ANALIZA UZROKA URUŠAVANJA TLA NA PROMETNICAMA

STRUČNJACI: PITANJE JE VREMENA KADA ĆE NEKA CESTA OPET PROPASTI Zbog starih cijevi i podzemnih voda rupe se mogu otvoriti bilo gdje

Počela je hitna sanacija rupe na Slavonskoj, široke pet i duboke sedam metara, zbog koje je na snazi posebna prometna regulacija
 Goran Mehkek/EPH

Na baš svakoj prometnici u Zagrebu, a pogotovo na onima ispod kojih su kanalizacijske i vodovodne cijevi, u bilo kojem trenutku može se otvoriti rupa kakva se otvorila u ponedjeljak navečer na križanju Slavonske avenije i Vrbika.

Rupa na jednoj od najprometnijih ulica u gradu široka je pet, a duboka najmanje sedam metara. Jučer je tijekom cijelog dana na tom dijelu bilo gužve i kolona, a prolaznici su se žalili na neugodan miris. Uzrok propadanja, pokazalo se tijekom dana, ispiranje je tla podzemnim vodama koje je trajalo godinama, a koje je na kraju dovelo do propuštanja kanala.

Gradonačelnik Bandić jučer je utvrdio da je do propadanja došlo zbog pomicanja tla i da nema razloga za strah od daljnjih urušavanja.

Građevinski vještaci s kojima smo razgovarali, međutim, ne slažu se s njim.

Oni navode da su posebno kritične one prometnice koje su sagrađene na tlu kroz koje protječu podzemne vode i u dubini je šljunak koji je u davna vremena nanijela rijeka Sava, te one u kojima su kanalizacijske cijevi stare ili oštećene. Dokaz tome je i činjenica da se samo tijekom posljednje tri i pol godine na različitim lokacijama u gradu otvorilo pet sličnih rupa, i to samo na prometnicama. One su, tvrde stručnjaci, najranjivije upravo zato što se ispod njih kopaju duboke rupe za postavljanje raznih cijevi, od kanalizacijskih pa do plinskih, toplovodnih i vodovodnih. Drago Andrić, sudski vještak za građevinu, uvjeren je da je pukotina na Slavonskoj nastala zbog dugoročnog djelovanja podzemnih voda čiji vodotokovi dovode do postupnog slijeganja tla i pucanja asfalta na kraju. Kaže da su to ne može spriječiti niti predvidjeti jer je riječ o prirodnim silama.

- Cijeli grad leži na velikoj naplavini koja je vezana za rijeku Savu. Kada je vodostaj visok, podzemne vode nadiru ispod, a kad se rijeka povlači, povlači se i voda duboko ispod zemlje. Ako je dizanje i spuštanja vodostaja Save učestalo, i podzemne vode brzo naviru i povlače se pa tako brže ispiru slojeve tla. A baš je u zadnje vrijeme brzina rasta i pada razine Save vrlo učestala - tvrdi inženjer Andrić.

Ne isključuje da uzrok može biti nestručna ugradnja ili pak starost cijevi, no ipak misli da je pravi krivac podzemna voda.

- U dva slučaja sam na sličnim situacijama radio u Lučkome. Kanalizacija nije bila dobro ugrađena, ali se ispostavilo da urušavanje tla nema veze s kanalizacijom, nego upravo s radom podzemnih voda. Teško ljudski faktor može na to utjecati jer podzemni vodotokovi mijenjaju smjer i intenzitet. I još kad se uračuna sve veće prometno opterećenje, vibracije, ništa se tu ne može - zaključuje.

Međutim, sudski vještak Andrej Babić ipak smatra da je stanje cijevi presudno, ali ni on ne isključuje da podzemne vode mogu pripomoći urušavanju.

- Ovakve situacije se mogu predvidjeti jedino ako se točno zna gdje su cijevi u lošem stanju, odnosno, gdje bi mogle procuriti i puknuti. To ovisi i o vrsti tla u koje se cijevi postavljaju, a one su različite. Ako je u dubini šljunak, pijesak, rastresita zemlja, i ako iz cijevi curi voda, ona pomalo ispire tu zemlju i dolazi do urušavanja. Ali ovakve cijevi su u cijeloj Europi pa sve funkcionira. Pri gradnji se uvijek kopa do čvrstog tla. Ovisno o vrsti cijevi, one se polažu na sloj finog pijeska da se ne oštete, zatim se zatrpavaju zemljom, utabavaju pa se stavlja sloj krupnog kamena, šljunka i onda dva sloja asfalta. Ali badava je sve ako su cijevi oštećene - objašnjava.

Još nije poznato koliko dugo će se sanirati ova najnovija rupa, ali u Marohnićevoj ulici, gdje se otvorila mnogo manja rupa, šteta je sanirana gotovo šest mjeseci. Zasad je objavljeno da će posebna prometna regulacija biti na snazi do 15. travnja, znači najmanje još deset dana, no očekuje se da će radovi trajati i puno dulje.

Budući da je riječ o urušavanju tjemena kolektora, odnosno kanalizacije na spoju s glavnim kolektorom, stručnjaci tvrde da bi moglo potrajati. U Vodoopskrbi tvrde da je ta kanalizacija građena sredinom prošlog stoljeća "betoniranjem na licu mjesta".

- Sanacija će biti obavljena u najkraćem mogućem roku, uzimajući u obzir i prioritet funkcioniranja prometnice - tvrde.

Najbolje je izbjegavati Slavonsku

Grad je na svojim stranicama objavio privremenu regulaciju prometa do 15. travnja, za vrijeme sanacije rupe. U prvoj fazi vozit će se Slavonskom po sjevernom kolniku dvosmjerno, a u drugoj fazi po južnom kolniku, također dvosmjerno. Neće biti moguće izaći iz ulice XII Vrbik i Marohnićeve ulice na Slavonsku aveniju. Očekuju se velike gužve i zagušenje prometa pa je vozačima upućen apel da koriste alternativne pravce.

NAJVEĆE RUPE POSLJEDNJIH GODINA

24. siječnja 2015.

Na Bukovačkoj cesti, kraj kućnog broja 21, pojavila se rupa površine oko 50 puta 40 centimetara, dubine oko 4 metra.

5. svibnja 2014.

U Ulici Josipa Marohnića propao je dio asfalta, zbog čega je ostala rupa promjera nekoliko desetaka centimetara. Uzrok je puknuće cijevi, zbog čega je voda isprala zemlju i šljunak ispod asfalta.

21. lipnja 2012.

Na Lašćinskoj cesti otvorila se rupa promjera 1,5 metara, dubine oko dva metra, nastala također zbog puknute vodovodne cijevi. Veliki procijep u asfaltu ugrozio je plinovodne cijevi pa je nastala panika zbog mogućeg curenja plina.

10. lipnja 2012.

Automobil s majkom i njezinim 8-godišnjim sinom propao je u metar duboku rupu na cesti u Gračanskom Ribnjaku, ispunjenu vodom. Asfalt se urušio zbog kombinacije puknuća vodovodne cijevi i dugogodišnje erozije tla.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 11:32