vještaci. Tih 50 pitanja nije vezano samo za brodolom, nego i za tehničke podatke koji uključuju i gradnju broda i pripremu posade za izvanredna stanja.

Ispitivanje “crne kutije” i vještačkih nalaza potrajat će najmanje ovu sedmicu dana. Odvijat će se iza zatvorenih vrata, bez nazočnosti publike. To u Italiji ne znači da tok “incidenta” neće doprijeti u javnost, nego da će u glasila stići samo dijelovi, umanjeni, uvećani ili inače iskrivljeni, ovisno o interesima onoga tko ih prenese kojem novinaru.

Početku “incidenta” pribivali su svi optuženici, počev od zapovjednika broda kapetana Francesca Schettina, njegova zamjenika kapetana Cira Ambrosija, trojice tada dežurnih u upravi operatora Coste Crociere (to su Roberto Ferrarini, Manfred Ursprunger i Paolo Parodi) itd..

Schettino je “predriblao” novinare ušavši na scenski ulaz. Na “incident” su stigli i neki od preživjelih putnika, od kojih neki psuju Schettina, a jedan par se s njime, međutim, rukovao.

Zabranjeno snimanje

Optuženi se ne mogu očitovati u ovoj fazi procesa, nego tek na glavnoj raspravi, ali imaju pravo nazočiti i sugerirati svojim pravozastupnicima (braniteljima i savjetnicima) pitanja i ine poteze koje mogu postaviti u ovoj fazi, kako bi odgovori eventualno mogli biti korišteni u korist optuženika na glavnoj raspravi. Schettino je zahtijevao da se dokazni incident proširi i na kormilara, državljanina Indonezije, za koga posljednji zapovjednik Coste Concordije tvrdi da nije razumio neku Schettinovu ključnu zapovijed. Istražna sutkinja je prethodno zaključila da kormilar nema zašto biti optužen.

Mjere sigurnosti su iznenađujući stroge: Teatro Moderno opkoljen je karabinijerima, blokirane su i ulice u centru Grosseta, a novinarima je osiguran uzak koridor i ograničeni prostor pred glavnim ulazom. U kazališnu dvoranu je zabranjeno unijeti ikakav aparat za vizualno odnosno auditivno snimanje. Ipak, u dvorani je instalirano osam kamera, radi “objektivnog” snimanja po nalogu suda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 07:44