EKSKLUZIVNO

NOVI PROJEKT MLADOG GENIJALCA IZ KARLOVCA KOJI JE JEDNOM SVOJOM INOVACIJOM VEĆ POKORIO SVIJET Stiže prvi hrvatski 'složi sam' mobitel

 Robert Fajt / CROPIX
Za MAKERbuino skupio je sto tisuća dolara, čak 10 puta više od onog što je želio. Za ovaj projekt želi tri puta više

Ima jedna mala tvrtka u Karlovcu. Zove se CircuitMess i bavi se proizvodnjom retro tech proizvoda. Glavni programer tvrtke ide još u srednju školu, dok je voditelj prodaje ove godine napunio 20 godina. Šef tvrtke i osnivač ima, pak, 19 godina.

Međutim, idući tjedan će i on napuniti okrugli broj. Taj šef postao je sinonim za mladog i uspješnog poduzetnika, a njegovo lice traženo je na brojnim hrvatskim te stranim tech sajmovima i konferencijama. Možda ste već čuli za njega. To je onaj mladić koji je osmislio MAKERbuino, retro igraću konzolu koju svaki korisnik sastavlja sam kod kuće i u godini dana je prodao više od 6000 primjeraka. Njegovo ime je Albert Gajšak i idući tjedan javnosti predstavlja najnoviji izum iz njihove male radionice.

- Razvili smo “do it yourself” pametni telefon - kaže Gajšak i uvodi nas u svoj najnoviji projekt.

Stara škola

Zove se MAKERphone i princip je isti kao i za igraću konzolu. Kupac samostalno sastavlja dijelove hardvera i programira softver te na kraju dobije pravi mobitel s kojim može zvati, slati poruke, igrati jednostavne igre, slušati glazbu te pristupiti internetu, a imat će i Wi-FI te Bluetooth.

Svaki korisnik programira aplikacije po želji pa se tako netko može koncentrirati više na pregledavanje multimedije, netko drugi na pozive i poruke, a treći na igranje oldschool igara. Kao i prvi proizvod, MAKERphone je napravljen u retrostilu te izgledom podsjeća na mobitele iz ere prije “touchscreena”. Ima tipke, kućište i više sliči na staru Nokiju nego na iPhone. Međutim, to je, kako kaže Gajšak, sada već postao njegov stil.

- Odlučili smo sve naše buduće proizvode okupiti pod krovnim brendom MAKER, a svaki će zato i imati taj neki retro štih - ističe Gajšak te odmah objašnjava zašto se odlučio baš za “napravi sam” mobitel.

- Svi imaju mobitele i svakome je poznat koncept kako jedan funkcionira. Ipak, u javnosti prevladava taj neki mit da mobitele rade samo roboti u Kini i da su oni neka vrsta nedostupne tehnologije. Odlučili smo s MAKERphoneom razbiti taj mit - priča Gajšak.

U novi projekt nije ušao kao srednjoškolac željan dokazivanja, nego kao iskusni poduzetnik. Iskoristio je povratne informacije kupaca MAKERbuina i pomoću njih uveo određene dodatke u novi proizvod. Najveća “boljka” prvim korisnicima bila je kompleksnost programiranja u jezicima C i C++. Naime, riječ je o malo zahtjevnijim programskim jezicima koji nisu baš za početnike.

Zbog toga su budućim korisnicima MAKERphonea omogućili više različitih razina programiranja. Prva je osnovno programiranje u Scratchu, programskom jeziku za djecu, druga razina je programski jezik Python koji se uči kao dio nove školske reforme, a oni iskusniji mogu se odmah prebaciti na C i C++.

Robert Fajt / CROPIX

Deset puta više

Izgled ovog mobitela bit će ekskluzivno predstavljen idući utorak, 9. listopada, kada ujedno kreće i Kickstarter kampanja za njegovo financiranje. Naime, na isti način je financirao proizvodnju MAKERbuina i prikupio je čak 100.000 dolara, što je deset puta više nego što je tada očekivao.

- Ovoga puta je cilj 30.000 dolara. Projekt je ozbiljniji, trebat će više uložiti u proizvodnju pa su nam potrebnija i veća sredstva. Već imamo funkcionalni prototip, tako da ne prodajemo maglu, a ako sve prođe po planu, već u ožujku iduće godine krenut ćemo s isporukom prvih uređaja - kaže Gajšak.

MAKERphone nije jedina velika novost u Gajšakovu životu. U posljednjih godinu dana prošao je put od samostalnog inovatora iz male radionice u Zajednici tehničke kulture u Karlovcu do direktora tvrtke u vlastitom prostoru od 100 četvornih metara. Kaže da mu je ispočetka trebalo vremena da preboli sve “dječje bolesti”. Morao je naučiti kako pregovarati oko cijene materijala, procijeniti koji su mu uređaji najpotrebniji, pa i odrediti satnicu za svoje radnike. Sve to je morao učiniti mladić koji je netom prije toga položio maturu i odlučio ne upisati fakultet.

- Velika podrška bio mi je Tomislav Car. On je bio moj mentor i investitor i on mi je zapravo pomogao da osnujem tvrtku u četvrtom razredu srednje škole. Nakon srednje sam razmišljao o fakultetu, ali u glavi su mi stalno bile Tomislavove riječi: “Alberte, ti si pametan i možeš upisati jako dobar faks. Kad ga završiš, možeš dobiti jako dobar posao. Ali pitanje je želiš li raditi za Google ili biti Google”. I ja sam se odlučio za onaj teži put - napraviti nešto svoje - prisjeća se Albert.

Odmah na početku tog puta susreo se s jednim većim izazovom, a to je bio pronalazak adekvatne radne snage. Njegova tvrtka je u Karlovcu, gradu iz kojega mladi u pravilu odlaze, a ne ostaju. Trebalo mu je vremena da okupi tim s kojim će ponovno napasti tržište i nakon dulje potrage uspio je pronaći osam mladih ljudi u dobi od 16 do 28 godina koji su s njim krenuli u izradu MAKERphonea.

Krenimo redom. Glavni je programer njegov brat Emil koji ima tek 16 godina, a kod svojeg brata radi preko učeničkog ugovora. Slijedi Borna Bedić, Albertov vršnjak koji je voditelj proizvodnje i glavni operant na CNC stroju te Miron Bedić, koji je zadužen za prodaju. U proizvodnji je i Bruno Staroveški, a tu su i tehničarka Laura Rožić te kontrolor kvalitete Fran Prahić. Za neproizvodni dio zaduženi su Antonio Valentić i Matea Tepić. Valentić je iz Varaždina te od kuće vodi njihovu web stranicu, dok se Tepić preselila iz Zagreba u Karlovac kako bi u CircuitMessu vodila administraciju i društvene mreže. I na čelu tima je Albert, šef koji je mlađi od većine svojih djelatnika.

- Trebalo nam je vremena da se uhodamo, ali sada radimo kao pravi tim. To se već pokazalo na MAKERbuinu. U godinu dana uspjeli smo prodati više od 6000 komada, u čemu su nam uvelike pomogli distributeri. Naime, imamo 25 distributera koji dolaze iz svih zemalja Europske unije, SAD-a, Kanade, pa čak i Japana i Južne Koreje, a surađujemo i s Amazonom i eBayom - otkriva Gajšak.

Robert Fajt / CROPIX

Seli u Zagreb

Sada se okreću novom izazovu, zvanom MAKERphone, no tu nije kraj novim projektima. Gajšak kaže kako su već krenuli s redizajnom MAKERbuina, a u planu je i selidba ureda u Zagreb. I u svemu tome, Albert i dalje uspijeva voditi život normalnog 20-godišnjaka.

- Preselio sam se od svojih roditelja i sada živim u stanu s djevojkom. Opet spavam po 8 sati, što je super, a tu i tamo odem i u teretanu. Ponekad mi se zna dogoditi da imam 4 slobodna sata u danu pa ne znam što bih s njima - smije se Gajšak koji je za sada ostvario prvi i najvažniji cilj. Nisu propali u prvoj godini.

- U pravilu većina startupa propadne u prvoj godini rada, ali mi smo i dalje tu. Financijski smo samostalni od početka i sada je vrijeme da nastavimo s dobrim radom. I nekim novim projektima - kaže Gajšak.

Tim Circuitmessa

Miron Bedić (20), voditelj prodaje

Borna Bedić (28), voditelj proizvodnje

Laura Rožić (21), tehničar u proizvodnji elektroničkih uređaja

Bruno Staroveški (21), tehničar u proizvodnji elektroničkih uređaja i kontrolor kvalitete

Emil Gajšak (16), programer

Antonio Valentić (20), web developer

Matea Tepić (25), administracija

Albert Gajšak (19), direktor i osnivač

MAKERbuino je 8-bitna igraća konzola, bazirana na Arduino open source platformi, koja nalikuje na kultni Gameboy, a Gajšak ju je konstruirao sasvim sam. Tiskana pločica u njoj, komad elektronike koji je najjednostavnije opisati kao srce sustava, njegov je dizajn i zaštitio ga je patentom. Cijena mu iznosi 39 eura. Ekran je namjerno vintage, uglavnom Nokijin, a u konzolu su umemorirani paketi kultnih igrica poput Space Invadersa ili Tetrisa. Kućište je prozirno i napravljeno od pleksiglasa, tako da korisnici mogu vidjeti sam sadržaj, odnosno žice i matične ploče uređaja.

MAKERphone je mobitel koji korisnik samostalno sastavlja i programira. Izgledom će podsjećati na “stare” mobitele s tipkama i malim ekranom, a kućište će biti slično onom legendarne Nokije. Mobitel će imati Bluetooth te pristup Wi-Fiju, a moći će primati i slati poruke, zvati i primati pozive, puštati multimedijske sadržaje te će moći pokretati stare mobilne videoigre, kao i igre s MAKERbuina. Korisnik će po želji programirati aplikacije i igre, a moći će programirati u tri različita programska jezika: Scratch, Python te C i C++. Više detalja, kao i sami izgled, bit će objavljeni 9. listopada kada krene Kickstarter kampanja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 07:27