
Ako ste istinski ljubitelji automobilizma onda je šetnja izložbom klasičnih automobila Retromobile 2025. koja je prošlog tjedna održana u Parizu od 5. do 9. veljače, pravo mjesto za vas. Kao i prethodnih godina, posjet ovogodišnjem izdanju jedne od najprestižnijih auto izložbi na svijetu koja se održava u halama sajma na Porte de Versailles (gdje se inače bijenalno održava Paris Motor Show), bila je prava meka za sve zaljubljenike u auto klasiku.
Jer, gdje god da krenete, ili se okrenete, pred vama se stvori neki od automobila koji je na ovaj ili onaj način obilježio minule dekade. Salon, dakle, nudi pregled modela iz različitih epoha, od samih početaka automobilizma sve do ikona 20. stoljeća.
Probijajući se kroz rijeke ljubitelja klasike koji su platili ulaznicu 21 euro i koji su došli svjedočiti još jednom skupu nevjerojatnih primjeraka automobila i motocikala smještenih u tri velike zatvorene hale salona, količina najrjeđih, najskupljih i najposebnijih klasičnih, konceptnih ili trkaćih automobila i motocikala na jednom mjestu naprosto oduzima dah. Vrlo brzo vam postaje jasno da samo jedan dan nije dovoljan kako biste većini od tih primjeraka poklonili pažnju i napojili dušu pravog auto entuzijasta.
Ovogodišnje, 49. izdanje obilovalo je sadržajima s jednom velikom aukcijom na samom salonu kuće Artcurial, te Bonhamsove i RM Sothesby‘sove koje su bile održane u dane trajanja salona na posebnim lokacijama u Parizu. Svoje mjesto su pronašle i brojne radionica koje obnavljaju klasike, izlagale su i čuvene karoserijske, te mlađe restomod radionice kao i i sami auto proizvođači na velikim izložbenim prostorima koji su na salonu predstavljali vlastitu povijest.
U sve to sjajno se uklopio i sajam auto dijelova, memorabilija i povijesne auto odjeće, a nije manjkalo ni tematskih radionice o restauraciji klasičnih vozila, edukativnih panela o povijesti automobilizma te demonstracija vožnje povijesnih vozila, pa čak i povijesnih vojnih vozila ispred izložbenih hala.
Salon Retromobile Paris definitivno je jedan najvećih i najprestižnijih svjetskih sajmova posvećenih klasicima i modernim klasicima koji okuplja entuzijaste, kolekcionare i profesionalce iz cijelog svijeta, a koji se po ponudi i sadržajima komotno svrstava uz bok najprestižnijim izložbama klasika s aukcijama, poput festivala elegancije Concorso d‘Eleganza Villa d‘Este na jezeru Como, Festivala brzine Goodwood u Engleskoj, ili festivala Pebble Beach u Kaliforniji.
Činjenica da neki od proizvođača direktno nastupaju na salonu poput Mitsubishija, Mercedesa, Porschea, DS Automobilesa, Škode ili Renaulta, posebno se svidjela vašem reporteru, jer su njihovi izložbeni prostori posebno atraktivni gdje je publika imala pristup povijesnim modelima automobila koji se mogu vidjeti možda još samo u tvorničkim muzejima.
S druge strane, izloženi su i retro-futuristički modeli koji pružaju pogled u budućnost mobilnosti. Po tom pitanju, na izložbenom prostoru Renaulta imalo se što za vidjeti jer su Francuzi izložili originalne povijesne modele Renault 4, 5 i 17, te nasuprot njima, njihove današnje nasljednike pokretane elektromotorima - modele Renault 4 e-Tech electric, Renault 5 e-Tech electric i konceptni Renault 17 restomod.
Ipak, najviše pažnje je izmamio još jedan Renault inspiriran prošlošću - Renault Filante Record. Uživo ovaj konceptualni "lovac na rekorde u modernom izdanju" izgleda vrlo impresivno zahvaljujući atraktivnom izgledu i svojim mjerama: dug je 5,12 metara, vrlo je uzak i visok tek 1,19 metara, te teži samo 1000 kilograma.
Izvor inspiracije za ovaj aerodinamični električni automobil bio je Renaultov rekorder izdržljivosti i brzine iz 1925. godine - 40CV ‘des Records‘, a već ovog proljeća ova riznica tehnologije s posebnim gumama, sustavima upravljanja ‘Steer by Wire‘ i kočenja ‘Brake by Wire‘ kreće na lov na rekord dosega i učinkovitosti s baterijom kapaciteta 87 kWh.
Atrakcija na salonu nije nedostajalo, dapače, teško je pobrojati sve što smo vidjeli u masi klasika, modernih klasika i povijesnih trkaćih modela, no svakako treba izdvojiti novi restomod uradak čuvene talijanske karoserijske radionice Touring Superleggera koja od 1926. u Milanu izrađuje specijalne karoserije i njihov Veloce12, kao restomod varijantu Ferrarija 550 Maranella iz zlatnih 1990-ih.
Na istom izložbenom prostoru podjednaku pažnju su plijenili Maseratiji 3500 GT iz 1950-ih koji podsjećaju na slavne dane Milanske kuće, jedan restaurirani i jedan u izvornom stanju. Nadalje, DS je pokazao čuvenu Žabu iz poznate reklame "DS Balloon", a na Škodi se između ostalog mogao vidjeti jedinstveni primjerak filmske Škode Ferat iz češkog hororca "Upír z Feratu" ili Vampir iz Ferata iz 1982.
Mercedes je pokazao spektakularni sportski C 111-II iz 1970. koji je poslužio kao eksperimentalno vozilo za demonstraciju mogućnosti Wankelovog motora i novih metoda gradnje. Povijesni odjel FIA-e je pak izložio starinski Mercedes-Simplex 28/32 PS iz Mercedes-Benz Classic kolekcije.
Moglo se vidjeti i puno junaka motorsporta s relija, 24 sata Le Mansa ili DTM-a, a također, 49. izdanje Retromobilea odalo je počast francuskom sudjelovanju u Formuli 1 pa smo se na licu mjesta mogli upoznati s povijesnim bolidima Ligiera i Renaulta, a izloženi su i Ferrarijevi F1 bolidi F399 i F2002 Michaela Schumachera.
Retromobile očekivano privlači poznate i slavne vezane uz svijet motorsporta, pa ste tako na izložbi mogli u šetnji među izložbenim prostorima sresti Ben Sulayema Mohammeda, predsjednika FIA-e, Jeana Alesija ili šefa Renaulta Lucu de Mea.
Na aukcijama pak vladaju neki novi trendovi. Doduše, Ferrarijima iz zlatnog doba 1960-ih, posebno ako imaju trkaću povijest i dalje rastu cijene. Tako je na aukciji RM Sotheby‘sa Ferrari 250 LM Scaglietti iz 1964. umjesto procijenjenih 25 milijuna eura plaćen čak 9,8 milijuna više, ili 34,880.000 eura.
No predratni automobili i modeli do 1960-ih većine marki više nisu tako cijenjeni te teško postižu procijenjene iznose. Zato ih po cijenama često višestruko nadmašuju automobili iz 1980-ih i 1990-ih kojima cijene "lete u nebo". Razlog: smjena generacija vozača i potpuno drugačiji pogled na "junake njihove mladosti". U prilog tome govori činjenica da su je Retromobileu sjajni Porsche 911 Carrera 2.7 RS iz 1972. prodan za čak 417.000 eura, a primjerice Porsche 964 Turbo 3.6 iz 1993. za 315.880 eura.
Čak i automobili nakon 2000. godine dobivaju snažan zamah i sve su zanimljiviji kolekcionarima pa je tako, doduše zaista rijetki, Ferrari 550 Barchetta Pininfarina iz 2001. godine prodan umjesto procijenjenih 400.000 do 600.000 eura za čak 807.000 eura, a primjerice BMW Z8 iz 2001. za također visokih 354.960 eura. Ples milijuna, rekli bismo i s tim završili priču sa salona Retromobile Paris 2025., fascinantnog početka međunarodne sezone izlaganja klasika u "gradu svjetlosti"...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....