ZAGREB - Zbog odluke Ministarstva financija da Gradu Zagrebu brzinski naplate nedavno utvrđeni dug za decentralizirane funkcije od 337 milijuna kuna, tvrde gradonačelnik Milan Bandić i pročelnik za financije Slavko Kojić, više od 10 tisuća zaposlenika u gradskoj upravi već ovaj mjesec mogli bi ostati bez plaća, obustavit će se postupci javne nabave, a veliki problemi prijete i komunalnoj usluzi u metropoli jer će bez dijela novca ostati i Zagrebački holding.
Osim gradske administracije, neisplata plaća, dakle, prijeti i tetama u vrtićima, zaposlenicima u domovima zdravlja, vatrogascima i mnogim drugima. Budući da mjesečno Grad Holdingu isplaćuje oko 150 milijuna kuna, u pitanje bi mogle doći i plaće oko 12 tisuća zaposlenika u gradskoj megatvrtki, kao i samo funkcioniranje javnog gradskog prijevoza jer ZET ionako grca u dugovima.
Rok još danas
Grad Zagreb još danas ima rok da dug uplati dobrovoljno, no kako doznajemo, to se neće dogoditi.
- Na računu ta sredstva jednostavno nemamo. Ukupan iznos koji nam misle uzeti iznosi oko 70 posto ukupnih mjesečnih prihoda Grada pa prema tome apsolutno cijelo funkcioniranje Grada dolazi u pitanje, uključujući i Holding kojem doznačujemo sredstva. Osim toga, tu ćemo štetu trpiti još mjesecima nakon toga - kaže Kojić i dodaje da je spreman ponuditi ostavku i založiti cijelu svoju profesionalnu karijeru ako mu ministar financija Slavko Linić pokaže gdje u zakonu piše da Grad mora vratiti taj novac.
Naime, u Grad Zagreb nedavno je ušla inspekcija Ministarstva financija i obavila proračunski nadzor. U Grad su ušli, vjeruju naši sugovornici, na inicijativu Gradske skupštine koja je sredinom ljeta već bila kontaktirala ministarstvo za razna mišljenja oko proračuna. Uostalom, ove su godine u Grad Zagreb ušli prvi put u posljednjih 20 godina.
Inspekcija je utvrdila sljedeće: ukupni manjak prihoda kroz godine veći je od 800 milijuna kuna, gradska uprava počela je graditi fontane i pothodnik kod NSK iako za to nije bio planiran novac, a detektiran je i spomenuti dug od 337 milijuna kuna.
Zarađuju više
Naime, sukladno Zakonu o financiranju lokalne samouprave, Gradu Zagrebu od poreza na dohodak svake godine pripada 72,5 posto novca poreznih obveznika i dodatnih 12 posto koje moraju namijeniti decentraliziranim funkcijama. Riječ je o novcu koji Grad mora uložiti u osnovne i srednje škole, zdravstvo, vatrogastvo, socijalnu skrb, domove za starije i nemoćne, a posebnim uredbama do veljače 2012. (kada je to postalo sastavni dio zakona) Vlada je regulirala i minimalne standarde, odnosno iznose koji se za svaku tu kategoriju moraju uplatiti. Od 2007. uprihođeni je novac kontinuirano veći od propisanog standarda pa sad država zahtijeva da im se razlika od 337 milijuna kuna uplati.
- Proračunskim nadzorom utvrđeno je da je Grad Zagreb tijekom 2011. godine ostvario znatno više sredstava iz dodatnog udjela u porezu na dohodak za financiranje decentraliziranih funkcija nego što je utvrđeno minimalnim standardima, pa je navedeni iznos trebalo vratiti u državni proračun do 15. veljače 2012. godine. Također, Grad je na račun državnog proračuna vratio 21,84 posto sredstava za prošlu godinu, dok preostali iznos nije vraćen. Gradu je poznata obveza povratka viška ostvarenih prihoda, jer je djelomično udovoljio svojoj obvezi - kažu u Ministarstvu financija.
Ovrha u ponedjeljak?
Očekuje se da će ovršni postupak biti proveden 15. listopada, na ukupan iznos, bez mogućnosti obročnog plaćanja. Tim više što dogovora neće biti jer gradska uprava ne priznaje spomenuti dug, pa sredstva i da ima, vjerojatno ne bi vratila.
- Ako Grad Zagreb do 15. listopada 2012. godine ne postupi po izdanom rješenju, pokrenut će se postupak ovršne naplate sukladno odgovarajućim zakonskim odredbama - kažu u Ministarstvu.
Gradonačelnik Bandić zbog novonastale situacije danas u podne održat će izvanrednu konferenciju za novinare.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....