Zagrebački električni tramvaj (ZET) i dalje se suočava s posljedicama kibernetičkog napada koji je krajem prošlog tjedna zahvatio dio njihove interne mreže. Napad, koji se dogodio u četvrtak ujutro, zahvatio je poslovne procese administrativnih službi, dok usluga javnog prijevoza, kako tvrde iz ZET-a, nije bila ugrožena.
- Usluga javnog prijevoza odvija se nesmetano, a u napadu nisu ugroženi osobni podaci korisnika javnog gradskog prijevoza - priopćili su iz ZET-a 31. listopada, dodajući kako su o incidentu odmah obavijestili Nacionalni centar za kibernetičku sigurnost, Agenciju za zaštitu osobnih podataka i Ministarstvo unutarnjih poslova.
Digitalna kupnja karti i dalje nije moguća
Prema istom priopćenju, informacijski sustav je preventivno izoliran radi zaštite i oporavka, zbog čega su privremeno izvan funkcije prodajna mjesta ZET-a, a nedostupna je i mogućnost plaćanja prijevozne usluge putem aplikacije MojZET. Vrijednosne i pretplatne fizičke kartice i dalje su u funkciji, dok su papirnate karte dostupne kod vozača i na kioscima ugovornih partnera.
Iako se radi o mjeri zaštite, izolacija sustava uzrokovala je višednevne poteškoće u digitalnom poslovanju, a aplikacija MojZET i dalje nije dostupna korisnicima. ZET-ovi IT stručnjaci, prema vlastitim navodima, intenzivno rade na uspostavi pune funkcionalnosti, no konkretan rok za potpunu normalizaciju nije naveden.
Trenutačno se karte mogu kupiti isključivo izravno od vozača ili na kioscima, dok kontrolori i dalje imaju pristup sustavu za provjeru valjanosti karata. Iako je jedan od promoviranih načina kupovine, onaj putem aplikacije MojZET, nefunkcionalan, kontrole se i dalje redovito provode. Iz ZET-a ističu kako je omogućeno osnovno funkcioniranje nadzora i sustava naplate, što upućuje da su serveri zaduženi za prometne operacije ostali stabilni i dostupni.
Iz ZET-a nisu mogli otkriti kada će sustav biti funkcionalan
Zanimljivo je kako je prekid usluga uslijedio neposredno prije blagdana Svih svetih, kada je zbog povećanog broja putnika ZET tradicionalno pojačavao vozne redove prema gradskim grobljima. Ipak, 1. studenoga javni je prijevoz bio besplatan, pa se tehnički problemi u tom razdoblju nisu znatnije odrazili na kretanje građana.
Iz ZET-a su potvrdili kako napad nije ugrozio osobne podatke korisnika, ali detalji o prirodi incidenta i mogućim posljedicama su i dalje nepoznati. Izvori upućeni u problematiku kibernetičkih napada navode kako je riječ o složenom tehničkom problemu koji zahtijeva opsežnu provjeru integriteta sustava prije ponovnog puštanja u rad jer je aplikaciju MojZET radio vanjski suradnik, odnosno King ICT.
Kako se ponedjeljak približava, građani koji svakodnevno koriste aplikaciju MojZET mogli bi se suočiti s otežanom kupnjom karata u jutarnjim satima, budući da iz ZET-a nije potvrđeno hoće li do tada sustav biti u potpunosti vraćen u funkciju. ZET će, kako navode, o svim promjenama pravodobno obavijestiti javnost.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....