OPASNOST NA DVA KOTAČA

Biciklisti: Najčešće žrtve i najčešći krivci prometnih nesreća

Dok se biciklisti opravdano žale na nedostatak biciklističkih staza i svoju ugroženost u prometu, statistika upozorava na njihovu krivnju za kaos na ulicama i pločnicima
 Damjan Tadić/CROPIX

Proljeće je sezona naglog buđenja biciklističkog prometa. A to znači da se u gradski promet uključuju njegovi najugroženiji sudionici, ali i oni koji najviše ugrožavaju pješake. Zagreb se postupno pridružuje metropolama u kojem bicikl postaje važno prometno sredstvo, ali to ubrzano povećanje biciklističkog prometa ne prati i prijeko potrebna prometna kultura.

Nužna je tolerancija

Zagreb ima samo 160 kilometara označenih biciklističkih staza, što nije dovoljno, pa stoga ne čudi prometni kaos koji vlada na prometnicama i nogostupima. Temeljni je problem nedostatak prometne kulture i tolerancije: djeca se voze bez kaciga, mnogi biciklisti ne poštuju crveno svjetlo na semaforima i često se voze po nogostupima i pješačkim prijelazima, svjesno kršeći zakon. Pješaci se žale da biciklisti jure ne obazirući se na djecu i starije građane, a vozači automobila na njihovu neopreznost u vožnji po prometnicama.

- Kao i u svemu, i u prometu nedostaje kulture. Nužna je tolerancija svih sudionika u prometu jer mnogi vozači automobila nisu svjesni da su im biciklisti ravnopravni. S druge pak strane, mnogi biciklisti ne poštuju prometne znakove. Apeliramo na njih da budu oprezniji, osobito u blizini vrtića, škola i bolnica - upozorava Darinka Jug iz udruge Bicikl.

Kad bi biciklisti bili upoznati s propisima i kaznama za prekršaje, vjerojatno bi se u prometu ponašali odgovornije. Policija im može naplatiti kaznu i do 2000 kuna voze li bicikl u teškom psihofizičkom stanju ili ako prilikom skretanja na biciklističkoj stazi ne propuste druge bicikliste koji se voze u istom ili suprotnom smjeru.

Ne smiju voziti u skupinama

Biciklisti se smiju voziti po nogostupima, samo po označenoj biciklističkoj stazi. Po kolniku se moraju voziti označenom trakom ili što bliže desnom rubu kolnika. Ne smiju se voziti u skupinama: kazna za to je 300 kuna. Utvrdi li se da su alkoholizirani ili koriste li mobitel tijekom vožnje, bit će kažnjeni sa 500 kuna.

Podaci o prometnim nesrećama ukazuju na ugroženost biciklista koji najčešće stradavaju tuđom krivnjom.

Još 360 kilometara staza

- U posljednje tri godine zabilježene su 962 prometne nesreće u kojima su sudjelovali biciklisti. Ozlijeđenio je 710 osoba, a 16 ih je poginulo. Najčešći je uzrok tih nesreća neprilagođena brzina automobila, mopeda i motocikla i nepažnja biciklista. Podzakonski akt o načinu osposobljavanja za upravljanje bicikom ukinut je 2004. Do tada smo svake godine osposobljavali oko tisuću biciklista koji su položili vozački ispit. U tijeku su pripreme za novi pravilnik, koji bi od sljedeće školske godine u svim petim razredima osnovnih škola trebali provoditi Agencija za odgoj i obrazovanje, HAK i policija. Riječ je o projektu preventive i edukacije osnovnoškolaca, kojim bi se uvelo polaganje ispita i dobivanje vozačke dozvole - kaže Viktor Forijan iz Odjela za sigurnost cestovnog prometa.

Prema postojećem GUP-u, u Zagrebu se planira urediti još 360 km biciklističkih staza, a na snazi je pravilnik po kojemu se pri obnovi prometnice mora urediti i biciklistička staza.

Nesreće i kazne

160 kilometara biciklističkih staza u gradu Zagrebu

962 prometne nesreće u kojima su sudjelovali biciklisti u posljednje 3 godine

16 poginulih od 2007.

710 ozlijeđenih u tri godine

2000 kuna kazna za vozača koji bicikl vozi umoran, bolestan ili u teškom psihofizičkom stanju

500 kuna kazna za korištenje mobitela tijekom vožnje ili zbog vožnje pod utjecajem alkohola

300 kuna iznosi kazna za “vožnju bez ruku” ili ako biciklist vozi noću bez reflektirajućeg prsluka

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 06:38