USKORO PRED SKUPŠTINOM

Tomašević traži produljenje za nepotrošeni kredit: 99 milijuna eura prebacuje na iduću godinu jer neki projekti kasne

Grad produljuje rok za europski kredit, a Holding traži novo zaduženje za obnovu voznog parka i ekološke projekte
 /Cropix
Grad produljuje rok za europski kredit, a Holding traži novo zaduženje za obnovu voznog parka i ekološke projekte

Gradska skupština Grada Zagreba na sjednici zakazanoj za 16. prosinca 2025. razmatrat će dva prijedloga koja se tiču zaduživanja. Grad traži produljenje roka za trošenje već ranije odobrenog kredita Europske investicijske banke, jer neki od projekata kasne i nisu dovršeni u prvotno planiranim rokovima. Istodobno, Zagrebački holding traži odobrenje za svoj kredit kod Međunarodne financijske korporacije (IFC) kako bi zamijenio dio voznog parka starog u prosjeku 14 godina.

Riječ je, dakle, o jednom produljenju postojećeg zaduženja i jednom novom kreditnom zahtjevu. Holdingov zahtjev temelji se na tehničkim analizama koje pokazuju da dio mehanizacije više ne može pouzdano obavljati poslove te da je potrebna modernizacija. Oba su prijedloga pred Skupštinom jer ih tako propisuje procedura, a dokumentacija pokazuje da su razlozi isključivo operativni.

Iskorišteno tek nešto više od pola sredstava

Grad Zagreb je 2023. i 2024. odobrio dugoročno zaduženje od ukupno 206,9 milijuna eura kod Europske investicijske banke. Sredstva su se u početku trebala povlačiti do kraja 2025. godine, no prema novom prijedlogu rok korištenja produljuje se do 2026. godine. Iz dokumentacije je vidljivo da se takva izmjena predlaže zbog usklađivanja kreditnog okvira s realnom dinamikom izvođenja kapitalnih projekata. Kako dio investicija kasni, neiskorištenih 99,5 milijuna eura prenosi se u sljedeću godinu, dok ukupni iznos zaduženja ostaje isti.

image

Kreditom će se financirati i stanogradnja

Ranko Suvar/Cropix

Prema ažuriranom rasporedu, u 2024. godini iskorišteno je 47,7 milijuna eura, dok se u 2025. predviđa korištenje oko 59,7 milijuna eura. Najveći dio preostalog iznosa, gotovo polovica ukupnog kredita, planiran je za povlačenje u 2026. godini. Time se prethodne projekcije koje su završavale 2025. zamjenjuju trajnijim trogodišnjim rasporedom.

Kredit zadržava dosadašnje uvjete, uključujući otplatu u 18 jednakih polugodišnjih rata nakon jednogodišnjeg počeka. Kamatna stopa ostaje varijabilna, vezana uz EURIBOR, uz definiranu maržu.

Nabrojani su i projekti na koje će se trošiti

Osim promjene rokova, prijedlog uvodi i proširenje namjene sredstava. Uz postojeće projekte, koji obuhvaćaju javne zgrade, obrazovnu infrastrukturu, održivi prijevoz i digitalizaciju, uvrštene su i nove kategorije ulaganja. Među njima su objekti socijalne skrbi, zdravstveni objekti te stambeno-poslovni kompleks Podbrežje, kao i dodatni kapitalni projekti unutar programa 1212. Ulaganja obuhvaćaju predškolske i školske objekte, bazenski kompleks Špansko, Dječju bolnicu Srebrnjak, energetsku obnovu zgrada i instalaciju fotonaponskih sustava.

image

Bazen Špansko

Damir Krajac/Cropix

Uz izmjene gradskog zaduženja, Skupština će raspravljati i o zahtjevu Zagrebačkog holdinga d.o.o. za odobrenje zelenog kredita do 56 milijuna eura kod IFC-a. Holding navodi kako je zaduženje potrebno radi provedbe investicijskog ciklusa koji obuhvaća modernizaciju dijela voznog parka i unapređenje infrastrukture gospodarenja otpadom.

Prosječna starost vozila u Holdingu je 14 godina

U obrazloženju se ističe da je prosječna starost vozila i strojeva u sustavu Holdinga 14 godina, što je znatno iznad optimalnog vida korištenja. Više od 70 posto voznog parka ne zadovoljava ekološke standarde, što dovodi do povećanih emisija, češćih kvarova i visokih troškova održavanja. Analize pokazuju da je čak trećina flote neoperativna ili radi s ograničenjima, dok bi prelazak na vozila s normama EURO 6 i Stage V smanjio emisije dušikovih oksida i čestica i do 80 posto.

image

Vozni park Holdinga prosječne je starosti od 14 godina

Goran Mehkek/Cropix

Predviđeno zaduženje bi tako omogućilo nabavu vozila s nižim emisijama, specijalnih vozila za odvojeno prikupljanje otpada, opreme za obradu biootpada te digitalnih sustava za praćenje i upravljanje resursima. Ulaganja uključuju i nove strojeve za održavanje cesta te opremu za krajobrazno uređenje i recikliranje asfalta.

Prema predloženim uvjetima, kredit u iznosu do 56 milijuna eura otplaćivao bi se u deset uzastopnih polugodišnjih obroka, počevši 2027., a završno 2032. godine. Marža iznosi 0,65 posto, a kamata se obračunava na temelju EURIBOR-a uvećanog za maržu. IFC dopušta najviše pet isplata, pri čemu svaka mora iznositi najmanje deset milijuna eura. Projekcije pokazuju da bi ukupne kamate tijekom razdoblja otplate iznosile nešto više od 5,4 milijuna eura.

image

Novim kreditom Holding će obnoviti vozni park u kojem više od 70% ne ispunjava EU norme

Goran Mehkek/Cropix

Kreditom će se pokriti i studija o dekarbonizaciji

Uz financiranje same nabave, kredit omogućava i izradu strateških dokumenata, među kojima su Strategija dekarbonizacije i Strategija upravljanja otpadom. Upravo je njihova priprema bila i dio obveza koje je Holding preuzeo izdavanjem obveznica s održivim poslovanjem.

image

Kreditom će se financirati i Strategija gospodarenja otpadom

Zagrebački Holding/

Stručna dokumentacija koja prati prijedlog zaduženja, uključujući tehničku studiju od više od dvjesto stranica, detaljno prikazuje stanje voznog parka i potrebne investicije. Većina vozila i strojeva u sustavu Holdinga pripada starijim emisijskim normama, a brojna terenska mjerenja emisija potvrđuju da sustav u sadašnjem obliku opterećuje okoliš i usporava rad operativnih službi.

Investicija obuhvaća tri podružnice: Čistoću, Zagrebačke ceste i Zrinjevac. Također uključuje nabavu vozila za sakupljanje otpada, čistilica, kiper-vozila, cestarske opreme i strojeva za rukovanje otpadom. Digitalni sustavi omogućit će praćenje potrošnje goriva, tehničkog stanja vozila, optimizaciju ruta i ravnomjernu raspodjelu opterećenja, što bi trebalo povećati učinkovitost i smanjiti troškove održavanja.

Prijedlog izmjena gradskog zaduženja i prijedlog suglasnosti za zaduženje Zagrebačkog holdinga predstavljaju dva povezana procesa koji definiraju financijski smjer grada u idućim godinama. Grad Zagreb produljuje rok korištenja EIB kredita kako bi omogućio realizaciju ključnih kapitalnih projekata, dok Holding kroz zeleni kredit IFC-a ulazi u investicijski ciklus usmjeren modernizaciji voznog parka i unapređenju sustava gospodarenja otpadom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
08. prosinac 2025 12:14