Špijunski triler "Canary Black" Pierrea Morela ("96 sati", "Iz Pariza s ljubavlju") prizeman je i otužan film. Priča mu je krajnje naivna, režija dezorijentirajuća i neprecizna, a gluma izvještačena i neujednačena. Glavna glumica Kate Beckinsale ("Underworld") evidentno više nije u formi u kojoj je bila početkom 21. stoljeća kada je uspješno igrala i u akcijskim i u romantičnim filmovima te zato nije uvjerljiva kao Avery Graves, okretna i inteligentna američka špijunka koja cijeli svijet - da, doslovno cijeli svijet - mora spasiti o kibernetičkog napada. Uz sve to, zvuk u filmu - poglavito replike koje izgovara Beckinsale - te neki specijalni efekti djeluju diletantski i grubo, nedorađeno. Iako će ga velika većina filmofila, a i značajan dio opće publike zbog svega toga preskočiti, Morelov će film u Hrvatskoj ipak biti razmjerno popularan jer je u njoj snimljen i zato što se njegova radnja odvija u Zagrebu.
Zahvaljujući prvenstveno HBO-ovoj popularnoj TV seriji "Igri prijestolja", Hrvatska slovi kao dobra lokacija za najrazličitija snimanja - od akcijskih i znanstveno-fantastičnih filmova do romantičnih drama i mjuzikala. Međutim, "Canary Black" se u jednom ključnom aspektu razlikuje o snimanja koja je Hrvatska unazad 10-ak godina ugostila - Hrvatska u njemu ne glumi neku drugu zemlju već igra sebe. Ta činjenica Morelov inače vrlo zaboravljiv film čini prilično interesantnim. "Canary Black" svojevrsna je audicija i otkriva koji dijelovi glavnog grada Lijepe naše imaju onaj filmski je ne sais quoi.
Morel je Zagreb u film uveo s pomoću polutotala u kojemu se može vidjeti jedna od najprepoznatljivijih zagrebačkih atrakcija - neobarokna zgrada Hrvatskog narodnog kazališta, remek-djela arhitekata Ferdinanda Fellnera i Hermanna Helmera. Nažalost, nakon tog obećavajućeg početka, francuski je redatelj vrlo brzo posegnuo za "filmskog magijom" pa je tako u Zagreb smjestio Crkvu Marijina Navještenja i Robbinu fontanu koje se nalaze u Ljubljani (Prešerenov trg 4 i Gradski trg). Poslovna zgrada u kojoj se nalazi ured Avery Graves zgrada je UniCredit banke u Želetavskoj ulici 1525 u Pragu u Češkoj. Izuzev još jednog izleta u Ljubljanu, Morelov je Zagreb zaista - Zagreb. Graves i njezin suprug David Brooks (igra ga Rupert Friend) tako žive u kući koja se nalazi u brdovitijem i elitnijem sjeveru Zagreba.
Karta Zagreba koja se u jednom trenutku može vidjeti na ekranu računala za kojim sjedi hakerica Sorina (Romina Tonković) okrenuta je za 90 stupnjeva u smjeru kazaljke na satu pa je tako Novi Zagreb u Morelovom Zagreb na zapadu, a ne na jugu na kojem zapravo je. Na toj se karti mogu vidjeti Avenija Tome Benkovica i Ulica Ivana Ivezica koje - ne postoje. Trolist nepostojećih ulica koje se spominju na početku filma zaključuje Ulica Milocevica Ljuska (?!). Iz te fikcije ubrzo skačemo da vrlo stvarnih Kamenitih vrata i Ulice Pavla Radića u centru Zagreba. Dok traži sumnjivi USB stick na kojem se nalazi virus koji može "zaustaviti Zemlju", Graves uđe u jednu od zgrada u Radićevoj ulici koje se nalaze u blizini Caffe bara Destino. Potraga je jednom odvede i u neimenovanu podzemnu garažu u centru grada. Par kadrova u filmu snimljeno je i na tržnici Dolac - jedan na stepenicama koje od Trga bana Jelačića vode prema otvorenom dijelu tržnice, a drugi u zatvorenom dijelu kod mesnice Meso Expert. Graves USB stick s virusom potraži i u srednjem Richterovom neboderu na Zelenom trgu 2.
Jedna korektna jurnjava automobilima snimana je na Trgu kralja Tomislava i Trgu Josipa Jurja Strossmayera u centru Zagreba. Strossmayerov trg, međutim, najednom postane Frankopanska ulica. Montažerski gledano, rez funkcionira, i to zbog tramvajskih tračnica koje prolaze kroz obje ulice. U urbanističkom smislu, takav spoj nema smisla jer su Stross i Frankopanska udaljeni oko 1100 metara. Automobili tijekom natjerivanja u centru prođu kroz Ilicu te križanje Ilice i Mesničke, a jedan automobil skonča nakon što se zabije u kiosk na križanju Margaretske i Ilice. Drugi se auto u Ilici sudari s tramvajem poduzeća Zagrebački električni tramvaj. Taj je sudar realiziran s pomoću računala. Nakon toga sudara, poveći se dogodi i na samom Trgu bana Jelačića.
Graves tijekom jedne potjere iz Ilice uđe u Petrićev prolaz, međutim idući je kada snimljen u prolazu koji spaja Prašku i Gajevu. U taj se prolaz vratimo još jednom, ali pred kraj filma. Sjedište Sigurnosno-obavještajne agencije odglumila je slavna Kockica (Prisavlje 14), a poduža sekvenca snimljena je u hotelu Esplanade i na njegovoj fasadi. Graves se virusa konačno dočepa na jednom od katova poslovne zgrade u Lučićevoj ulici u kojoj svoje urede inače ima Erste banka. U nju provali s pomoću drona koje je do nje donese s, najvjerojatnije, krova Javne garaže International. Morel je tijekom druge jurnjave automobila ponovno poslužio "prečacem" pa je tako Strossmayerov trg i Trg Nikole Zrinskog u milisekundi pretvorio u Draškovićevu ulicu. Tu su mu ponovno pomogle tramvajske tračnice.
Pedantni gledatelji iz Zagreba jamačno su uočili jedan nelogičan rez. Naime, Graves tijekom vožnje automobila prvo prođe pored Evangelička crkvena općina u Hebrangovoj, a zatim iz Gundulićeve skrene u Hebrangovu te ponovno prođe pored Evangeličke crkvene općine. Jedan od njezinih nadređenih, Jarvis Hedlund (igra ga Ray Stevenson koji je preminuo u svibnju 2023. godine i kojemu je "Canary Black" posvećen), jedan smrtonosni sastanak odradi na križanju Ulice Pavla Radića i Krvavog mosta, a kasnije pogine u pucnjavi u Tunelu Grič. Konačni obračun između Graves i Brooksa s kiberteroristom Konradom Brežnjovim (Goran Kostić) odigrao se u Johannu Francku, kafiću i restoranu na Trgu bana Jelačića. Nakon što Graves i Brooks neutraliziraju Brežnjova, agenti Središnje obavještajne agencije (CIA) upadnu u Johanna Francka s namjerom da uhite Brooksa. Vidjevši to, on iskoči kroz prozor i padne - u rijeku. Koju rijeku, pitate se? Taj je pad naime snimljen u Ljubljani, točnije u objektu u blizini Tromostovja. Nikakve rijeke nema u blizini Johanna Francka.
Premda bi za Zagreb i Hrvatsku bilo bolje da je "Canary Black" umjetnički ambiciozniji i vrjedniji rad, glavni je grad Lijepe naše u njemu pokazao da je nepravedno zanemarivan. Morelov je film pokazao da je arhitektonski raznovrstan i prilagodljiv, što je jako važnu za lokaciju. Bilo bi stoga zanimljivo vidjeti kako bi Zagrebu pristupili financijski i kreativno potkovaniji filmaši.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....