(NE)SIGURNOST NA CESTI

INFOGRAFIKA: STRUČNJACI UPOZORAVAJU 'Neusklađena signalizacija na semaforima opasna za pješake'

Vozači vide samo crveno svjetlo koje zabranjuje prijelaz pješacima, a istodobno pješaku vrijedi i zeleno svjetlo koje se vozaču nalazi u mrtvom kutu
 Cropix

Nekoliko građana upozorilo nas je na nelogičnu sinkronizaciju semafora na gradskom području, koja pješake dovodi u opasnost od automobila koji skreću. Primijetili su da semafor na pješačkom otoku koji vozači često pogledaju prije nego što prijeđu pješački prijelaz nije sinkroniziran sa semaforom ispred pješaka, što ih dovodi u opasnost jer vozači misle da pješaka neće biti na zebri.

Prometni stručnjaci složili su se da postojeća signalizacija stvara opasnost, no teško je pronaći optimalno rješenje koje bi zadovoljilo sve sigurnosne uvjete. Najveći je problem nelogična signalizacija koja stvara pomutnju na pješačkim otocima na kojima su semafori sinkronizirani suprotno od ostalih semafora na pješačkom prijelazu.

Dvosmislene poruke

Primjer takve signalizacije nalazi se na raskrižju Horvaćanske i Ulice Hrvatskog sokola u gradskoj četvrti Jarun. U tom se slučaju promjena zelenog svjetla na pješačkom otoku događa prije isključivanja zelenog svjetla na semaforima koji se nalaze na nogostupu. Upravo ta promjena stvara problem vozačima automobila koji u raskrižju skreću bočno. Naime, vozači vide samo crveno svjetlo koje zabranjuje prijelaz pješacima, a istodobno pješaku vrijedi i zeleno svjetlo koje se vozaču nalazi u mrtvom kutu.

Prometni stručnjak Goran Husinec smatra da je takva signalizacija dvosmislena i zbunjujuća i zbog toga se ugrožava sigurnost pješaka.

- Pješački prijelaz koriste svi ljudi, neovisno o psihofizičkom stanju i godinama. Govorimo o djeci i starijim osobama koji se teško prilagode pravilima koja se mogu krivo protumačiti - tvrdi Husinec. Sličnog je mišljenja i prometni stručnjak Željko Marušić koji smatra da zbog crvenog svjetla koje vide vozači može doći do zabune.

Nekulturni vozači

- Neupitno je da je postavljena signalizacija nelogična, a teško je naći optimalno rješenje koje bi zadovoljilo i vozače i pješake. Veliki problem stvaraju i nekulturni vozači koji ne čekaju da pješak napusti zebru - smatra Marušić. Profesor na Fakultetu prometnih znanosti, Ivan Dadić, smatra da bi se problem riješio istodobnom promjenom svih semaforskih svjetala.

- U inozemstvu je taj problem riješen tako da se redoslijed semafora pali prema smjeru kretanja pješaka koji i komplementira smjer kretanja automobila. Semafor za pješake koji se kreću u suprotnom smjeru nalazi se na drugoj, suprotnoj strani ulice - objašnjava Dadić.

Režim rada semafora odredio je Sektor za promet Gradskog ureda za prostorno uređenje i promet. - Takva sinkronizacija semafora potrebna je da bi se pješaka zaustavilo unutar zaštićenog područja, odnosno unutar pješačkog otoka kad ne ostane dovoljno vremena predviđenog za siguran prijelaz pješaka. Promjena signalizacije semafora na otoku omogućava kontinuitet prijelaza pješaka preko sva tri pješačka prijelaza u nizu, a smanjuje se i broj pješaka koji će u trenutku promjene signalizacije stići tek do pješačkog otoka - navode. Prometni stručnjak Goran Husinec smatra kako je jedino prihvatljivo rješenje sinkronizacija svih pješačkih semafora tako da pokazuju istu signalizaciju, odnosno da se na svim semaforima u nizu promijeni svjetlo.

- Svi pješački semafori trebali bi istodobno pokazivati jednaku odredbu. U prometu ne možemo govoriti o dobrom ili lošem rješenju, nego se mora izbjeći zbunjujuća signalizacija - tvrdi.

Dodatni semafor

Kako bi se smanjila opasnost, na nekoliko pješačkih otoka postavljeno je dodatno žuto svjetlo koje upozorava vozače da se na prijelazu još uvijek nalaze pješaci.

- Dodatni semafor je najbolje rješenje, no trebalo bi ga uvesti na sve prijelaze, a ne samo na njih nekoliko - tvrdi Marušić. Iako su vozači dužni pridržavati se znakova izraženih prometnim svjetlima, često se ponašaju u skladu sa semaforima za pješake. No, vozač koji skreće, dužan se kretati smanjenom brzinom i propustiti pješake koji su već stupili na prijelaz, a prema potrebi i zaustaviti vozilo.

ŠTO KAŽU STRUČNJACI

IVAN DADIĆ: ‘Vani to rješavaju tako da se redoslijed semafora pali prema smjeru kretanja pješaka’

GORAN HUSINEC: ‘Svi pješački semafori trebaju pokazivati jednaku odredbu. Pječaci su u opasnosti’

ŽELJKO MARUŠIĆ: ‘Najbolje rješenje je uvođenje dodatnog semafora, ali na sve prijelaze, a ne samo na neke’

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 13:20