DUBROVAČKI RAT TAKSISTA

Krkljanac je na cesti, Libertasovi vozači voze i za Uber, lokalni je taksist već prebio konkurenta, a tek dolaze Cammeo i Eko taksi

Gradonačelnik predlaže zone gdje bi prednost nad Uberom i  “došljacima” imali taksisti s koncesijom, ali odvjetnici upozoravaju: To je diskriminacija
 screenshot

Lani su za gužve dežurni krivci bili turistički autobusi s putnicima s kruzera, a ove se godine u Gradu za krkljanac proziva novopridošli Uber. Taksista koncesionara je tristotinjak, broj Uber partnera bi se do kraja turističke sezone mogao popeti na petstotinjak. A još kad dođu vozila Cammea i Eko taksija koji su odavno predali molbu... Dubrovčani se plaše potpune cestovne blokade:

- Dovoljno je da padne malo kiše, pa se i zimi stvori kolona na cesti, a kamoli sad usred ljeta. Vozači iskrcavaju goste gdje se sjete, nekad i nasred zebre. Užas jedan - komentiraju Dubrovčani. Gradonačelnik Franković je, ljut zbog gužvi, izračunao da je na prometnicama svako treće vozilo Uberovo. Čak je i pojedine vozače gradskog autoprijevoznika Libertas prozvao da u slobodno vrijeme voze za Uber.

Sve u svemu, na dubrovačkim cestama građenim većinom još sredinom prošlog stoljeća, bit će krkljanca ove sezone. Konkurencija je zbog liberalizacije tržišta sve veća, a takva je i napetost među vozačima koji se bore za svakog turista. Na ozbiljnost situacije upozorio je prošlotjedni incident na predjelu Buža nadomak povijesne jezgre gdje je 29-godišnjeg vozača Ubera koji je prolazio Hvarskom ulicom fizički napao dubrovački taksist (45). Policija je istragom utvrdila da je 45-godišnjak, zbog nesuglasica u prometu, verbalno i fizički napao 29-godišnjaka koji je tom prilikom lakše ozlijeđen. Video incidenta obišao je Hrvatsku, a policija je protiv 45-godišnjaka podnijela prekršajnu prijavu. Naknadno je uberovac prijavio taksista zbog prijetnji, pa je Općinskom državnom odvjetništvu u Dubrovniku dostavljeno posebno izvješće.

Nasilje

Gradonačelnik Mato Franković u petak je, dan nakon izgreda, na sjednici Gradskog vijeća rekao kako nije iznenađen:

- Nasilje u prometu nije od jučer od pojedinih taksi vozača, događalo se i prije 5 i prije 10 godina. Jesmo li zaboravili kad se prije 4 godine taksist zaletio u drugog jer mu je oteo goste, kad je ispred Palacea blokirao put svome kolegi iz istog razloga. Tada je, za razliku od danas, Grad imao modele sankcija za takve izgrednike, a danas poput nemoćnog promatrača sa strane promatra što se događa u prometu - rekao je gradonačelnik.

- Nisam protiv Ubera, ali jesam protiv ovolikog broja taksi vozila jer to infrastruktura Dubrovnika ne može podnijeti. Teško ćemo mi napraviti novu cestu i nećemo doći do rješenja osim ako ne uvedemo zabrane na području pojedinih ulica, usklađeno sa zakonom. Nisam rekao da ćemo zabraniti isključivo Uber, možda zabranimo i taksistima, ali to nam je jedino rješenje za budućnost. Zone posebnog režima nisu novina po svjetskim gradovima - rekao je Franković. Liberalizacija taksi prijevoza i dolazak taksista ‘sa strane’ u Dubrovnik brine i starosjedioce, dubrovačke taksiste:

Odvjetnik

- Nikakvo nasilje ne podržavamo i mislim da bi nadležne institucije trebale ispitati ovaj slučaj da utvrde tko je kriv. Ne branim nikoga i ne podržavam takav nastup, ali je činjenica da sve više ljudi dolazi u Dubrovnik samo da provocira taksiste - smatra predsjednik dubrovačkog Plavog taksija Ivica Smoljko.

- Ne može dalje ovako. Neka oni koji su zaduženi za kontrolu autotaksi prijevoza nešto naprave jer dosad nitko nije - negodovao je Smoljko, ujedno i član Vijeća davatelja autotaksi usluga pri Hrvatskoj gospodarskoj komori:

- Protivili smo se ‘nekontroliranom načinu liberalizacije’. U Dubrovniku sada ima više od tisuću taksi vozila, a niti jedan nema dozvolu od lokalne uprave. Zakon je stupio na snagu sredinom svibnja i svi su to morali ishodovati. Ne znam uopće tko to štiti - kaže dubrovački taksist Smoljko.

Najava dubrovačkoga gradonačelnika Mata Frankovića kako će se područje oko povijesne jezgre odrediti kao posebna prometna zona u koju “neće moći ulaziti svi taksi prijevoznici, odnosno Uber neće smjeti voziti”, izazvala je oprečna mišljenja. Dok mnogi Dubrovčani podupiru konkurentne cijene, iz odvjetničkih krugova sa skepsom gledaju na gradonačelnikov prijedlog rješenja za gužve. Model uvođenja zone posebnog režima gdje bi prednost nad Uberom i “došljacima” imali taksisti s koncesijom za odvjetnike nije primjenjiv:

- Diskriminacija nije moguća jer je u suprotnosti s Ustavom i Zakonom o trgovačkim društvima. To bi bilo narušavanje tržišnih sloboda. Ne možete ograničiti obavljanje djelatnosti na određenom području tako da favorizirate taksiste koji s vama imaju ugovor - objašnjava nam jedan odvjetnik. Ograničenje jedino važi za parkirna mjesta na kojima Grad naplaćuje koncesiju, a na kojima se mogu zadržavati i ukrcavati goste isključivo oni koji imaju koncesijsko odobrenje.

Davor Tremac poziva gradonačelnika na dijalog: Protuzakonita je zabrana vožnje oko povijesne jezgre

Iz Ubera dijele mišljenje pravne struke:

- Zabrana rada taksistima koji nisu iz dubrovačkih taksi udruženja oko povijesne jezgre grada je potpuno suprotno od liberalizacije koju je donio novi zakon. Problem gužvi je posljedica loše infrastrukture i loše organizacije prometa, i na tome treba biti fokus - kaže čelni čovjek Ubera u Hrvatskoj Davor Tremac. Kaže kako ga iznenađuje izjava gradonačelnika da je svako treće vozilo u Dubrovniku Uberovo:

- Te tvrdnje ne temelje se na stvarnim brojkama jer se broj automobila kojima se koriste Uberovi partneri-vozači, u usporedbi s ožujkom i travnjem, smanjio od kada su Zakon o prijevozu u cestovnom prometu i Pravilnici stupili na snagu – kaže Tremac i poziva Frankovića na dijalog. Iz Ubera su inače oštro osudili fizički napad na Uberova dubrovačkog vozača.

- Ovakvo ponašanje je nedopustivo, posebno u razdoblju turističke sezone kada s događajima poput ovoga šaljemo neprimjerenu sliku o hrvatskom turizmu - poručili su.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 04:14