u koga uložiti?

BYD i Tesla su tradicionalno vruća roba, ali se sada isplati kladiti na Volkswagen, Mercedes, BMW...

U trenutku značajne tehnološke preobrazbe i forsiranja elektrifikacije ispitali smo kakvu budućnost predviđaju analitičari i iznenadili se optimizmom

Tema, dionice

 Profimedia

Krajem prošle godine snažno su odjeknule riječi Luce de Mea, čelnika Renaulta, koji je najavio da bi u 2025. proizvođači auta mogli platiti čak 15 milijardi eura kazni zbog prekomjerne emisije CO2, nakon što je Europska komisija odbila prolongirati za početak ove godine najavljeno spuštanje granice penalizacije s mnogima nedohvatljivih 95, na još teže dostižnih 93,6 g/km.

image

Tema, dionice

Profimedia

Kao za vraga, na ovu crnu prognozu nadovezali su se mizerni rezultati prodaje električnih auta u Europi, dijelom i očekivani nakon što su Njemačka, ali i neke druge države, ukinule praksu poticaja. To je također loša vijest za proizvođače. Ne samo da su im električni auti jedini adut u borbi protiv paprenih kazni, gubitke im donose i pogoni za proizvodnju električnih auta. U njih su uložene milijarde, a sad su zbog slabe potražnje neiskorišteni, i to u mjeri da se najavljuju i otpuštanja radnika.

U cijelu priču oko autoindustrije upleli su se i trgovinski ratovi, zasad doduše u povojima. Kako bi zaštitila vlastite proizvođače od nelojalne konkurencije, lani je EU odlučila uvesti dodatne carine na električne automobile iz Kine, uz najvišu stopu od čak 38,1 posto. Dojam je da Kineze to zasad nije obeshrabrilo od prisustva u EU, čak se čini da ih ovaj postupak nije niti previše razljutio.

image

Tema, dionice

Profimedia

U svakom slučaju, nisu posegli za recipročnim mjerama. Novi, opasniji trgovinski rat mogao bi pokrenuti američki predsjednik Donald Trump, nezadovoljan što Europljani ne kupuju američke aute, dok europski proizvođači u SAD zarađuju ogroman novac.

U autoindustriji, koja prolazi kroz najveću tehnološku transformaciju u povijesti, tako nipošto nije dosadno. Kakva nas budućnost čeka teško bi bilo vidjeti i uz kristalnu kuglu, no baš zato smo u ovom trenutku odlučili vidjeti što o svemu misle ozbiljni analitičari, spremni predvidjeti i kretanja vrijednosti automobilskih kompanija. U trgovanju dionicama, naime, ključno je kupiti jeftino, a zatim prodati skupo, pa je stoga zanimljivo vidjeti kakvu budućnost vide oni koji su u svoju procjenu spremni uložiti i novac.

image

Tema, dionice

Profimedia

Zanimljivo, analitičari Morgan Stanleya drže da su dionice ključnih europskih proizvođača automobila danas prilično podcijenjene, nakon što im je vrijednost pala uslijed najava mogućih carina na uvoz u Sjedinjene Države. Dionice tvrtki poput Volkswagena, Volva, Mercedesa, Porschea i BMW-a zabilježile su pad veći od pet posto, no prema očekivanjima oporaviti bi se mogle do kraja 2025., a do 2030. i ostvariti značajan rast, barem prema predviđanjima američkog poslovnog magazina Barron’s.

Analitičari, međutim, nisu baš optimistični kad je riječ o Stellantisu, nekad vrućoj robi na tržištu dionica. Nedavni odlazak izvršnog direktora Carlosa Tavaresa doveo je do pada vrijednosti dionica za 6,3 posto. Tvrtka je također zabilježila pad prodaje u Sjedinjenim Državama od 20 posto u trećem kvartalu 2024., no Stellantis je svejedno isplatio dividendu od 1,34 eura u posljednjih 12 mjeseci, što predstavlja prinos od oko 10,58 posto. Ulaganje u dionice Stellantisa stoga može donijeti zaradu, ali ne bez rizika.

image

Tema, dionice

Profimedia

Kako živimo u nestabilnim vremenima, međutim, pokazuje i to da se u nekim situacijama niti analitičari ne mogu dogovoriti o perspektivi dionica određenog proizvođača. Primjerice, Traders Union očekuje da bi dionica Volkswagena, koja u ovom trenutku vrijedi oko 87 eura, mogla pasti na 56 eura do kraja 2025., ali se zatim popeti na 150 eura do kraja 2029. S druge strane, TradingView u nadolazećim godinama predviđa prosječnu cijenu dionice Volkswagena od 121,80 eura, s rasponom između 95 i 157 eura. U svakom slučaju, čini se da se za budućnost Volkswagena ne treba bojati...

image

Tema, dionice

Profimedia

Što kažu procjene za proizvođače izvan Europe? Pa, čini se da se isplati kladiti na BYD, baš kao što je američki investitor Warren Buffett učinio još 2008. On je tada kupio 10 posto udjela u tvrtki BYD Auto, te proročanski poručio kako će jednog dana BYD postati “najveći igrač na globalnom automobilskom tržištu koje neizbježno postaje električno”. I bio je u pravu. Cijena dionice iznosi oko 40 eura, a kako tvrtka bilježi snažan rast prodaje analitičari očekuju da će BYD nastaviti s rastom i narednih godina.

Među ulagačima tradicionalno je vruća roba i dionica Tesle, koliko god joj se cijena u ovom trenutku kretala oko visokih 334 eura. Optimizam donose neprestana širenja proizvodnih kapaciteta i ulaganja u autonomnu vožnju i nove baterije, no ulagači moraju na pameti imati i nepredvidljivu ćud Elona Muska, koji se danas uglavnom bavi politikom.

S druge strane, ulagačima koji vole igrati na sigurno kao najbolja oklada se čini dionica Toyote. Japanska tvrtka trenutačno je najvrjednija automobilska marka na svijetu, s procijenjenom vrijednošću od 64,7 milijardi dolara, a kako se očekuje da će nastaviti s inovacijama i prilagodbom tržišnim uvjetima, to bi moglo pozitivno utjecati na vrijednost njezinih dionica u nadolazećim godinama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. ožujak 2025 00:07