Otkako je 25. svibnja stupila na snagu Opća uredba o zaštiti osobnih podataka, tzv. GDPR, i građani su svjesniji kako se njihova privatnost ne smije tek tako ugrožavati, odnosno da ih novi, rigorozni zakon itekako štiti, piše Slobodna Dalmacija.
Savjetovalištima za potrošače počelo je tako pristizati sve više prijava koje se tiču upravo kršenja prava na zaštitu osobnih podataka.
Građani se, između ostalog, žale kako im brojni davatelji usluga šalju "gole" račune, dakle, bez kuverte, omogućujući poštarima i susjedima da vide i ono što oni ne bi htjeli. Je li takva praksa uopće u skladu s novom Uredbom, zanima potrošače.
Većina je korektna
- Siguran sam da nije... Živim u Makarskoj i moram priznati kako je većina tvrtki počela uplatnice uredno stavljati u kuverte. Jedino "Vodovod Makarska" to ne čini što me izuzetno ljuti. Zašto bi netko morao znati koliko mi vode trošimo u kućanstvu, kolika nam je točna kvadratura, imamo li nepodmirenih računa i slično. Sve se to može vidjeti jer poštari, u žurbi, često znaju samo gurnuti do pola uplatnicu u prorez na sandučiću, pogotovo ako je pun. Nerijetko sam svoje račune znao nalaziti i u dijelu portuna na kojem nam ostavljaju promidžbeni materijal. U svakom slučaju, nije mi to ugodno, pogotovo zato što većinu stanara u stambenoj zgradi uopće ne poznajem - kaže M.B. (točni podaci poznati redakciji) koji se obratio i splitskom Savjetovalištu za zaštitu potrošača.
Nemaju, međutim, samo u Makarskoj problem s davateljima usluga koji smatraju da je stavljanje računa u kuverte trošak, prema Slobodnoj Dalmaciji.
Grad Split, primjerice, uplatnice za komunalije i otkup stana korisnicima šalje, također, bez adekvatne omotnice, a na isti se način ponaša i većina tvrtki za upravljanje zgradama.
Krše li oni time novu Uredbu, pitamo u Agenciji za zaštitu osobnih podataka (AZOP) koja kontrolira njezino provođenje.
Prema njihovu obrazloženju, tvrtke ne smiju slati račune bez adekvatnog omota jer time ne samo da krše spomenutu Uredbu, već i Zakon o poštanskim uslugama.
Zloupotreba podataka
- Općim uvjetima za obavljanje univerzalne usluge Hrvatske pošte d.d. propisano je kako sadržaj pisma mora biti zaštićen od mogućih oštećenja prilikom prijenosa i da se bez vidljivog traga na omotnici sadržaj ne može izvaditi ni oštetiti. U vezi s tim, propisano je kako se pod pakiranjem podrazumijeva stavljanje sadržaja pošiljke u odgovarajući omot (omotnicu, kutiju ili slično)...
Smatramo stoga da bi se u konkretnom slučaju pismena (računi) trebali na prikladan način pakirati i to tako da sadržaj pismena bude na odgovarajući način zaštićen od neovlaštenog uvida. Naime, prijenosom, uključujući i stavljanje pismena u poštanski sandučić bez odgovarajuće zaštite (račun bez omotnice/kuverte, a koji ponekad sadrži velik opseg osobnih podataka), dolazi do opasnosti od zloupotrebe podataka korisnika usluga, jer dostavljanjem na neadekvatan način ti podaci postaju dostupni za to neovlaštenim osobama, odnosno svima onima koji imaju fizički pristup, od slanja računa do preuzimanja od primatelja.
Dakle, obavještavanje korisnika o stanju računa i potrošnji moguće je postići za privatnost i osobne podatke manje rizičnom metodom, kojom bi društva ispunila svoje zakonske obveze, a s druge strane bi se, tako, poduzele mjere u svrhu zaštite osobnih podataka i privatnosti korisnika usluga - stoji u iscrpnom objašnjenju koje smo dobili od AZOP-a.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....