VREMEPLOV

Novi BMW Serije 7 je stigao, donosimo kratak pregled 45 godina bavarske prestižne limuzine

Nova Serija 7 i njezin električni kolega i7 su ovdje, i mišljenja se polariziraju u sferama koje su neuobičajene čak i za Bavarsku

BMW Serija 7

 BMW

Nakon službene premijere najnovije generacije Serije 7, internet je ponovno podijeljen oko njezinog dizajna. Nova Serija 7 i njezna električna izvedba i7 su ovdje, i mišljenja se polariziraju u sferama koje su neuobičajene čak i za Bavarsku.

No je li to oduvijek bilo tako kada je u pitanju "Sedmica"? Ne bismo rekli, BMW-ova "perjanica" dugo je bila oličenje elegancije i finih proporcija, no posljednjih nekoliko generacija definitivno su bile "korak dolje".

E23 (1977. - 1986.)

Iz današnje perspektive, prva generacije BMW-a Serije 7 izgleda apsolutno otmjeno. S nosom morskog psa i puno kroma još uvijek je relativno pristupačan klasik i danas. "S rastegnutim linijama karoserije, kokpitom orijentiranim na vozača, snažnim motorima i naprednom tehnologijom šasije, serija 7 je od samog početka opravdala svoje zahtjeve kao sportska luksuzna limuzina", kažu u BMW-u.

image

BMW Serija 7 E23

BMW

Inovacije su uključivale prvi elektronički brzinomjer na svijetu, servo upravljač ovisan o brzini i električno podesiva vanjska ogledala. Tada je 1980. godine dodano prvo računalo na svijetu s prikazom vanjske temperature. GOdine 1979. BMW je zamijenio motore s rasplinjačem ekonomičnijim motorima. Novi 728i zamijenio modele 728 i 730, a prethodni 733i zamijenio je 732i. 1980. godine, BMW 745i s 252 KS je stavljen na vrh asortimana.

E32 (1986. - 1994.)

Za drugu generaciju, BMW je izvorno planirao aerodinamički sofisticiranu, vrlo sportsku limuzinu. Kasniji šef razvoja dr. Wolfgang Reitzle uspio je u posljednjem trenutku uspio zaustaviti projekt u korist mnogo prestižnije forme. Njegov cilj implementacije V12 u početku je izazvao nevjericu unutar tvrtke, no ostalo je povijest.

image

BMW Serija 7 E32

BMW

Sa skladnim linijama, sportskim upravljanjem i inovativnim sustavima upravljanja, nova Serija 7 imala je briljantnu premijeru 1986. godine. Za mnoge, E32 ostaje najljepša Serija 7.

Na prednjem dijelu vozila, široka maska davala je osjećaj moći, dok su stražnja svijetla u obliku slova L predstavljala novi zaštitni znak. Jedna od najvažnijih tehničkih inovacija bio je ASC sustav kontrole proklizavanja s elektroničkom papučicom gasa i kontrolom zakretnog momenta.

Snažan V12 motor od lake legure imao je odvojene sustave ubrizgavanja, paljenje i katalizatora za obje skupine cilindara i isporučivao je oko 300 KS. SMercedes S-klase tada još nije imao V12. "Transmission Control AGS" također je doživio svoju premijeru u modelu s dvanaest cilindara. U ponudi su bila i dva redna šestaka te dva V8 modela.

E38 (1994. - 2001.)

Treće izdanje BMW-a Serije 7 nastavilo je uspjeh svog prethodnika s gotovo nepromijenjenim vanjskim dimenzijama, pomno dorađenim dizajnom te više udobnosti i dinamike vožnje. Teško je nacrtati limuzinu elegantnije i skladnije.

U početku, dostupna su bila dva motora s osam cilindara i novo izdanje V12, čija je zapremnina povećana na 5,4 litre, a snaga na 326 KS. Istodobno, prosječna potrošnja 750i pala je za oko 11 posto.

image

BMW Serija 7 E38

BMW

Treća generacije Serije 7 također je donijela mnogo poboljšanja u području sigurnosti. Osim protublokiranja kočnice, modeli s osam cilindara dolazili su uz opcionalnu automatsku kontrolu stabilnosti (ASC), a 750i je imao ESP kao standard. Značajno poboljšanje bila je i komforna oprema, s trajno ugrađenim navigacijskim sustavom. Osim toga, zračni jastuci i mjerač tlaka u gumama bili su standardna oprema.

BMW 725tds, predstavljen 1996. godine, ponudio je posebno ekonomičnu alternativu. Njegov šestocilindrični dizelski motor od 2,5 litre i 143 KS impresionirao je ekonomičnošću i uglađenim radom. 1998. je uslijedio 730d sa šestocilindričnim motorom od 184 KS i common-rail ubrizgavanjem. Godinu kasnije predstavljen je 740d - prva limuzina na svijetu s V8 dizelskim motorom i common-rail ubrizgavanjem imala je 245 KS.

E65 (2001. - 2008.)

Četvrta generacija Serije 7 izazvala je mnogo kritika svojim potpuno promijenjenim i vrlo avangardnim dizajnom koji je potpisao kontorverzni dizajner Chris Bangle.

Više od 20 godina nakon premijere izvornog modela, stil se jako uvelike promijenio, čak i u odnosu na neke mnoge aktualne BMW-ove automobile. Ipak, E65 je postavio standarde u mnogim aspektima i dao poticaj cijeloj automobilskoj industriji. Primjeri za to su iDrive operativni sustav koji se razvijao do danas, kao i neki elementi modernog BMW-ovog dizajnerskog jezika.

image

BMW Serija 7 E65

BMW

Daljnje inovacije uslijedile su 2005. godine sa sustavom za noćno gledanje i prvim pomoćnikom za duga svjetla u Europi. Novorazvijeni osmocilindrični motori s dvostrukim VANOS-om i promjenjivim podizanjem ventila predstavljeni su u modelima 735i i 745i, a zadaće prijenosa snage preuzeo je prvi standardni automatik sa šest stupnjeva prijenosa u svijetu. Vrh ponude bio je 760i, predstavljen u siječnju 2003., s impresivnim 6,0-litrenim V12 motorom sposobnim za 445 KS i okretnim momentom od 600 Nm.

Što se tiče dinamike vožnje i udobnosti vožnje, serija 7 je u to vrijeme impresionirala svojom šasijom većinom izrađenom od aluminija, elektroničkim amortizerima i stabilizacijom pri prevrtanju.

F01 (2008. - 2015.)

Peta generacija Serije 7 ponovno je dotjerana, i opet smo dobili elegantnu i uglađenu limuzinu koja je mnogima bila ugodna oku. F01 predstavio je novorazvijeno podvozje, integralno aktivno upravljanje, ekskluzivne sustave pomoći vozaču te inovativne infotainment funkcije poput neograničene upotrebe interneta u vozilu.

image

BMW Serija 7 F01

BMW

U početku su bili dostupni modeli sa šest i osam cilindara, a top modeli su uslijedili nešto kasnije - 760i i 760Li. Novorazvijeni dvanaestocilindrični motor obujma šest litara s TwinPower turbo tehnologijom i izravnim ubrizgavanjem goriva kombiniran je s automatskim mjenjačem s osam stupnjeva prijenosa, koji je također bio nov, a razvijao je snagu od 544 KS i najveći okretni moment od 750 Nm.

2009. godine predstavljen je novi sustav pogona na sva četiri kotača xDrive, a još jedan novitet bio je BMW ActiveHybrid 7, koji je kombinirao osmocilindrični motor s unutarnjim izgaranjem s električnim motorom.

G11 (2015. - 2022.)

Najveća novost šeste generacije Serije 7 bila je platforma s hrpom plastike ojačane karbonskim vlaknima, koja je smanjila težinu, ali povećala cijenu. Ostale bitne značajke uključivale su plug-in hibridni sustav u 740e, upravljanje infotainmentom pokretima, aktivni Executive Drive Pro sustav šasije, Adaptive način rada i lasersko svjetlo. Oprema Executive Loungea s funkcijom masaže i programom vitalnosti dala je poseban doprinos u stražnjem dijelu.

image

BMW Serija 7 G11

BMW

Sustavi pomoći vozaču uključivali su pomoćnika za upravljanje, zadržavanje u traci te daljinsko parkiranje. Vrhunski model bio je M760Li xDdrive s novim V12 motorom od 610 KS. Postojale su i tri plug-in hibridne varijante. Na izričit zahtjev tržišta Azije i Bliskog istoka, u lice Serije 7 stavljen je bubreg dosad nepoznate veličine. Kritike su, očekivano, bile velike, ali to je bio samo okus onoga što je trebalo doći...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 19:59