JESU LI PRETJERALI?

POBUNA RODITELJA ‘Ne želim da mi dijete za zadaću gleda ‘300’, film pun krvi i nasilja’

Autorica udžbenika ‘Tragom prošlosti 5’ i izdavač: Svjesni činjenice da film sadrži okrutne scene, zadatak smo formulirali tako da je jasno da ga učenici ne bi trebali gledati samostalno

Film eksplicitnog nasilja - kakvo i priliči povijesnoj bitki tristotinjak Spartanaca s brojčano nadmoćnijm trupama perzijskog kralja Kserksa - postao je, igrom slučaja, domaćom zadaćom ponekih školaraca mlađe dobi u Hrvatskoj.

Špricanje krvi po ekranu

U udžbeniku iz povijesti “Tragom prošlosti 5” (str. 89) 11-godišnjacima se preporučuje gledanje globalno poznatog akcijskog spektakla “300”, kao praktično-projektna lekcija o grčko-perzijskim ratovima u sklopu teme “Uspon Stare Grčke”. Javnosti to ne bi postalo poznato da majka jednog 11-godišnjaka (podaci u redakciji), kojemu je učiteljica za domaću zadaću dala zadatak da pogleda film, nije potaknula ostale roditelje na razmišljanje.

- Zašto u udžbeniku stoji preporuka gledanja filma prepunog eksplicitnog nasilja, špricanja krvi po ekranu u slow motionu, odsječenih glava, stotine mrtvih tijela? Zašto udžbenik za 5. razred preporučuje gledanje filma koji je evidentno primjeren (a i napravljen) za nekoliko godina stariju publiku? - postavila je pitanje majka koja se potrudila i pronaći dobne kategorije dodijeljene po raznim državama djelu redatelja Zacka Snydera (premijerno prikazano u američkim kinima 2006.).

Ni u jednoj od njih, osim Tajvana i Francuske, ne preporučuje se gledanje filma djeci mlađoj od 13 godina. U dobrom dijelu država višestruko nagrađivan film pobrao je oznaku R (restricted) - ograničeno. Dopisivanje roditelja na tu temu rezultiralo je gotovo unificiranim zaključkom: slažu se da je film neprimjeren za 11-godišnjake.

- Pritom ne mislim da je neophodan za razumijevanje grčke kulture i povijesti - dodao je jedan roditelj. Drugi je pak donio već poznat zaključak “da su nam djeca ionako previše okružena nasiljem svake vrste u medijima”.

Više razmišljanja

- Ne znam zašto bi to netko preporučio klincima jer to je film koji se ne drži povijesnih činjenica i ekranizacija je fantasy stripa. Jest da je dobar autor, jest da je hvaljen strip, a film je vizualno odlično složen, no to je stilizirano nasilje i nije za djecu od 11 godina - tvrdi i filmofil Denis Vukoja.

Ipak, povijesni udžbenik “Tragom prošlosti 5” autora Sanje Cerovski, Sonje Bančić i Štefice Paladino, u izdanju Školske knjige, dobio je odobrenje Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, točnije Stručnoga povjerenstva za udžbenike.

Deniver Vukelić, urednik povijesti u Školskoj knjizi, i Sonja Bančić, suautorica udžbenika “Tragom prošlosti 5”, objašnjavaju razloge.

Nije, tvrde, riječ o obvezi, već o preporuci, odnosno “o koncepciji kao mogućem prijedlogu projektnog zadatka koji zahtijeva više razmišljanja i/li kreativni rad”.

Prošli stručne recenzije

- Svjesni činjenice da film ‘300’ sadrži i okrutne scene, zadatak smo formulirali tako da je jasno da ga učenici ne bi trebali gledati samostalno. Ako ga gledaju na satu povijesti, pretpostavlja se da će učitelji odabrati scene koje smatraju prikladnima za učeničku dob. U školi će usporediti naučeno gradivo s filmom, razvijajući kritičko mišljenje učenika, uspoređujući povijesnu stvarnost i umjetničko filmsko djelo - objašnjavaju Vukelić i Bančić. Podsjećaju da je sporni udžbenik prošao stručne recenzije učitelja praktičara, kao i ocjenu stručnog povjerenstva Ministarstva znanosti.

Nitko od njih, zaključuju, nije imao primjedbu na ovakav tip zadatka.

Što je u filmu istinito, a što preuveličano?

Pogledajte film “300” koji govori o Grčko-perzijskim ratovima. Koji su događaji prikazani prema pisanim izvorima, a koji su preuveličani ili izmišljeni? Zamolite nastavnika/nastavnicu da vam u tome pomogne. Mogu li igrani filmovi služiti kao izvori povijesnih informacija? - stoji na stranici 89. udžbenika iz povijesti.

Dvije stranice prije toga, u obaveznom dijelu nastavne jedinice, predlaže se zadatak za samostalni rad u kojem učenici trebaju uz pomoć kronološke tablice i povijesnog zemljovida ispričati tijek grčko-perzijskih sukoba.

- Taj je zadatak, jednako kao i sporni zadatak usporedbe povijesne stvarnosti s filmom ‘300’ predviđen za rad na satu, kao što je vidljivo i iz dijela pripadajuće upute: ‘Zamolite nastavnika/nastavnicu da vam u tome pomogne’ - objašnjava Deniver Vukelić, urednik povijesti u Školskoj knjizi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 20:31