DRASTIČNO POSKUPLJENJE

EKSKLUZIVNO: IMAMO NOVI CJENIK ZG HOLDINGA PREMA KOJEMU CIJENA ODVOZA SMEĆA LETI U NEBO! Građani bi u prosjeku mogli plaćati dvostruko više nego sada

 
 Dragan Matić / CROPIX

Prihvati li Grad Zagreb cjenik koji Zagrebački holding od travnja planira početi primjenjivati za uslugu odvoza komunalnog otpada, Zagrepčani će u prosjeku plaćati dvostruko više cijene odvoza smeća, a za pojedine kategorije kućanstva mjesečna bi se naknada mogla povećati i za više od tri i pol puta.

To proizlazi iz prijedloga cjenika pružanja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada iz prosinca prošle godine, koji je u posjedu novinara Jutarnjeg lista, s dokumentom u kojem Holding nudi i detaljno objašnjenje ponuđenih cijena.

Taj materijal, potvrđeno nam je u Holdingu, treća je verzija cjenika za usluge prikupljanja otpada, s obzirom da je prvu iz ožujka prošle godine Grad Zagreb odbio jer nije dovoljno distancirala cijene za samačka kućanstva, a drugi je prijedlog iz kolovoza 2018. Grad Zagreba odbio jer ga je prethodno, šokirano zbog previsokih cijena, odbilo i Vijeće za zaštitu potrošača grada Zagreba.

To je isto Vijeće, međutim, odbilo dati suglasnost i na posljednji, treći prijedlog cjenika odvoza smeća iz prosinca, ali kako njihovo mišljenje u konačnici nije obvezujuće, ostaje vidjeti hoće li Grad Zagreb i gradonačelnik Milan Bandić, suprotno mišljenju potrošača, ipak prihvatiti predložene cijene ili će izraditi novi materijal.

Formula za izračun

A prema njima, kućanstva u gradu Zagrebu ubuduće će plaćati fiksni dio, takozvanu naknadu za obveznu minimalnu javnu uslugu te varijabilni dio cijene, takozvanu naknadu za pražnjenje, koja će u ukupnoj cijeni prosječno činiti 31,6 posto konačnog iznosa.

Naknada za obaveznu minimalnu javnu uslugu, koja će se plaćati neovisno o tome proizvodi li kućanstvo otpad, iznosit će 56,41 kunu mjesečno za kategoriju klasičnih kućanstava, a za samačka kućanstva predviđa se fiksni dio naknade u iznosu od 45,13 kuna mjesečno, s time da su sve cijene u cjeniku izražene bez PDV-a, što znači da će cijena u konačnici biti 25 posto viša.

U konačnom iznosu prosječno će zagrebačko kućanstvo u stambenoj zgradi plaćati 46,08 kuna više nego prije (opet bez PDV-a), a prema izračunu Holdinga, riječ je o prosječnom povećanju cijene od 97,8 posto, što će i dalje biti manje povećanje od onoga u Rijeci, Varaždinu ili Rovinju.

Kao što se dalje navodi u objašnjenju predloženih cijena, najgore će prema posljednjem prijedlogu cjenika proći potrošači koji žive u stambenim jedinicama veličine 33,4 četvorna metra i oni s četiri člana kućanstva.

Tko će proći najgore

Njima će se, prema izračunu Holdinga, cijena odvoza smeća povećati 3,6 puta s obzirom da su dosad u prosjeku mjesečno za odvoz smeća izdvajali 27,8 kuna, a od travnja nadalje ista bi ih usluga mogla stajati 102,17 kuna.

Nadalje, loše će proći i peteročlana kućanstva koja trenutačno žive u stambenim jedinicama veličine 56,96 kvadrata.

Prema dosadašnjem cjeniku, oni su za uslugu odvoza smeća također plaćali 41,70 kuna mjesečno, a nova cijena, koja uključuje 56,41 kunu fiksne i prosječnih 57,20 kuna varijabilne naknade, popet će se ukupno na 113,61 kunu mjesečno bez PDV-a.

Povećanje je to dakle za 2,7 puta, četveročlana kućanstva u istoj će kvadraturi plaćati 2,4 puta višu cijenu, a tročlana 2,1 put.

Dvočlana kućanstva koja žive u 36,4 kvadrata umjesto dosadašnjih 30,45 kuna, plaćat će prosječno 79,29 kuna mjesečno, dakle 2,6 puta više, a posebni izračuni vrijedit će i za potrošače u obiteljskim kućama.

I dok su kućanstva u kućama od 40-ak kvadrata dosad plaćala 33,6 kune prosječan odvoz otpada, novim cjenikom ta će im naknada narasti na 79,58 kuna bez PDV-a za jedno pražnjenje tjedno, a za kućanstva u kućama od 150 kvadrata cijena će u prosjeku narasti 17 posto (sa 67,6 na 79,5 kuna mjesečno).

Glavni razlog tako velikom povećanju cijena, navodi se u dokumentima Holdinga, jest navodno poskupljenje operativnih troškova rada koji proizlaze iz novog načina prikupljanja otpada, ali i njegove obrade.

“Za provedbu navedenog potrebna su velika ulaganja u infrastrukturu (posude, spremnici, vozila, informatička rješenja) te povećanje broja zaposlenih zbog povećanja fizičkog obujma poslovnih procesa. Troškove povećava i nabava te distribucija vrećica za odlaganje biorazgradivog otpada te vrećica za odvojeno prikupljanje plastike”, stoji u obrazloženju koje potpisuje voditelj podružnice Čistoće Goran Bradić.

Val zapošljavanja

On nadalje objašnjava kako procjene Čistoće pokazuju da će u 2019. godini za 49,4 posto narasti “ostale vrste odvojeno prikupljenog otpada” zbog planiranog uvođenja odvojenog prikupljanja biorazgradivog otpada, odvojeno prikupljena otpadna ambalaža od plastike trebala bi narasti za 96,6 posto, a papirna ambalaža za 38,4 posto. U skladu s time, Čistoća za 2019. godinu planira povećati broj zaposlenih za 421 radnika (broj djelatnika Čistoće sa 1747 trebao bi narasti na 2169), djelomično zato što Čistoća, paradoksalno, u 2019. godini, zbog novog načina prikupljanja i naplate odvoza otpada, očekuje više reklamacija pa treba osnovati novu službu za reklamacije, kao i službu za utvrđivanje ugovorenih kazni.

Objašnjenje je prilično začuđujuće, posebno kad se sjetimo da je podružnica Čistoća prethodno odbila kreirati nove cijene odvoza otpada prema stvarnoj količini prikupljenog smeća, objašnjavajući još u ožujku prošle godine da bi takva metoda naplate zahtijevala dodatno ulaganje od 283 milijuna kuna, kao i zapošljavanje 40 novih radnika, što je ocijenjeno preskupim.

Umjesto toga, sada planiraju zaposliti deset puta više djelatnika, a sve opet na račun potrošača kojima će se prosječni mjesečni izdaci za odvoz smeća vinuti u visine.

Zagrebački holding, od kojeg smo potražili objašnjenje predloženog cjenika, zasad poručuje da ne mogu komentirati radni materijal, ali su zato objasnili dosadašnju kronologiju donošenja novog cjenika te ustvrdili da Holding “kontinuirano radi na tome da donese cjenik koji će biti u skladu s pozitivnim propisima”.

Posljedica toga sada je već treći korigirani prijedlog cjenika u kojem je Holding, na preporuku Vijeća za zaštitu potrošača, korigirao iznos fiksnog djela cijene za prikupljanje otpada, čiju je visinu Vijeće utvrdilo kao najveću prepreku motivaciji građana za odvojeno prikupljanje biorazgradivog otpada.

Jutarnji list zatražio je i od Grada Zagreba službeni komentar predloženih novih cijena prikupljanja smeća, ali do zaključenja broja nismo dobili odgovor.

Što više članova kućanstva, to veće poskupljenje

stambene zgrade:

33,4 m2/4 člana:

stara cijena: 27,8 kn

nova cijena: 102.17 kn

36,4 m2/2 člana:

stara cijena 30,45 kn

nova cijena: 79,29 kn

56,96 m2/5 članova:

stara cijena 41,7 kn

nova cijena: 113,61 kn

56,96 m2/ 4 člana:

stara cijena 41,7 kn

nova cijena: 102,17

56,96 m2/ 3 člana:

stara cijena 41,7 kn

nova cijena 90,73 kn

56,96m2/ 2 člana:

stara cijena 41,7 kn

nova cijena: 79,29 kn

obiteljske kuće:

40 m2

stara cijena: 33,6 kn

nova cijena 79,58 kn

70 m2

stara cijena: 60 kn

nova cijena 79,58 kn

100 m2

stara cijena: 67,68 kn

nova cijena: 79,58 kn

150 m2

stara cijena: 67,68 kn

nova cijena: 79,58 kn

Ćorić: 'Poskupljenje odvoza otpada u Zagrebu još nije potvrđeno'

Ministar zaštite okoliša i energetike Tomislav Ćorić komentirao je u četvrtak najavu o navodnom povećanju cijene odvoza miješanog komunalnog otpada u Zagrebu rekavši kako poskupljenje još nisu potvrdili Čistoća i zagrebački gradonačelnik Milan Bandić te poručio kako svaki cjenik mora imati uporište u realnim troškovima gospodarenja otpadom na razini jedinice lokalne samouprave.

Ćorić je nakon Vladine sjednice rekao novinarima da je informacija o poskupljenju odvoza smeća u javnost došla neformalno i još uvijek je nisu potvrdili Čistoća i Bandić, pa treba pričekati i vidjeti o čemu se konkretno radi.

Cijenu komunalnih usluga u Zagrebu, kao i u svakoj jedinici lokalne samouprave, propisuje gradonačelnik, odnosno čelnik jedinice lokalne samouprave temeljem cjenika i obrazloženja lokalnog komunalnog poduzeća, u konkretnom slučaju zagrebačke Čistoće, kaže Ćorić.

Cjenik bi trebao pratiti realne troškove prikupljanja i gospodarenja otpadom na razini jedinice lokalne samouprave, istaknuo je.

Komentirajući to što u Čistoći povećanje cijene pravdaju troškovima novog sustava razvrstavanja otpada i reciklaže, Ćorić je rekao kako se "možete pokušati opravdati za bilo što", no postoje jedinice lokalne samouprave koje donošenjem Uredbe i ulaskom u novi sustav nisu poskupjele svoje komunalne usluge.

- To znači da su neke akcije po tom pitanju provele u prethodnom razdoblju. Dakle, sve ovisi o tome koliko je koji sustav bio spreman na uvođenje reda i odvojeno prikupljanje - izjavio je.

- Sigurno su izdaci Grada Zagreba, s obzirom na kompleksnost cijelog procesa, veći u odnosu na neke manje jedinice lokalne samouprave. Međutim, nisam vidio informaciju o tome kolike su te cijene, niti cjenike - rekao je Ćorić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 05:00