INTERVJU S MLADOM DIZAJNERICOM

Gala Marija Vrbanić i brend Price On Request: Novo viđenje mode

Uvijek nas razveseli novo ime na domaćoj dizajnerskoj sceni, a ova apsolventica vizualnih komunikacija pri zagrebačkom Studiju dizajna svojom je drugom kolekcijom prikazanom u sklopu Frashion.hr-a privukla mnogo medijske pažnje.

Uvijek nas razveseli novo ime na domaćoj dizajnerskoj sceni, a ova apsolventica vizualnih komunikacija pri zagrebačkom Studiju dizajna svojom je drugom kolekcijom prikazanom u sklopu Frashion.hr-a privukla mnogo medijske pažnje.

Smjeli printevi, poigravanje konstrukcijom, krojevima i materijalima brend Price On Request, kojim upravlja kreativka Gala Marija Vrbanić, izdvaja od ostalih mladih modnih brendova. Gali u dizajniranju pomaže nekolicina mladih individualaca koji žele ostati anonimni. A zašto ti suradnici žele ostati anonimni, što misli o današnjem modnom dizajnu i što ju inspirira, Gala Marija Vrbanić nam je otkrila kroz ovih deset pitanja.

Nedavno si pokrenula brend Price On Request. Možeš li široj javnosti objasniti o kakvom je konceptu prodaje riječ?

Price On Request (hrv. Cijena na upit) pojam je koji se najčešće veže uz proizvode kako bi se naglasila njihova ekskluzivnost, nedostupnost te visoka cijena prihvatljiva samo manjini. Imajući na umu tu ideju pokrenuli smo online platformu www.priceonrequest.store koja ne funkcionira kao klasičan webshop. Svaki proizvod ima početnu cijenu te se svakim prodanim komadom cijena tog proizvoda diže za određeni postotak. Kupci potražnjom diktiraju cijenu i sudjeluju u stvaranju vrijednosti proizvoda/brenda.

Stojiš li sama iza brenda ili imaš pomoć?

Price On Request nisam samo ja, ima nas više u cijeloj priči. Trenutno nas je manje od pet, a broj varira ovisno o kojem se dijelu posla radi. Zajednički donosimo odluke i radimo na idejama, no nekad se nekom prepusti određeni dio posla jer se ispostavi kompetentniji za to ili imamo dodatne suradnike. Ostatak ekipe bi volio ostati anoniman jer još uvijek nije sigurno tko će se baviti ovim projektom za stalno, tko će još doći, tko je samo suradnik na određenom projektu. Recimo da sam ja krenula s cijelom idejom i vodim brend pa je i iz tog razloga tijekom mog sudjelovanja na Fashion.hr-u ime Gala Marija Vrbanić pretvoreno u Price On Request.

Kakve su reakcije publike i jesi li zadovoljna njima? Misliš li da je hrvatski dizajn podcijenjen i da su mlađi dizajneri 'prisiljeni' spustiti cijene kako bi lakše došli do publike?

Jako sam zadovoljna reakcijama, ali i kupcima. Cijena ovisi o vrijednosti brenda, a ako nešto pronalazi svog kupca i opstaje onda je i cijena opravdana. Smatram kako su u Hrvatskoj dizajneri podcijenjeni radi pojave velikog broja brendova na ovako malom području pa su i oni kvalitetni primorani sniziti cijenu kako bi opstali.

"Performans" koji si izvela u sklopu ekskluzivnog predstavljanja dizajnerske suradnje Kenzo X H&M potaknuo je zanimljivu reakciju medija. Dvoje modela odjevenih u komade iz tvoje posljednje kolekcije ušetali su u trgovinu poput običnih kupaca (što je bila zapravo pozadina snimanja tvoje kampanje), a određeni broj medija tvoje je modele potpisao kao dio spomenute Kenzo X H&M suradnje. Kako si doživjela tu situaciju?

Zanimljiv mi je odnos poznatih dizajnera koji nerijetko podižu sudske tužbe radi povrede autorskih prava protiv high street brendova koji su im uzeli velik dio tržišta, a kasnije ulaze u kolaboracije s njima. Ljudi su spremni satima čekati pred trgovinom, a nakon ulaska se nerijetko i fizički obračunati zbog komada odjeće čija 'popularnost' traje kratko. Masovnu histeriju izaziva činjenica da je ekskluzivni brend, dotad nedostupan prosječnom kupcu radi visokih cijena, odjednom postao dostupan većini. Ipak, prosječni se kupac uvjerava da je te komade kupio radi privlačnog dizajna, a ne imena. Sama kvaliteta izrade, cijena, količina i način proizvodnje međusobno su zavisni. Tako lažno ocrtavaju karakteristike brenda u kolaboraciji, a samim time i stil života kupaca istog tog brenda. Dakle, mojim kolegama i meni niti u jednom trenutku nije bio cilj skretati pažnju na sebe niti sve na kraju nazvati performansom, već samo dokumentirati nastalu situaciju. Neplanirano se dogodilo da su se mediji zainteresirali za dvoje naših modela te su kasnije to protumačili kao performans brenda H&M. Mislim da je taj dio samo utjecao na medijski odaziv kampanje, a na publici je da taj akt protumači kako želi.

Gala Marija Vrbanić

Odmalena si okružena umjetnošću i modom. Tvoja majka je priznata dizajnerica unutar i izvan hrvatskih granica. Smatraš li da put majčinim stopama ponekad može biti dvosjekli mač?

To je istina što si rekla, ali sada mi to nije bitno. Super je da, što se modnog odnosno odjevnog dizajna tiče, logistički, znači od skice, preko konstrukcije pa do konačne proizvodnje odjeće, imam sve na jednom mjestu.

Kad si već spomenula modni i odjevni dizajn. Postoji li razlika?

Taj termin 'modni dizajn' se krivo upotrebljava i to je i dio mog diplomskog na kojem trenutačno radim. Modni dizajn može biti i grafički i odjevni i bilo kakav dizajn koji stvara ili prati modu. A moda nije samo odjeća. Vjerojatno se modni dizajn toliko usko veže uz odjevni dizajn jer se on najčešće mijenja i podložan je trendovima.

Mlada si dizajnerica na tržištu , ja bih rekla i umjetnica, a osvojila si i prvu nagradu na Međunarodnom festivalu dizajna Dan D koji se do prošle godine održavao u Zagrebu. Struka je prepoznala tvoj trud i talent. Smatraš li da je publici, točnije klijentima, bitno to što si nagrađena od strane struke?

Nisam umjetnica (smijeh), niti smatram da je dizajn umjetnost. Ako je publici bitan brend, onda im nagrade autora nisu bitne. Ako se radi o publici koju zanima dizajn i priča iza proizvoda onda im je nagrada struke vjerojatno potvrda da je dizajn dobar.

Jesi li zadovoljna načinom na koji se kroz medije, društvene mreže i slične kanale promovira hrvatski odjevni dizajn u današnje vrijeme? Što ima dobro ili loše u tome?

Ne mogu reći da sam zadovoljna. Smatram da grafički i produkt dizajn imaju puno veće priznanje i potporu Hrvatskog dizajnerskog društva. Odjevni dizajn, iako je dio produkta, kao da je prisutan iz pristojnosti, ali tu je obostrana krivica. Zbog toga se odjevni dizajn doživljava kao nešto manje vrijedno i najčešće se promovira kroz kulturu spektakla i paradu kiča, egotripa... Čast iznimkama. To nekima odgovara, ali bilo bi dobro da postoji alternativa.

Tvoja druga kolekcija je doživjela stilski odmak u odnosu na prethodnu. Tvoj dizajn je prerastao u punokrvni brend. Čime si bila inspirirana u svojoj drugoj kolekciji u kojoj dominiraju kolorit i print?

Nisam imala neku striktnu inspiraciju. Odlučila sam se odmaknuti od koncepata i dugih priča koje stoje iza odjeće jer se često dogodi da su one same sebi svrha.

Na Modnom ormaru si prvi put predstavila svoj modni dizajn široj publici, a dvije si kolekcije predstavila i na Fashion.hr-u. Koliko su modne manifestacije, natjecanja i tjedni mode bitni za promociju mladog dizajnera i njegova brenda?

Iz znatiželje i izazova zanimalo me kako ću se snaći u tom polju. Izabrala sam Modni ormar zbog međunarodnog stručnog žirija i kompleksnosti selekcijskog postupka koji je jedini u tom trenutku bio na razini u odnosu na druga događanja tog tipa u Hrvatskoj te je nakon toga stigao poziv s Fashion.Hr-a. No, pročitala sam nedavno nešto s čime se slažem, a to je da danas nisu potrebne financije, a niti potvrda medija i struke za predstaviti se i prodati široj javnosti. Dovoljno je imati sto tisuća pratitelja na Instagramu, a njih nije briga ni za medijske objave ni za fizičku prezentaciju, samo brojka 100 000. To možemo i vidjeti na primjeru zakrčenog interneta i pojave raznih online brendova koji su već sold out.

Gala je i svojim radom i načinom razmišljanja već sada visoko postavila letvicu. Njezinu kolekciju možete pogledati ovdje, a nove radove s nestrpljenjem iščekivati!

Linker
27. studeni 2024 18:32