KAKO NASTAJU MITOVI?

KRITIČARIMA POSLALI 'UPUTSTVA' KAKO RECENZIRATI REIZDANJE 'IN UTERO' NIRVANE Piše A. Dragaš

Priča je 20 godina stara i poznata. Kurt Cobain, kako je otkrio uoči izlaska “In Utera” novinaru Jonu Savageu, bio je nezadovoljan “ulickanošću” albuma “Nevermind”, odnosno njegovom “presjajnom produkcijom” kojom je naglasak stavljen na pop narav Nirvane, umjesto na mučniju stranu njihovih pjesama.

Stoga je Nirvana za snimanje albuma “In Utero” angažirala “boga buke” Stevea Albinija, a njegova dužnost je bila bendu vratiti punk kredibilitet. Nakon smrti Cobaina inzistiralo se i na tome kako “mučenik Kurt” nije mogao podnijeti slavu, kako mu se od svega okretao želudac, zbog čega je trpio i fizičke bolove, te kako je heroin bio jači od života.

Napuci genijalca

U povodu reizdanja albuma “In Utero”, ako je ipak netko zaboravio legendu i mit o Cobainu, stigla je i promemorija jednog od marketingaša Geffen Recordsa s napucima recenzentima kako imaju pisati o box-set reizdanju posljednjeg studijskog djela Nirvane. Da ne bi bilo iskakanja u neželjenom pravcu, taj Geffenov “genijalac” daje naputak kako se o Cobain treba isključivo pisati kao o “slavi nesklonoj zvijezdi” koju je mučio “pritisak popularnosti”, “kompromis” na koji je navodno pristao kad se zarolala lavina grunge-rocka, a što ga je navelo na tešku “ovisnost o heroinu” i konačno “smrt”.

“Nemojte osjećati kao da ste se prodali zbog toga što ćete pratiti ovaj naputak. Umjesto toga budite svjesni da obavljate javnu dužnost. Pružate ljudima sigurnost u vremenu kaosa. Dajete im da u nešto vjeruju. Činite Kurta Cobaina besmrtnim”, zaključuje taj neimenovani “genijalac” tiradu započetu pričom o Beatlesima o kojima “ljudi vole čitati uvijek iste priče”.

“Naš posao je da ponovno ispričamo priču o Nirvani, da osnažimo legendu”, piše “genijalac” pa izdaje naputak prema kojem recenzenti trebaju “dati background albumu”, odnosno ukazati da “Cobainu nije bilo ugodno biti glasnogovornikom generacije”. Nadalje, recenzenti bi trebali ukazati da je s “In Utero” Nirvana “htjela povratiti punk kredibilitet” što u ovom box-setu dočarava i originalni miks Stevea Albinija koji je prije 20 godina čelništvo Geffena u post-produkciji albuma izmijenilo.

Poetični zaključak

Uloga Nirvane u toj nečasnoj raboti nije ni nakon 20 godina postala jasnijom. Neki kažu da je bend popustio pritisku Geffena, a drugi da ni Nirvana nije bila zadovoljna Albinijevim poslom. Kako god, vi recenzenti, naređuje Geffenov “genijalac”, “morate ukazati publici da je ‘In Utero’ najbolji album Nirvane.” “To je posljednja volja duše koja više nije mogla podnijeti ovaj svijet”, poetično zaključuje ”.

Sve je još u svibnju po njegovom naputku u tom pravcu, kako otkriva ova promemorija, trebao zarolati - što i jest - portal Pitchfork, neformalna i “neovisna” internetska biblija indie-rock publike. Da se čovjek pobljuje jer ako se na ovaj način podgrijava jedan mit - i to o čovjeku koji se gnušao baš takvog marketinga - onda se samo zapitajte kakvi “marketinški alati” stoje iza pop zvijezda. Srećom, “In Utero” doista jest izvanredan album kojemu čak ni ovako gadljiva promemorija ne može naškoditi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 00:16