Od Mazde smo navikli da na stvari gleda nešto drugačije od ‘mainstreama’ autoindustrije, no taj razmjerno mali japanski proizvođač svoje ideje uspijeva prenijeti i u stvarnost. S upravo predstavljenim CX-60, za početak 2023. najavljen je i potpuno novi redni šesterocilindarski dizelski motor obujma 3,3 litre u dvije razine snage. Na prvu, izgleda kao da su postojećem 2,2-litrenom Skyactiv-D tek dodana dva cilindra, no Mazda tvrdi da je riječ o potpuno novorazvijenom agregatu.
Kao glavnu novost navode DCPCI (Distribution Controlled Partially Premixed Compression Ignition), inovativni princip kompresijskog paljenja kod kojeg se gorivo i zrak prije samog početka izgaranja djelomično izmiješaju, a koji termalnu učinkovitost dovodi na sasvim novu razinu – Mazda tvrdi ‘iznad 40 posto u dobrom dijelu upotrebljivog režima rada’, što je dosad nezabilježeno među motorima za osobna vozila.
No, brojke to potkrepljuju; SUV mase veće od 1,8 tona zadovoljava se u prosjeku sa samo 4,9 l/100 km (emisija CO2 od 127 g/km) u izvedbi sa samo stražnjim pogonom, odnosno sa 5,3 l/100 km (139 g/km), koliko traži snažnija AWD izvedba. Za usporedbu, konkurencija već s manjim 2,0-litrenim dizelašima emitira 10-20 g/km više.
No, ne otkrivaju Japanci još sve karte. Tako se primjerice još ne zna kako je točno izvedeno formiranje smjese u dvije zone prije paljenja, kakav je sustav ubrizgavanja, kakva je izvedba turbo-punjača... Je li dvostupanjski, kako kod 2,2-litrenog motora, ili su si zahvaljujući pomoći 48-voltnog blago hibridnog sustava (posebni okvirić) mogli priuštiti jednostavniju izvedbu?
Slike otkrivaju i tekućinom hlađeni intercooler, što također povećava učinkovitost, a kao zanimljivost valja navesti i tvrdnju da je zbog svoje jednostavnje strukture ‘šestak’ podjednako težak kao i četverocilindraš. Ispuh, naravno, udovoljava aktualnoj inačici norme Euro6, no ne vjerujemo da bi Mazda 2023. puštala na tržište motor koji nije spreman i za nadolazeću normu Euro7 – inače pravu noćnu moru za većinu ostalih proizvođača.
Novi dizelaš sa šest cilidara serijski će dolaziti s novorazvijenim 8-stupanskim automatskim mjenjačem, koji umjesto hidrodinamičkog pretvarača momenta koristi višelamelnu spojku. Elektromotor 48-voltnog blago hibridnog sustava ugrađen je između motora i mjenjača.
Serijski 48-voltni blagi hibridni sustav
Više od tek nježne pomoći pri kretanju
Novi dizelaši, ali i najavljeni šesterocilindarski Skyactiv-X benzinac, serijski će dolaziti s 48-voltnim sustavom blagog hibrida. Između ‘šestaka’ i mjenjača smješten je elektromotor snage 12,4 kW (17 KS) i izdašnih 153 Nm okretnog momenta, koji uskače u pomoć motoru s unutarnjim izgaranjem u situacijama u kojima je ovaj manje učinkovit (poput praznog hoda ili sporog puzanja), kako bi istovremeno smanjio potrošnju goriva i štetne emisije.
Sve vrline rednog šesterocilindraša
Idealna uravnoteženost za tih i uglađen rad
Kao što smo više puta naveli, redni šesterocilindraš najjednostavniji je i po broju cilindara najmanji motor kod kojeg se inercijske sile pokretnih dijelova u njemu (poput klipova, klipnjača...) praktički u potpunosti poništavaju. Stoga motor proizvodi minimalne vibracije, a uglađenosti rada pomaže i to što se radni taktovi preklapaju; 60 stupnjeva okreta radilice na početku i 60 stupnjeva na kraju radnog takta. Mane? Samo jedna - dugačak je.
Ultra-niska štetna emisija
Uz rekordnu učinkovitost, i rekordno niske emisije
Inovativni princip formiranja i paljenja smjese DCPCI blagotvorno utječe na učinkovitost, ali zahvaljujući tome što malo toga ostaje neizgoreno, profitira i čistoća ispuha. Novi dizelaš opremljen je svim poznatim sustavima pročišćavanja ispušnih plinova – od oksidacijskog katalizatora do SCR sustava – kako bi udovoljio i dolazećim normama poput Euro7.
Dvije različite izvedbe za 2WD i AWD
Uvjerljive performanse, no bez pretenzija za vrh klase
U CX-60 na raspolaganju će biti dvije izvedbe dizelskog šesterocilindraša. Slabija sa 147 kW (200 KS) i 450 Nm okretnog momenta pri 1.400-3.000 o/min dolazit će isključivo sa stražnjim pogonom. Mazda obećava ubrzanje do 100 km/h za 8,4 s i krajnju brzinu od 212 km/h. Snažnija verzija razvija 187 kW (254 KS) i 550 Nm pri 1.500-2.400 o/min, a dolazit će isključivo u kombinaciji s pogonom na sva četiri kotača. Do ‘stotke’ ubrzava sekundu ranije (7,4 s) i postiže krajnjih 219 km/h.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....