SUVLASNIK WESTGATEA

'Došli smo u najgore doba i ne kajemo se'

Uvođenje kriznog poreza bio je loš potez, jednako kao i viši PDV i visoke uvozne carine. Zbog svega toga roba je u Hrvatskoj jako skupa. Ulaskom u EU to će se promijeniti
 Sandra Šimunović/CROPIX

ZAGREB - Austrijski poduzetnik, suvlasnik najvećeg trgovačkog centra u Hrvatskoj, Westgatea, Ernst Kirchmayr, prije nekoliko je dana obišao centar koji je zaključio prva dva mjeseca poslovanja.

Centar ste otvorili u jeku krize i pada kupovne moći. Jeste li zadovoljni rezultatima prva dva mjeseca?

- Kada smo počeli raditi tako veliki projekt naprosto si nismo mogli dozvoliti da ga zaustavimo. Počeli smo prije krize. Usred krize smo završili, a naša cijela strategija usmjerena je vremenu poslije krize. Jasno je da nas je, kao i sve ostale, kriza pogodila, ali se nadamo da će ona uskoro proći. Što se tiče rezultata, između predbožićnog razdoblja do 12. siječnja imali smo jako dobru posjećenost što znači da je vikendom i tijekom školskih praznika Westgate bio pun.

Problem je posjećenost centra radnim danima?

- Sada trebamo raditi na tome da dovedemo više ljudi unutar tjedna. Imamo strategiju i već smo primjerice kupili Habi park. Prije smo prosječno imali 30 do 50 djece dnevno, a sada je vikendom u Habi parku, koji je najveće dječje igralište u Hrvatskoj na 4000 kvadrata, oko 2000 djece. Želimo privući cijele obitelji i to će nas razlikovati od ostalih centara.

Kupce dovozite u centar i besplatnim autobusom.

- Uveli smo besplatni autobusni prijevoz. Čim dođete vlakom do Podsuseda čeka vas autobus koji po novom vozi do samog ulaza u centar. Ta linija vozi 41 put na dan. Sada radimo na reklami tog prijevoza.

Koliki ste promet ostvarili u prosincu?

- Bili smo preplavljeni kupcima, a sada radimo na novim idejama da ih privučemo tijekom tjedna. Jako smo zadovoljni jer smo iznajmili preko 90 posto površine i završeni su svi lokali. Prošle godine je europski prosjek za megacentre bio 60 posto iznajmljenog prostora. Naših 92 posto je nevjerojatan rezultat za ovaj dio Europe, i to u krizi. Strateški su neki prostori ostavljeni prazni.

Koliki broj kupaca vam je cilj dovesti u centar?

- Naš cilj je dosegnuti 10 milijuna kupaca godišnje. U roku od tri godine moramo dostići taj cilj. Jasno je, ako u jednom centru postoji 260 dućana, da neće svi jednako uspješno poslovati. Naš je zadatak pomoći onima kojima je to potrebno.

Jeste li puštali zakupce koji se nikada nisu bavili trgovinom samo da biste popunili centar?

- Uvijek postoje mladi poduzetnici koji po prvi put kreću u posao. Njima je puno teže nego jednoj Zari, i naravno da je kod njih kvota ispadanja iz biznisa puno veća.

Imate li problema u naplati najamnina?

- Nemamo problem s naplatom. Od 260 zakupaca uvijek netko kasni i morate imati na umu da tvrtke još uvijek moraju otplaćivati investiciju za uređenje dućana. Pokušavamo im izaći u susret i partnerski nastupamo. Trenutno niti jednoj tvrtki nije jednostavno pokriti ulaganja jer je teško dobiti novac od banaka.

Osjete li pad potrošnje samo zakupci, jer su se centri osigurali višegodišnjim ugovorima sa skupim najamninama?

- Cijene najma se orijentiraju prema stanju na tržištu i uzimamo u obzir krizu. Ugovori su uglavnom sklapani na pet do deset godina, ali to ovisi o veličini dućana i dogovoru.

Neki misle da ste izabrali lošu lokaciju i zakasnili?

- Neki misle da smo daleko od grada, ali objektivno nismo. Ako krenete s Glavnog kolodvora vlakom do Podsuseda stižete za 14 minuta. Tu stoji besplatan autobus koji vozi sedam minuta. Dakle, 21 minutu traje putovanje. Što se pak tiče trenutka ulaska, neki kažu prekasno, drugi prerano. Ušli smo usred krize, ali bez obzira na to zadovoljni smo. Naš najveći konkurent je upravo kriza. Međutim, kriza će proći.

U kojem roku očekujete povrat investicije?

- U roku od 25 godina.

Je li uvođenje kriznog poreza loš politički potez?

- Za potrošnju to zasigurno nije bio dobar potez, jednako kao niti viši PDV i visoke uvozne carine. Posljedica je da je roba u konačnici u Hrvatskoj jako skupa. Kada uđete u EU sva roba će pojeftiniti jer neće biti carina.





Neprihvatljivo je da na cesti nemamo oznaku za centar

Imate trgovački centar u blizini Linza? Uskoro otvarate centar u Minsku. Kako birate lokacije za ulaganja?

- Centar u Minsku, u Bjelorusiji, planiramo otvoriti ovog ljeta. Željeli smo biti jedan od igrača u pozitivnom razvoju na istoku Europe.

Jeste li imali nekih problema prilikom izgradnje centra u Hrvatskoj?

- Moram reći da još imamo problem s infrastrukturom. Do danas nismo dobili dozvolu za obilježavanje centra na pristupnim cestama. Dakle, vi nemate oznaku Westgate na cesti. To nikada nisam doživio.

Je li to problem lokalne vlasti?

- Ne, to je u nadležnosti Hrvatskih cesta. Ja ne znam da bilo gdje u svijetu postoji projekt ove veličine kao što je Westgate kojem nije dozvoljena oznaka na pristupnim cestama. To si ne možemo objasniti.









Hrvati ne vole jeftine stvari

Koliko su se navike kupaca promijenile u krizi? Procjenjuje se da žene sada manje troše.

- Da, to mogu potvrditi. Moda je malo na čekanju.

Kako troše Hrvati u odnosu na ostale u regiji?

- Hrvatski kupac traži kvalitetu za dobru cijenu. Želi biti moderno odijeven i kupovati u lijepo uređenim trgovinama. Mislim da hrvatski kupci imaju visoke zahtjeve. Mi zaista vidimo da dućani koji su ljepši, bolje uređeni i imaju dobru ponudu imaju bolje rezultate od onih s najjeftinijom ponudom. Ljudi žele povoljnu kupnju i popuste, ali ne žele jeftine stvari.





Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. rujan 2024 17:08