SEKSUALIZACIJA DJECE

Seksom do uspjeha. Djevojka (16): Za rođendan želim nove cice

Povećala se količina seksualnih sadržaja, iskrivljene su uloge muškarca i žene, a djeca su objekti. Djevojčice se snimaju u izazovnim pozama i odjeći za odrasle, a dječaci izgledaju kao ‘frajeri’

ZAGREB - Seksi odjeća za desetogodišnjakinje, dekorativna kozmetika za predškolce, štikle, tange i grudnjaci za djevojčice bez razvijenih grudi, visokoseksualizirane igračke - to je svakodnevica današnje generacije pretpubertetlija, generacije koja prva doista osjeća i živi popularnu kulturu koju odrasli forsiraju posljednja tri desetljeća - kulturu seksa i agresije, koji su apsolutni životni imperativ i jedini garantiraju životni uspjeh.

Ekstremna eksploatacija

Odrasli se danas zgražaju nad načinom prezentiranja i samoshvaćanja djece, njihovim stilom odijevanja i usvojenim životnim vrijednostima. No, činjenica je da smo im to sami nametnuli posljednjih desetljeća i da zapravo nije bilo teško predvidjeti da će se, prije ili kasnije, ta ekstremna eksploatacija seksualnosti odraziti i na najmlađe. Korištenje seksa i seksualiziranih sadržaja u medijima, oglašivačkoj industriji i komunikacijama, konstatira u svojem hvaljenom izvješću “Sexualisation of Young People” poznata britanska psihologinja dr. Linda Papadopoulos, staro je koliko i sami mediji. Međutim, u posljednja tri desetljeća došlo je do ekstremnih promjena u tri bitna segmenta koje su jednostavno morale imati važan utjecaj na djecu odraslu na takvim sadržajima.

Kao prvo, dramatično je povećana količina i eksplicitnost seksualizirianih sadržaja, koji se, uz to, prvi put - zahvaljujući novim tehnologijama, internetu i mobitelima - ne mogu plasirati samo željenoj populaciji, odnosno određenoj dobnoj skupini.

S mobitelom u džepu svaki osmogodišnjak zapravo ima pristup svim vrstama sadržaja - jednako lako dolazi do igrice s Ninja kornjačama i Playboya.

Drugo, stubokom se promijenio prikaz ženskih i muških uloga, isključivo na temelju seksualnih atributa, i to do karikaturalnosti. Ženama se u pravilu poručuje da moraju biti seksi, poželjne, izazovne i nevjerojatno lijepe da bi imale uspješan i ispunjen život, a muškarcima da po svaku cijenu moraju biti macho tipovi, snažni, jaki i agresivni. Svaka takva slika šalje jasnu poruku o očekivanjima, vrijednostima i idealima.

I djevojčice u najranijoj dobi počele su prihvaćati te stereotipe bez kritičnosti i preispitivanja.

Odrasle žene su infantilne

Treće, medijska i oglašivačka industrija prihvatila je djecu kao legitimni seksualni objekt - djevojčice se snimaju u izazovnim pozama, u odjeći za odrasle, a dječaci izgledaju kao “frajeri”. Istovremeno, odrasle su žene krajnje infantilizirane. Nestala je granica između seksualne zrelosti i nezrelosti, a prihvatljivo je djecu povezivati sa seksualnošću.

1. TINEJDŽERSKI MAGAZINI

Glavni uzor za oblikovanje vlastite osobnosti djeci su danas vršnjaci i časopisi za mlade, koji imaju ulogu “superprijatelja” i “coolsavjetnika”. Mjesečnik OK! danas je najprodavaniji mjesečnik u regiji (ne samo među časopisima za mlade, već među svim mjesečnicima), a njegova čitalačka publika, kaže glavni urednik Neven Kepeski, pomlađuje se iz godine u godinu. Danas su to već djeca od devet godina, dok ga prije 10-tak godina nisu čitali mlađi od 12. U SAD-u u razdoblju od 1990. do 2000. godine učetverostručio se udio časopisa za mlade na tržištu, i to s 5 na čak 19 posto.

A dominantne teme tih časopisa, prema analizi britanskih psihologa, jesu potreba djevojaka da budu seksualno privlačne kako bi privukle mušku pažnju - već i najmlađe mogu pronaći savjete kako se šminkati, frizirati, odjevati, hraniti i vježbati da bi bile privlačne dečkima. Časopisi namijenjeni dečkima pak sadrže visokoseksualizirane slike djevojaka, gotovo na rubu pronografije, te ih podučavaju kako da budu seksualno dominantni i da promatraju djevojku kao seksualni objekt.

Jezik takvih časopisa također je na granici erotskih magazina - ponavljaju se imperativi “budi seksi”, “poželjna”, “provokativna”, “zavodljiva”, “uzbudljiva”. Pri tom se retuširaju i fotografije djece, koja su slikana u seksi pozama jedva primjerenim odraslim modelima.





2. TELEVIZIJA

U američkoj državi Texas trenutno je najpopularnija serija “Friday nights lights”, koja se prikauje u ranovečernjem terminu, a prvenstveno se bavi životom mladih od 14 do 17 godina, i tov ećim dijelom njihovim zamršenim i složenim seksualnim životom! Porast seksualiziranih, ali i nasilnih scena vezanih uz seks naprosto je ogroman - broj nasilnih scena nad ženama od 2004. godine u SAD-u narastao je za 120 posto, a nad tinejdžericima čak 400 posto. Međutim, istraživanja pokazuju da su djeca najkritičnija upravo prema televizijskim sadržajima, vjerojatno zato što ih roditelji - nenaučeni na nove tehnologije - od najranije dobi upozoravaju upravo na opsanosti televizije.

3. INTERNET

Oko 80 posto djece u Hrvatskoj ima pristup Internetu, a ogroman broj njih ima kompjutor u svojoj sobi. Većina pak roditelja ne zna što djeca na kompjutoru rade, a dobar dio njih misli da su tamo sigurni i da sigurno rade nešto korisno. Činjenica je da djeca posjećuju stranice koje im nisu namijenjene, da su izložena hardcore pornografiji, a da najviše vremena provode na društvenim mrežama, poput Facebooka, gdje stvaraju svoje “virtualno ja”, izrazito seksualnizirano i pod utjecajem cijele ovakve pop-kulture. na svojim profilima oni su mnogo stariji od njihove kronološke dobi, tvrde da su seksualno aktivni, a u fotoalbume stavljaju fotografije koje bi mnogi okarakterizirali kao dječju pornografiju. Policijski profesionalci upozoravaju da se suočavaju s dosad nepoznatim problemom - većina autora dječje pornografije su sama djeca!

4. KOMPJUTORSKE IGRE

Osim izrazito nasilnih kompjutorskih igara, koje već godinama preplavljuju tržište te su dostupne i najmlađima, novi su trend igre sa seksualiziranim sadržajima ili one koje posebno ponižavaju žene. Tako je, recimo, prije dvije godine posebnu popularnost doživjela igra u kojoj treba slijediti majku i kćer i na kraju ih silovati. Igra nazvana Rape Play mogla se normalno kupovati preko stranice Amazon.com.

5. MOBITELI

Mobiteli, kojima djeca imaju pristup Internetu uvijek i svuda, kojima mogu snimiti što hoće i kad hoće i kojima mogu međusobno komunicirati gotovo stalno, danas su standardna oprema i hrvatskih osmogodišnjaka. Sve je popularniji tzv. sexting, odnosno slanje poruka eksplicitno seksualnog sadržaja ili vlastitih polugolih fotografija poznatim, ali i nepoznatim, osobama.

6. STANDARDNE NOVINE

Posljednjihy 15-ak godina gotovo je izbljedila granica između standardnih, obiteljskih novina i onih s erotskim ili tračerskim sadržajima. Primjerice, u dnevnim se novinama mogu pronaći “tvrđe” fotografije nego u Playboyu. Glavne se vijesti i u ozbiljnim novinama odnose, primjerice, na Antu i Simonu ili Dolores i Dikana. Model koji se i u takvim novinama nudi mladima u najmanju je ruku upitan.

7. MUZIKA

Mladi danas najmanje dva sata dnevno slušaju odabranu muziku, a najpopularnija je upravo ona najgrublja, s najviše psovki i najviše nasilja, osobito nad ženama. Pojedini žanrovi, poput rapa, rap-rocka i rap-metala upravo promovirajuženu kao seksualni objekt i opravdaju svako seksualno nasilje nad djevojkama.

8. IGRAČKE

Najrazličitije industrije bez sustezanja nastoje što mlađu djecu učiniti što odraslijom ne bi li uhvatili svoj dio kolača. Izuzetak nije ni industrija igračaka, a najtipičnije su lutkice Bratz, namijenjene djevojčicama od četiri do šest godina. Te su lutke izrazito seksualizirane, naglašenih atributa, odjevene poput porno-diva. Ne treba ni naglašavati da su iznimno popularne među djevojčicama starije vrtićke grupe.

9. ODJEĆA

Gotovo je nemoguće danas obući djecu u dječju, nevinu, slatku odjeću, jer je na tržištu gotovo uopće nema. Kolekcije dječje odjeće preslikane su linije seksi-odjeće za odrasle žene, sa dekolteima, prorezima na uskim suknjama i sličnim. Kod nas, koliko nam je poznato, još uvijek nema krajnjih ekstrema, poput grudnjaka za osmogodišnjakinje, štikla za petogodišnjakinja i tanga za vrtićku dob, no na stranim se tržištima to bez problema može kupiti.

10. KOZMETIKA

U velikim parfumerijama odlično se prodaju linije dekorativne kozmetike za najmlađe. Djevojčice su jednostavno lude za svojim sjenilama, šminkicama, lakovima za nokte. Roditelji sve teže odoljevaju navaljivanju da im se sve to kupi i da im se dozvoli da se tako uređuju za - vrtić. U višim razredima osnovne škole normalno je da bojaju kosu, da se diskretno šminkaju, pa da za izlaske nose i visoke pete.

11. ANOREKSIJA I BULIMIJA

Biti uspješan znači biti popularan, a popularan znači biti kao u časopisu - seksi, mlad i mršav. Problem je u tome što u stvarnosti takva ljepota iz časopisa - bez Photoshopa - ne postoji. No, trend kulta mršavosti posljednjih godina doveo je do neočekivanog porasta anoreksije i bulimije i to kod sve mlađe i mlađe populacije, posebno djevojaka.

Prema stranim istraživanjima, djevojčice već u dobi od šest godina pokazuju frustriranost i nezadovoljstvo svojim tijelom, a s 10 većina njih je već bila na nekoj dijete. I u Hrvatskoj su sve popularnije “proana” i “promia” internetske stranice, koje promoviraju anoreksiju i bulimiju kao način života. Tu se djevojčice ohrabruju da ne jedu, da dođu do željenog izgleda, razmjenjuju se savjeti kako ne jesti, a da roditelji to ne primjete, kako se oblačiti, a da odrasli ne piosumnjaju u poremećaj prehrane, kako se izvući iz depresije ako ipak “zgriješe”. Mogu se pratiti ispovjesti djevojčica koje tjednima žive na pet jabuka dnevno.

12. PLASTIČNA KIRURGIJA

Plastična krirugrija donedavno je bila rezervirana za pornodive i ostarjele hollywoodske glumice. Unatrag nekoliko godina, nitko se više ne čudi nad nečijom željom da, u nastojanju da bude što privlačniji suprotnom spolu, mijenja i vlastito tijelo. Nije neuobičajeno da se žene u 40-tima podvrgavaju estetskim operacijama kako bi povratile mladenačko tijelo, ono od, recimo, prije poroda. No, više nije skandalozno ni da tinejdžerice za rođendan traže, primjerice, “nove cice”. Brojni roditelji u tome ne vide ništa sporno - u Americi se između 2005. i 2008. godine utrostručio broj mlađih od 19 koji su se podvrgnuli estetskim operacijama. Naravo, uz blagoslov roditelja.

Posebno je povezan porast anoreksije i procvat estetske kirurgije. Naime, ideal ženske ljepote je izrazito mršavo, gotovo anoreksično tijelo s naglašenim ženskim atributima, osobito grudima. Međutim, nemoguće je prirodno postići i jedno i drugo. Stoga se žene i djevojke, kad omršave i “izgube” grudi, odlučuju vratiti ih plastičnom operacijom.

13. PORNOGRAFIJA

Osim što je pornografija širokodostupna svima, pa i djeci, bez učinkovite kontrole roditelja, činjenica je da se pornografija u posljednjim se desetljećima nevjerojatno promijenila. Sam eksplicitni seks više nije dovoljan, nastoje se ukloniti sve donedavne granice, pa su tako najpopularniji filmovi s vrlo nasilnim seksom, oni koji fingiraju silovanje, incest ili gubitak djevičanstva. Zaprepašćujuća je pak popularnost tzv. PCP pornografije (pseudodječje pornografije) u kojoj se mlade, ali punoljetne djevojke, oblače i snimaju da izgledaju poput djevojčica. Djeca kao seksualni objekt više nisu skandal.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 06:30