DOJMLJIVA LISTA REDATELJA

JURICA PAVIČIĆ Mostrom u Veneciji posve dominiraju daroviti ekscentrici

Prvi film koji će biti prikazan je komedija ‘Birdman’ meksičkog redatelja Alejandra Gonzáleza Ińárritua

Ovogodišnjem venecijanskom filmskom festivalu, ako ništa drugo, jedne stvari neće faliti - a to je ekscentričnost. Neobuzdani njujorški režiser, autor “Zlog poručnika” Abel Ferrara, majstor japanskog kiber-tehno trilera Shinya Tsukamoto, mračni Austrijanac Ulrich Seidl te kultni švedski ekscentrik Roy Andersson samo su neki od darovitih čudaka koji će se od ove srijede na venecijanskom Lidu okupiti da bi prikazali svoje nove filmove.

Glumi Michael Keaton

Sedamdeset i prvo izdanje Mostre otpočet će danas projekcijom filma “Birdman” meksičkog redatelja Alejandra Gonzáleza Ińárritua. Ta komedija, u kojoj Michael Keaton glumi brodvejskog glumca, uvod je u natjecateljski program koji broji dvadeset naslova i na prvi pogled zvuči više nego dojmljivo. Osim “Birdmana”, u glavnom programu pažnju skreću još dva zvučna američka naslova: “Good Kill” Andrewa Niccola s Ethanom Hawkeom film je koji tematizira rat na daljinu bespilotnim dronovima, a “Manglehorn” Davida Gordona Greena drama u kojoj Al Pacino glumi naslovni lik bravara i bivšeg robijaša. U konkurenciji su i dva intrigantna biografska filma. “Čudesni mladić” Napolitanca Marija Martonea film je o Giacomu Leopardiju, a “Pasolini” Njujorčanina Abela Ferrare bavi se s posjednja 24 sata života, te nasilnom i nikad razjašnjenom smrti velikog talijanskog pjesnika i filmaša Piera Paola Pasolinija.

Apsurdni filmovi

Glavni program donosi i par naslova koji će nesumnjivo biti roba za kultiste. Prvi od njih je film dovoljno znakovitog naslova “Golub sjedi na grani i razmišlja o egzistenciji” švedskog beskrajno duhovitog ekscentrika Roya Anderssona. Švedski autor stekao je kultni status već svojim apsurdnim reklamnim filmovima, da bi ga podvukao s dvije apsurdne mozaičke komedije “Pjesme s drugog kata” i “Vi živući”. Andersson snima razmjerno rijetko i s velikim razmacima, ovo je njegov prvi film nakon 2007., pa ga se pogotovo gorljivo iščekuje. Kako se u najavi navodi, naslov filma je referenca na sliku Pietera Bruegela.

Sviličićev film

Osim glavnog programa koji zvuči intrigantno, Venecija donosi i dosta atrakcija po pobočnim programima. Premda je posljednjih godina terminski bliski Toronto Veneciji uglavnom oteo ulogu pretpremijernog festivala za jesenske holivudske naslove, u Mostri se ipak ne mogu potužiti na američki slot hitova, u kojem su među ostalim i novi naslovi Barryja Levinsona, Joea Dantea te ekranizacija Faulknerovog “Krika i bijesa” u režijiJamesa Franca. Ipak, u nenatjecateljskim programima dvije možda najveće atrakcije su dva dokumentarca.

Prvi je od njih “Messi”, dokumentarac o najboljem svjetskom nogometašu koji potpisuje baskijski pulp-veteran Álex de la Iglesia. Drugi vrući dokumentarac koji će vidjeti mletačka publika je “U podrumu” sjajnog Austrijanca Ulricha Seidla. Seidl se nakon trilogije “Ljubav-Vjera-Ufanje” sada vraća svom prvom zanatu dokumentarista, i snima tajne austrijskih podruma u zemlji u kojoj su prve asocijacije na podrum Natascha Kampusch i Fritzl.

Obiteljska drama “Takva su pravila” redatelja Ognjena Sviličića prikazat će se u programu Orizzonti.

U KONKURENCIJI:

GOLUB SJEDI NA GRANI RAZMIŠLJAJUĆI O EGZISTENCIJI (Roy Andersson, Švedska) - Novi film luckastog i duhovitog švedskog nadrealista, jednog od kultnih suvremenih režisera.

NOBI (Shinya Tsukamoto) - Kultni režiser futurističkih tehno-trilera Japanac Tsukamoto u Veneciju stiže s filmom koji se zbiva na Filipinima u 2. svjetskom ratu.

BIRDMAN (Alejandro González Ińárritu) - Film otvaranja crna je komedija ambijentirana u svijet Broadwaya s Michealom Keatonom u glavnoj ulozi.

PASOLINI (Abel Ferrara) - Glasoviti njurorški “indie” Ferrara snimio je film koji prati posljednji dan u životu, te ubojstvo Pier Paola Pasolinija.

GOOD KILL (Andrew Niccol) - Ethan Hawke u ovom filmu glumi bivšeg pilota koji iz daljine iz Nevade upravlja bespilotnim dronom u Afganistanu. Režiser Niccol poznat je po svojim distopijskim SF filmovima.

POŠTAROVE BIJELE NOĆI (Andrej Končalovski) - Ruski veteran koji je 80-ih izazvao pozornost “transferom” u Hollywood vratio se na veliku scenu filmom o zabačenom sibirskom selu.

IZVAN KONKURENCIJE:

U PODRUMIMA (Ulrich Seidl) - Papreni Austrijanac vraća se ovim filmom svom prvom zanatu-dokumentarcu. U zemlji gdje su asocijacije na podrum Fritzl i Natascha Kampusch, Seidl prikazuje austrijske podrume i njihove vlasnike.

TAKVA SU PRAVILA (Ognjen Sviličić) - Prvi hrvatski film u službenom programu Mostre od 1999. priča je o roditeljima čije je dijete žrtva uličnog nasilja.

POKOPATI BIVŠU (Joe Dante) - Režiser Gremlina na mostru stiže s horor komedijom o mladiću kojeg progoni duh bivše, preminule djevojke.

MESSI (Álex de la Iglesia) - Dokumentarac o najboljem svjetskom nogometašu potpisuje popularni baskijski “pulp” režiser De la Iglesia.