KNJIŽEVNI TRAILERI

Gonzo: Book traileri će za knjige učinitiono što su spotovi učinili za glazbu

ZAGREB - Nije velika tajna da u izdavaštvu ne raspolažu svi istim mogućnostima za reklamiranje knjiga. Bez reklame se teško može, ali na upit o ozbiljnim marketinškim strategijama hrvatski izdavači uglavnom slegnu ramenima i ponove mantru - tržište je premalo, pa se u ozbiljno reklamiranje ne isplati ulagati.

Izdavače na daleko većim tržištima, s puno više potencijalnih kupaca ali i konkurenata, mučilo je, pak, kako se nametnuti bez trošenja basnoslovnih svota za agresivno reklamiranje.

Razvoj tehnologije otvorio je nove prostore za pridobivanje čitatelja i iskazivanje kreativnosti te se, isprva stidljivo, pa u sve većem broju pojavljuju knjiški foršpani ili “book trailers”, kratki namjenski filmovi koji imaju funkciju kao filmski foršpani - trebaju zaintrigirati, dati naslutiti atmosferu, ali ne otkriti previše o sadržaju. A njihova dinamičnost i intrigantnost doimaju se kao da su iz druge galaksije kad se usporede s dosadašnjim TV-reklamnim “predstavljanjima” knjiga, koja su češće bila djelotvoran lijek protiv nesanice nego poticaj na neodgodiv posjet knjižari.

Pojavom YouTubea, MySpacea i sličnih virtualnih okupljališta, broj book trailera dramatično je porastao, te su na Zapadu postali gotovo uobičajena metoda reklamiranja knjiga.

Zanimljivo, mogućnosti book trailera na Zapadu prvo su istražili manji izdavači, dakle oni koji trebaju biti daleko kreativniji kako bi opstali, a kasnije su ih prihvatili svi. To se ponavlja i u Hrvatskoj u kojoj se time prva poslužila riječka udruga Katapult u suradnji s Filmaktivom.

U srijedu je u Medijateci Francuskog instituta izdavačka kuća Disput predstavila svoj prvi knjiški trailer, ujedno i prvi hrvatski foršpan o jednom nakladničkom nizu - biblioteci Na tragu klasika čija urednica Irena Lukšić već tri godine zaredom dobiva Kiklop za najbolju ediciju.

Ovaj tip promocije knjige u Hrvatskoj već su predstavili iz riječke udruge Katapult koja je u suradnji s Filmaktivom snimila trailer za roman “Noć uz Rijeku” Alena Kapidžića. Ako je o razvoju tog formata u Hrvatskoj za suditi samo po ova dva uratka, raslojavanje na “underground” i “mainstream” već je počelo, jer trailer za Kapidžićev roman ima i scena eksplicitnog seksa (doduše, vrlo kratkih) dok je trailer za ediciju Disputa sniman među policama knjiga u biblioteci Filozofskog fakulteta i produkcijski je bjelodano skuplji.





U Disputovu traileru o značaju edicije govore prof. dr. sc. Ingrid Šafranek i novinar Novog lista Davor Mandić, dok se izmjenjuju slike studenata iz knjižnice s ulomcima iz nijemog filma “Čovjek s filmskom kamerom” Dzige Vertova.

- Produkcijski gledano, riječ je o malo većim džinglovima i u tom video smislu, ovo mi nije ništa novo. To je informativni naputak za knjigu, ili u ovom slučaju, čitavu ediciju i zato nije smio izgledati kao bilo koji jeftini promidžbeni materijal. Smatram da taj tip oglašavanja knjige ima perspektivu i u Hrvatskoj i da će book traileri za knjige učiniti isto ono što su za glazbu uradili spotovi - kaže doajen žanra, Radoslav Jovanov Gonzo.

Nakladnik Josip Pandurić je na predstavljanju trailera podsjetio da se radi o biblioteci koja je proslavila petu godišnjicu te je dosad objavila 55 knjiga, a filmolog Nikica Gilić je govorio o namjenskim filmovima.

- Premda se taj naziv odnosi na filmove stvarane bez umjetničke svrhe, velik ih je broj koji se mogu smatrati umjetničkim djelom - istaknuo je Gilić, dodavši da se u slučaju Disputova filma koji je “radio najnagrađivaniji redatelj namjenskih filmova i jedan od najboljih hrvatskih redatelja uopće, doista može govoriti o zavidnoj razini izvedbe”.

Top producenti

  • Circle of Seven Productions (COS)

Ta je tvrtka prve trailere za knjige napravila još 2002. i stvorila je cijeli fenomen. COS je i patentirao formu book trailera.

  • Ghostwriter Extraordinare (GWE)

Ova skupina anonimnih pisaca, filmaša i producenata trenutno je najtraženija na tržištu, specijalisti su za fantasy.

  • Book Shorts

Vladaju tržištem trailera za priručnike, ali njihov je temeljni biznis promoviranje književnosti i pisaca. Producenti su filmskih mikro/biografija pisaca i TV reklama za knjige.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 17:37