TEHNIKA

Temeljita dorada štedi i do 40 posto potrošnje goriva

Umjesto skupim hibridnim i električnim pogonima, štediti se može i smanjenjem mase i snage motora te reduciranjem mehaničkih i aerodinamičkih otpora

U vrijeme kad se električni sve više pretvaraju u fatamorganu koja je već godinama jednako blizu (daleko) serijskoj proizvodnji, kad hibridne aute kupuju tek entuzijasti, a gorive se ćelije zbog male pouzdanosti i visoke cijene sve rjeđe spominju, u prvi plan ponovno dolaze razna opcije štednje u automobilima s klasičnim pogonom. Koje se najčešće svode na što učinkovitije dobivanje snage i okretnog momenta (korisnog rada) iz goriva te što niže otpore vožnje, kao i gašenje motora kod stajanja dužeg od nekoliko sekundi. No, ako se to napravi promišljeno i cjelovito, potrošnja goriva može se smanjiti za čak 40 posto!

Prvi je korak u tom procesu downsizing, odnosno dobivanje boljih performansi iz znatno manjeg motora. To najbolje pokazuje novi Volkswagenov hit-benzinac 1.2 TSI s izravnim ubrizgavanjem i turbopunjačem. Iz 1197 ccm istiskuje 105 KS pri 5000/min, uz najveći okretni moment od 175 Nm u rasponu od 1550 do 4100/min. S tim motorom Golf postiže bolje performanse nego s klasičnim 1.6 (1595 ccm, 102 KS i 148 Nm), a potrošnja je mu je smanjena sa 7,1 na 5,7 litara. Dakle za gotovo dvadeset posto.

Po istoj formuli BMW-ovi i Mercedesovi 4-cilindarski dizelaši, koji čak 204 KS izvlače iz 1995, odnosno 2143 ccm, zamjenjuju trolitrene 6-cilindraše nešto niže snage. Potrošnja goriva tako se smanjuje čak za trećinu.

Veća snaga iz istog, odnosno manjeg obujma, znači i veće specifične tlakove i više temperature u cilindrima te veću energetsku iskoristivost procesa izgaranja. Manji cilindri imaju manju površinu (plašt) cilindara, preko kojeg se izmjenjuje (gubi) toplina, posebice na glavi motora. Manji motor ima i manje unutarnje otpore trenja i ostale mehaničke gubitke na pogonu agregata - pumpi goriva, ulja i rashladne tekućine, generatoru, alternatoru...

Sve se može unaprijediti i programiranim uključivanjem pumpi rashladne tekućine i ulja, da se aktiviraju samo onoliko koliko treba. Točka na i je ipak koncepcija s dva turbopunjača, malim i velikim, koji programiranim uključivanjem osiguravaju izvrsne performanse, od niskih do visokih okretaja. Manji motori lakši su za 30 do 50 kg pa se mogu olakšati i prednji ovjes i kočni mehanizam. Sve to smanjuje ukupnu masu i povećava učinkovitost, odnosno osigurava nižu potrošnju. Manji motor često je i niži što dodatno pogoduje smanjenju otpora zraka automobila, poboljšanju performansi i, dakako, smanjenju potrošnje goriva.

Ovo potonje ukazuje na drugu po važnosti stavku u smanjenju potrošnje - poboljšanje aerodinamike. To se podjednako postiže peglanjem nadgradnje i podnice, a važno je i smanjenje otvora za hlađenje te poboljšanje strujanja oko kotača. Iznimno je važno što više smanjiti masu karoserije i svih sklopova, jer se time smanjuju otpori kotrljanja, ubrzanja, penjanja... Lakši je auto lakše ubrzati i zakočiti, pa može imati manji motor i lakše kočnice uz što dobro dođu i gume niskog otpora kotrljanja...

270 DOWNSIZING UZ DOZIRANO UBRIZGAVANJE

Smanjenje mase motora, uz registarsko prednabijanje s malim i velikim turbopunjačem, preduvjet je niže potrošnje. Važno je i višefazno ubrizgavanje, preko sustava common-rail, kojim se kod benzinskih motora postižu tlakovi od 150 do 200, a kod dizelskih od 1800 do 2100 bara

230 UPRAVLJANJE TOPLINOM

Smanjivanje toplinskih gubitaka, preko rashladne tekućine i ispušnih plinova, važno je za smanjenje potrošnje, ali istodobno je potrebno spriječiti pregrijavanje kritičnih dijelova, što se postiže programiranim radom rashladnog sustava.

210 START-STOP ŠTEDI DVA POSTO

Sustav automatskog gašenja i paljenja motora, u vožnji kreni-stani, neizostavan je dio suvremenih automobila, jer se uz smanjenje potrošnje goriva bitno pridonosi i smanjenju emisije štetnih plinova u okoliš

280 LAKŠA, A ČVRŠĆA KAROSERIJA

Preduvjet za smanjenje potrošnje bitno je smanjenje mase karoserije, što se postiže na dva načina: aluminijskom izvedbom (kakvu koristi Audi A8) ili korištenjem visokočvrstih finozrnatih čelika, koji uz smanjenje mase omogućava i povećanje čvrstoće noseće strukture i veću sigurnost

260 OVJES OD ALUMINIJSKIH LEGURA

Olakšavanje ovjesa ima dvostruku ulogu, jer se njime, uz smanjenje ukupne masa automobila, bitno smanjuju i neogibljene mase, čime se znatno poboljšavaju vozna svojstva automobila i tako dodatno štedi. Ovaj postupak naročito je važan kod svih vozila s pogonom 4x4

210 MANJI OTPORI KOTRLJANJA

Gume niskog otpora kotrljanja preduvjet su štednje, ali se pritom mora voditi računa da se zbog toga ne pogoršaju vozna svojstva. Kod naplataka je bitno smanjiti štetne turbulencije, koje povećavaju otpor zraka

BRZOUKLJUČIVA AUTOMATIKA

Automatski mjenjači mogu bitno doprinijeti smanjenju potrošnje, prvenstveno uz povećanje broja stupnjeva prijenosa i uklanjanje intervala s prekidom vučne sile. Pritom je važno smanjiti i unutrašnje otpore kao i trenje u svim prijenosnicima

KOLIKO ŠTO SMANJUJE

Downsizingom automobila pogonjenih klasičnim motorima, štono grubim, štono filigranskim doradama moguće je doći do uistinu velikog smanjenja potrošnje goriva

downsizing motora 10 – 15 %

bolja aerodinamika 5 – 10 %

ubrizgavanje i nabijanje 7 – 8 %

lakša karoserija 5 – 7 %

duži prijenos do 3 %

upravljanje toplinom 3 %

dorađeni mjenjač 2 %

Start-stop sustav 2 %

smanjenje trenja 1 %

gume niskih otpora 1 %

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. studeni 2024 19:30