TOTALNI VODIČ

VODIČ KROZ NOVE CIJENE ODVOZA OTPADA U ZAGREBU Dajemo odgovore na šest ključnih pitanja, a napravili smo i izračun troška za male i velike stanove

 
Ilustracija, otpad
 Boris Kovačev / Ranko Šuvar / Darko Tomaš / Tomislav Krišto / Hanza Media

Od veljače iduće godine svi građani u Zagrebu, nevezano za veličinu stana ili broj ukućana, odvoz smeća plaćat će minimalno 68 kuna, kako su prošli tjedan najavili iz Grada. Drugim riječima, istu cijenu fiksnog dijela plaćat će stan od 30 kvadrata kao i onaj od 100 kvadrata. No, u cijenu će biti uključen i varijabilni dio koji će ovisiti o količini proizvedenog otpada, odnosno množit će se broj odvoza otpada s veličinom spremnika. Taj iznos će se zbrajati s iznosom kazne za nepropisno odlaganje otpada, koja će biti od 250 do 800 kuna ili će se umanjiti za stimulativni dio, odnosno,popust za građane koji sami odlažu otpad na reciklažno dvorište.

Kako neslužbeno doznajemo iz Zagrebačkog holdinga, varijabilni dio cijene prosječno bi trebao iznositi oko 40 kuna, što znači da će uz fiksni dio prosječna minimalna cijena odvoza biti 110 kuna. Što to otprilike znači za građane Zagreba, donosimo u kratkom vodiču kroz nove cijene odvoza otpada.

Koliko će iznositi cijena odvoza otpada u Zagrebu?

- Nova cijena sastojat će se od fiksnog i varijabilnog dijela. Grad je predložio da fiksni dio iznosi 68,57 kuna s PDV-om, a cijena varijabilnog dijela nije još službeno poznata. Varijabilni dio iznosa ovisit će o broju pražnjenja i količini spremnika te će varirati od korisnika do korisnika. Prema tome, ako naknada za odvoz ostane 9 lipa, i ako imate spremnik od 80 litara koji i dalje praznite 8 puta u mjesecu (dva puta tjedno) onda će varijabilni dio iznositi 57,60 kuna. Ako se zbroji i fiksni dio, onda će ukupna mjesečna cijena iznositi 126,17 kuna. No, ako smanjite broj pražnjenja, onda će i ukupna cijena biti manja.

Zašto je došlo do poskupljenja?

- Zagreb, kao i svi ostali gradovi i općine u Hrvatskoj, morali su uskladiti svoje poslovanje s nacionalnom Uredbom o gospodarenju komunalnim otpadom. Uredba propisuje da cijena mora imati fiksni i varijabilni dio, ali i brojne druge stvari kao što je elektronička evidencija otpada, zatvaranje odlagališta, odvajanje otpada, a to sve košta. Pročelnica za gospodarstvo Mirka Jozić objasnila je da će fiksni dio služiti za pokrivanje troškova prikupljanja i odvoza svih reciklabilnih sirovina, pražnjenja i održavanja reciklažnih dvorišta i zelenih otoka, oporabe otpada, kamiona i cijena goriva, satnica djelatnika i amortizacije. Ukratko, kroz veće cijene odvoza planiraju pokriti buduće troškove.

Što će se dogoditi ako ne odvajate svoj otpad?

- Grad je osim nove cijene odvoza otpada predložio i cijenu kazni za nepropisno odlaganje otpada koja iznosi od 250 do 800 kuna za građane. Prema tome, ako nastavite bacati papir, staklo, biootpad ili plastiku u spremnik za miješani komunalni otpad, onda vam Grad ima pravo naplatiti kaznu.

Što je sa stanarima u zgradama koji imaju kontejnere ili spremnike?

- Stanari u zgradi morat će se dogovoriti o svom udjelu u spremniku za miješani komunalni otpad. Drugim riječima, ako zgrada ima 5 stanova i jedan kontejner, svako kućanstvo morat će se dogovoriti koliki je njihov udio u tom kontejneru. Ako se stanari neće moći međusobno dogovoriti, onda će to umjesto njih učiniti Čistoća ili Grad. Što se tiče spremnika za otpad ispred zgrada gdje postoji problem da netko drugi ubacuje smeće u tuđe spremnike, Jozić je istaknula kako to ne kontrolira davatelj usluge, već sam korisnik. Dakle, građani se moraju sami snaći. Postoji opcija da stanari sufinanciraju pametne spremnike ili pak da zaključaju svoje kontejnere.

Kada će se ove odluke početi primjenjivati?

- Prijedlog Odluke o prikupljanju miješanog komunalnog otpada trenutno se nalazi u javnoj raspravi, a ako bude sve na vrijeme usvojeno, onda bi primjena počela od 1. veljače 2020. godine. No, do tada svi građani moraju imati potrebnu infrastrukturu za odvajanje otpada, a i Čistoća mora uvesti elektroničku evidenciju otpada. Ako ti uvjeti ne budu ostvareni, onda se odgađa primjena odluke.

Za što služe i gdje se odlažu žute i smeđe vrećice za otpad?

- U žute vrećice odlažu se plastika i metal, obiteljskim kućama pakete dostavljaju poštari, a u njima se nalazi 13 besplatnih vreća volumena 60 litara koje bi trebale biti dovoljne za razdoblje od šest mjeseci, odnosno dvije za svaki mjesec. Kada se napune, građani ih mogu odlagati pokraj spremnika za miješani komunalni otpad, a u slučaju da građani potroše sve vreće, plastičnu i metalnu ambalažu mogu odlagati na obližnjem zelenom otoku. U smeđe kante odlaže se biootpad, kućanstva su dobila spremnike, a građani u stanovima dobivaju biorazgradive vrećice od 30 litara koje potom nose u zajedničke kontejnere ispred zgrade. Na raspolaganju im je po 26 vrećica za razdoblje od pola godine.

Slobodni izračun prema dosad poznatim kategorijama:

1. Stan od 36,4 kvadrata u centru grada:

- Cijena po starom: 30,45 kuna

- Cijena po novom (uz 12 odvoza mjesečno i spremnik od 80 l): 154,97 kuna

2. Stan od 49 kvadrata u širem centru grada:

- Cijena po starom: 46,86 kuna

- Cijena po novom: (uz 8 odvoza mjesečno i spremnik od 80 l): 126,17 kuna

3. Kuća od 100 kvadrata:

- Cijena po starom: 67,68 kn

- Cijena po novom (uz 8 odvoza mjesečno i spremnik od 120 l): 154,97 kuna

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 11:11