NE MOŽE PREŽIVJETI

VLADA SMJENJUJE UPRAVU HŽ CARGA Novi ljudi će u 30 dana podijeliti 1500 otkaza

 Goran Mehkek / CROPIX

Na današnjoj sjednici Vlade bit će smjenjena tročlana Uprava Carga na čelu sa Ivanom Leškovićem, a za novog predsjednika Uprave bit će postavljen Danijel Krakić, načelnik Sektora željeznica u Ministarstvu prometa i predsjednika Nadzornog odbora HŽ Carga.

“Smijenjujem cijelu Upravu HŽ Carga jer nisu pripremili tvrtku za za privatizaciju i nisu smanjili troškove. HŽ Cargo mjesečno ima prihode od 30 milijuna, a troškove od 60 milijuna kuna. Od toga oko 75 posto ide na plaće”, kazao nam je jučer ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić. Od nove Uprave očekuje brzo provođenje bolnih rezova. “U mjesec dana se mora zbrinuti 1500 od 2800 zaposlenih i srezati troškovi. Ukoliko se to ne učini tvrtka odlazi u stečaj”, poručuje ministar. Prema nedavno objavljenom izvješću o stanju društva HŽ Cargo je već zreo za stečaj.

Ogromni gubici

Naime, gubitak u prvih osam mjeseci ove godine iznosi 76 milijuna kuna, te s prenesenim gubitkom u iznosu od 197,1 milijun kuna čini od 273,1 milijun kuna, dok temeljni kapital iznosi 531 milijun kuna. Iz toga je vidljivo je da akumulirani gubitak dosegnuo preko polovine visine temeljnog kapitala društva, odnosno 51,4 posto. Osim toga tvrtka je opterećena i sa 800 milijuna kuna kredita koji su izdani uz državna jamstva. Takva je situacija je neodrživa te se sada pronalazi način kako u kratkom vremenu zbrinuti više od 50 posto zaposlenih. Naši nam sugovornici kažu kako je u najvećem broju riječ o radnicima koji zapravo nemaju posla i mjesečno prima prosječnu plaću od oko 10 tisuća kuna.

Dodatni uteg na troškove su plaće nekoliko savjetnika Uprave, redom bivših čelnika Carga, koji primaju oko 20 tisuća kuna plaće neto mjesečno. Jedna od ideja je da se višak zaposlenih zbrine kroz Željeznički fond i na taj način održi likvidnost tvrtke. Da bi se se neki radnik zbrinuo kroz taj fond mora potpisati svoj pristanak. Time bi mu se plaća smanjila na oko 4 tisuće kuna bruto. Na ovaj način Uprava želi osigurati likvidnost tvrtke kako bi osigurala barem isplata plaća. Prema poslovnom izvješću tvrtka je nelikvidna. Na dan 31. kolovoza obveze tvrtke su iznosile 230,6 milijuna kuna, obveze koje prelaze rok od isplate od 60 dana iznosile su 100,8 milijuna kuna i u odnosu na kratkoročne obveze društva za 2012. godinu čine 21,5 posto. Predstačejni postupak se pokreće ukoliko te obveze pređu 20 posto. HŽ Cargo najveće iznose duguje sestrinskim tvrtkama, a najviše HŽ Infrastrukturi.

Te dugove tvrtka je dosad krpala zaduživanjima i kreditima no danas tvrtka više nema od koga posuđivati novac za plaće a banke joj više ne žele davati kredite ni uz državna jamstva.

Preživjeti do prodaje

Plan je da se tvrtka održi na nogama dok se ne sklopi ugovor o prodaji 75 posto kompanije rumunjskoj Grampet grupi. Kupnja se zakomplicirala nakon što je utvrđeno da proces privatizacije mora odobriti i Europska komisija. To znači da će se sve odužiti između 3 i 6 mjeseci, a HŽ Cargo sa sadašnjim načinom poslovanja toliko ne može preživjeti. Osim Europske komisije svoje mišljenje će morati dati i Agencija za tržišno natjecanje.

Da bi program zbrinjavanja u tako kratkom vremenu uspio nova Uprava će morati postići dogovor sa sindikatima. Kako neslužbeno saznajemo u sindikatu su svjesni teške situacije i spremni su na suradnju. No, pitanje koje je mišljenje oko 700 članova Udruge branitelja u HŽ Cargu koji imaju posebne dodatke Kolektivnom ugovoru koji praktički onemogućuju davanje otkaza tim radnicima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 11:36