LEKCIJE IZ DIZAJNA

Francuska remek djela: Tisuću brojeva u društvu sjajnih automobila iz Sochauxa

Bilo da je riječ o prelijepim 406 Coupéu ili 306 Cabrioletu, bilo da se radi o moćnim 205 GTi ili 508 PSE - Francuzi su uvijek znali uzburkati strasti. Prepoznalo je to i tržište, pa su od 1989. do danas čak četiri puta osvajali titulu Europskog auta godine

Peugeot E3008

 Zeljko Puhovski/CROPIX

S francuskim proizvođačem osnovanim u Sochauxu još daleke 1810., dakle pred više od 214 godina, koji automobile proizvodi od 1896., družimo se već više od tri desetljeća, još od samih početaka našeg časopisa, točnije od 6. srpnja 1989.

image
Zeljko Puhovski/CROPIX

Tri od ukupno svega pedesetak stranica četvrtog broja ilustriranog dvotjednika o automobilizmu pripale su, naime, srebrnom Peugeotu 405 GRD.

U članku pod naslovom “Lav trči na duge pruge” tadašnji urednik Miroslav Koprivica i naš slovenski dopisnik France Kmetič zaključili su da je 1,9-litrenim atmosferskim dizelašem od 71 KS pokretana francuska limuzina iz dizajnerskog studija Sergija Pininfarine, koja se samo godinu dana ranije okitila laskavom titulom Europskog automobila godine, “idealna za duga putovanja”.

Na otvorenoj cesti se, naime, zadovoljavala sa svega pet litara dizela, pa je s jednim spremnikom “mogla prevaliti čak 1200 kilometara”. Uz nisku potrošnju, autori članka posebno su pohvalili udobnost, a zamjerili samo visoku cijenu - “u trenutku pisanja članka okruglo 400 milijuna dinara”.

Početak devedesetih prošao je u znaku ostalih modela s brojkom pet na posljednjem mjestu, uključujući i legendarni 205 1.6 GTi, kojeg je u Parizu testirao naš francuski dopisnik Marin Galić. Kraj devedesetih, pak, obilježila je sljedeća generacija Peugeota s brojkom šest, u prvom redu ljepuškasti 206 iz pera turskog dizajnera Murata Gunaka, uključujući i coupe-cabriolet 206 CC, ali i 306 i 406 – oba remek-djela dizajnerskog studija Pininfarina.

image

Peugeot 306 GTI-6 1999.

Lekciju iz dizajna Francuzi su ostatku svijeta ponovo održali i početkom 21. stoljeća privlačnim coupeom RCZ, ali nisu zaostajali ni na ostalim područljima. Na vrijeme su, primjerice, prepoznali i trend danas sveprisutnih SUV i lansirali 4007, a isto vrijedi i za hibride te aute na struju.

Stoga ne čudi što su uvijek odlično kotirali i u javnosti, koja je francuskom proizvođaču u posljednjih dvadesetak godina čak četiri puta dodjeljivali nagradu za automobil godine – 307 i njegov nasljednik 308, a zatim i 3008 te naposlijetku 208, koji je dvije godine kasnije bio i najprodavaniji automobil u Europi.

image

Peugeot E3008

Zeljko Puhovski/CROPIX

Od prvog broja do danas testirali smo čak 263 Peugeota, a s automobilima francuskog proizvođača prevalili smo više od 20.000 kilometara na putovanjima – naš kolega Zvonimir Jurčić hibridnim je Peugeotom 508 RXH obišao Veliku Britaniju i Irsku. Rusiju, Ukrajinu i Moldaviju prošao je 3008, a coupeom RCZ provozao se i kultnom planinskom cestom Transfagarasan u Rumunjskoj.

Francuzi su u protekla tri i pol desetljeća pet puta osvajali titulu svjetskih prvaka u reliju, sedam puta pobjeđivali na Reliju Dakar, a poseban trag ostavili su i u utrkama izdržljvosti triput pobijedivši na 24 sata Le Mansa.

Kao dobavljač motora za McLaren i Jordan natjecali su se i u F1, a sa Sebastienom Loebom za upravljačem pobijedili i u brdskoj utrci na vrh Pikes Peak u SAD.

image

Peugeot E3008

Zeljko Puhovski/CROPIX

Peugeot 405

image

Peugeot 405

Ivan Lackovicć

Prvi Peugeot na testu u redakciji našeg časopisa još u broju od 6. srpnja 1989. bio je 405 1.9 GRD. Bilo je to samo godinu dana nakon osvajanja titule Europskog automobila godine (1988.). Kasnije smo se osladili i sportskim izdanjem 405 Mi16 (160 KS) i T16 (220 KS)

Peugeot 205

image

Peugeot 205

Ivan Lackovic

Superpopularni 205 stigao nam je na test 9. studenoga 1990., a tri mjeseca kasnije sjeli smo i za upravljač kultnog 205 1.6 GTi sa 105 KS. U to su vrijeme svjetskim prvenstvom u reliju za upravljačem 206 T16 žarili i palili Vatanen, Salonen i Kankkunen

Peugeot 406 Coupe

image

Peugeot 406 coupe

Peugeot

Coupé izdanje Peugeota 406 bio je jedan od najljepših automobila svog vremena, što duguje dizajnerskom studiju Pininfarina, koji je radio i za Ferrari. Ne čudi stoga što linijama podsjeća na skupocjeni V12 gran turismo iz Maranella – Ferrari 456

Peugeot 308

image

Peugeot 308

Ivan Lackovic

Nakon što su već dvaput titule hrvatskog automobila godine u izboru naših čitatelja osvajali 307 (2002.) i 407 (2005.), isto je 2014. ponovio i Peugeot 308, okitivši se titulom Croauto. Iste je godine osvojio je i titulu Europskog automobila godine

Peugeot 4007

image

Peugeot 4007

Francuski je proizvođač rano prepoznao trend danas nezaobilaznih SUV i još 2007. u suradnji s Mitsubishijem lansirao 4007. Danas ima predstavnika u svakoj kategoriji – od najmanjeg 2008, preko 3008 do najvećeg 5008

Peugeot RCZ

image

Peugeot RCZ

Željko Puhovski

Francuzi su oduvijek držali do dizajna, o čemu vjerojatno najbolje svjedoči RCZ iz 2009., coupé koji je u najsnažnijem izdanju R razvijao čak 270 KS. Najljepši detalj bio je tzv. double bubble krov preuzet s automobila talijanske karoserijske radionice Zagato

Peugeot 3008

image

Peugeot 3008

Zeljko Puhovski

Na put u svijet krenuo je 2008. iz našeg Dubrovnika, gdje je održana međunarodna novinarska prezentacija, i to kao prvi velikoserijski dizelski hibrid Hybrid4. Elektromotor je pritom struju za rad crpio iz nikal-metal-hidridne baterije

Peugeot e-208

image

Peugeot e 208

Marin Tomaš

Premda je prvi električni Peugeot na testu bio Partner Electric, prvi je pažnju šire javnosti 2020. privukao e-208 s elektromotorom od 136 KS i baterijom od 50 kWh. S jednim punjenjem mogao je pravaliti za gradski automobil sasvim pristojnih 310 kilometara

Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s Peugeotom.

Na Auto klub se možete pretplatiti OVDJE.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. veljača 2025 15:35