VLASTA DELIMAR

NOVI PROJEKT POZNATE PERFORMERICE Moj povratak na mjesto gdje je sve počelo

Zagreb, 080514.MSU.Konferencija za novinare na kojoj je najavljena retrospektivna izlozba Vlaste Delimar pod nazivom "To sam ja" koja ce biti otvorena od 15.05. do 24.08. u Muzeju suvremene umjetnosti.Na fotografiji: Vlasta Delimar.Foto: Tomislav Kristo / CROPIX
 Tomislav Kristo / CROPIX
Umjetnica se kroz radove predstavljene u Koprivnici prisjetila djetinjstva, ali i nekih njoj dragih ljudi kojih više nema

Naša proslavljena performerica i žena poznata po rušenju tabua, Vlasta Delimar, nakon velike retrospektive u MSU bacila se na novi projekt koji je na neki način posveta njezinim počecima. Naslovljen jednostavno “Triptih”, kao što naslov daje naslutiti, sastoji se od tri dijela, a zamislila ga je u Koprivnici u kojoj je provela djetinjstvo.

Umjetnica, inače rođena u Zagrebu, gdje je krenula i u osnovnu školu u Krajiškoj, u koju su išli i Tom Gotovac, Sanja Iveković i Goran Trbuljak, što voli spomenuti u svojoj biografiji, s osam godina seli se s obitelji u očev rodni grad. Naime krajem 1963. godine Ivan Delimar odlučuje napustiti Zagreb i “sirotinjski život” da bi u Koprivnici otvorio užarsku radionicu te na taj način osigurao obitelji pristojniji život.

Upravo se na tu očevu radionicu i kuću gdje je s trinaest godina odlučila biti umjetnica referira u svom novom radu koji je postavila u koprivničkoj sinagogi, a naslovila ga je “Svilarska 34”, kako je glasila adresa na kojoj je provela upravo onaj dio djetinjstva “koji je bio važan za formiranje nje kao umjetnice i kao mlade osobe”.

Put iz Svilarske ulice ima, kaže umjetnica, logičan nastavak u Galeriji Koprivnica, gdje se događa drugi dio “Triptiha”, a koja je krajem sedamdesetih kada je počinjala svoju karijeru bila jedna od kultnih i važnih galerija na području ex YU i u kojoj je izlagala svoje prve radove. “Triptih” završava performansom što ga je održala u AK Galeriji uz pomoć Milana Božića, svoga životnog i radnog partnera. U tom se performansu, kako objašnjava, predstavila “kao zrela umjetnica koja emotivno reagira na svakodnevnu stvarnost, smrt”.

Taj je performans ujedno i skica za nastavak opsežnije izvedbe koja će biti predstavljena sljedeće godine u MSU u Zagrebu.

Jedan dio “Triptiha” zamišljen je u sinagogi. Što vam znači ta građevina i kakvim ste se radom tu predstavili?

- Instalacija pod nazivom “Svilarska 34”, koja je postavljena u židovskoj sinagogi u Svilarskoj ulici, individualna je mitologija koja retroaktivno ulazi u vlastitost života bez kalkulacija jer svaki je sentiment čista forma s par jasnih elemenata. Kuća u kojoj sam stanovala, ulica i dječje igralište kao mjesto glavnog događanja te “neobična” kuća nasuprot igrališta, židovska sinagoga, kao mjesto svih tajni, fikcija i želja. S obzirom na to da se sinagoga nalazi nasuprot igrališta, podrazumijevala se kao dio poligona za igru, ali samo oko zgrade jer ulaz u samu kuću nije bio dozvoljen. Iako su stambeni objekti - gdje su stanovali moji prijatelji - iza zgrade imali svoju privlačnost, sinagoga je uvijek ostala predmet želja i ostala mitsko vrijeme. Nakon 45 godina otvorila mi se mogućnost ulaska u “neobičnu” kuću koja je tolikih godina bila velika enigma. U sam prostor postavila sam ogromnu fotografiju kuće Svilarska 34 te dio užarskih alata s kojima je moj otac izrađivao užad u dvorištu. Muzička podloga bile su pjesme koje su se slušale u našem dvorištu tih 60-ih, poput Ive Robića, Ane Štefok, Slavka Perovića. To je pravi bezuvjetni sentiment.

Kako biste opisali performans “Mrtve Gordane”, kako je zamišljen?

- Publika je gledala performans kroz prozore, Mozartov Requiem pojačavao je makabralnu pozornicu. Naša tijela, muškarca i žene, trebala su pokazati njihovu “ništavnost”. Ona nas podsjećaju na našu prolaznost te propadanje tjelesnog. Dijeljenje cvijeća publici kroz prozore bio je vrhunac svijesti o postojanju.

Riječ je o hommageu, kako ste rekli, “vašim ljubavima”, umjetnicima kojih više nema, Demuru, Gotovcu i Jermanu. Koja su vam sjećanja na svakog od njih?

- Ovo je performans gdje se dozvoljava potpuni odlazak u tugu, gdje se smrt i odlazak dragih proživljava kroz elemente nekadašnjih zajedničkih spoznaja, kao npr. Mozartov Requiem koji je proizašao od Demura ili svijest o postojanju kao Jermanova konstanta ili svijest o upotrebi vlastitog tijela kao što je to činio naš neponovljivi Lauer.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 10:32