RADIO I NA IGRAMA GLADI

SVJETSKI USPJEH MLADIĆA IZ VINKOVACA 'Kreiram kostime Lady Gagi, robu joj šaljem poštom, plaća sjajno’

Matija Čop (27), kostimograf iz Vinkovaca, apsolvent dizajna na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu, do sada je radio kao asistent koreografije na filmu ‘Šegrt Hlapić’ i na posljednjem nastavku ‘Igre gladi’

Premijera predstave “Troia’s Discount”, u slobodnom prijevodu znakovita naziva “Sniženje drolje” (a može i kurve ili prasice), što će se 29. studenoga odigrati u Tvornici kulture, osim intrigantnim imenom, djeluje obećavajuće, uzevši u obzir imena koja je potpisuju, između kojih su CV-jima najzanimljiviji redatelj Nenad Glavan, koreografkinja Almira Osmanović, kompozitor Massimo Passante Max i kostimograf Matija Čop.

Matija Čop je, između ostaloga, kreirao kostime za jedan od posljednjih videospotova Lady Gage, “G.U.Y.”, radio je kao asistent kostimografije na filmu “Šegrt Hlapić”, te u posljednjem nastavku holivudskog filmskog hita “Igre gladi”.

Poštom u Los Angeles

Rodom Vinkovčanin, 27-godišnji apsolvent dizajna na zagrebačkom Tekstilno-tehnološkom fakultetu, kaže:

- Iako sam još student, iza mene su brojna modna natjecanja i izložbe. Kad sam pobijedio na internacionalnom natjecanju modnog dizajna u Rigi 2012. sa svojom kolekcijom “Objekti”, mediji su se raspisali o tome, a stilist Lady Gage Brandon Maxwell, koji prati sve modne trendove preko e-maila javio mi se s upitom za suradnju. Za početak, posudili su od mene moje prijašnje kolekcije “City Lace” inspiriranu matricom grada Zagreba i “Objekt 12/1”, spajanu tehnikom sličnom puzzleima, obje na granici između kostimografije, mode i arhitekture. Na kraju su u njezinu spotu “G.U.Y.” završila čak četiri moja kostima. Lady Gagu, nažalost, nisam upoznao jer oprave sam joj poslao poštom u Los Angeles, i isto tako dobio ih natrag, ali zadovoljan sam zaradom na suradnji s njom, a najviše mi znači to što me relevantna osoba, što se modnog ukusa tiče, prepoznala.

Iznimno sam ponosan i na izložbu “Future Fashions” lani u Eindhovenu. Ondje je prikazana sva suvremena modna scena, sa svim značajnim autorima koji nagovješćuju u kojim će se smjerovima moda razvijati. Za razliku od modnih žurnala koji pokazuju odjevni dizajn, mi smo se pozabavili istraživanjem. No, ja se najviše nalazim u eksperimentiranju. Dosad sam napravio već šest kolekcija koje se sastoje od crteža uvezanih u knjigu, dokumentaraca i finalnih proizvoda. Ti odjevni predmeti često su nenosivi, ali sadrže temelje odijevanja i u suodnosu su s tijelom. To su pomalo teatralni, otkačeni komadi koje ne viđamo na cesti. A tako jako može nositi možda samo Lady Gaga! Šalim se, nije mi najvažnije tko će to nositi, kako, kada i gdje, hoće li to biti Josipa Lisac kao arhetip takvoga razmišljanja o modi. Doista, nema osobe koju žarko želim odjenuti. S druge strane, kostimografiji u predstavi “Troia’s Discount” pristupio sam suptilno pa su kostimi otvoreni različitim interpretacijama.

‘Ja sam perfekcionist’

Znači, neće iskakati u prvi plan. Jednostavnije rečeno, to su redizajni maskirnog odijela. Taj je uzorak digitaliziran, u drukčijim bojama, koje ne služe isključivo skrivanju tijela, već čak i pokazivanju. Ima čak i crvenih, pa se postavlja prethodno pitanje, maskiraju li ona i kamufliraju ili ističu, dakle, sve je to vrlo dvoznačno i različito. Perfekcionist sam, pa do finalnog kostima gnjavim glumce s mnogo proba, no oni sve to stoički podnose, a bilo je i smijeha, kao kada je jedna od glumica koja igra ozbiljnu i tešku ulogu, prokomentirala kako izgleda kao pile u celofanu. A ja sam umirao od smijeha dok je bila na probi, kad sam vidio da zaista tako izgleda, i ujedno sam bio zadovoljan jer smo postigli efekt i dočarali kako u svijetu konzumerizma izgleda jedno mrtvo pile - multimedijski, estetski, etički, ali i politički - zaključio je Matija Čop.

- “Troia’s Discount” je koprodukcija Zagrebačkog kazališta mladih, Tvornice kulture i Umjetničke organizacije SKOP, financiraju ga Grad Zagreb i Ministarstvo kulture, a ostvaruje se sa znamenitim Piccolo Teatrom di Milano - Teatro d’Europa, kao i čuvenim rimskim Ensembleom Ricci/Forte. U posljednjoj smo etapi projekta koji je započet proljetos, kada smo direktno preko linka intervenirali u njihovu predstavu, a sad smo pred realizacijom verzije na hrvatskom.

Mash-up teatar

Samo na prijevodu radili smo dva mjeseca jer je veoma interesantan, u bazi klasičan, jer se naslanja na Vergilijevu “Eneidu”, a žonglira sa suvremenim žargonom, s mnogo citata, od pop kulture do klasika, od američke pjevačice Lady Gage do ruske pjesnikinje Marine Cvetajeve. To je tzv. Mash-Up Theatre, kao dio milenijske kulture, dinamičan i zanimljiv, jer se ne radi samo o parafraziranju i kolažiranju, već se uzima original koji u konačnici postaje skoro neprepoznatljiv, stvara se nešto potpuno novo. U inflaciji ponude i devalvaciji kupovne moći doista smo napravili discount iliti sniženje, pa ulaznica za predstavu stoji 20 kuna za đake i umirovljenike, a po punoj cijeni 40 kuna. To je naš način borbe protiv konzumerizma i kritika društva koje nas okružuje, izgrađenog na apstraktnoj vrijednosti kao što je novac. U toj potrošnji živimo kao na opijumu, a u toj opijenosti zaboravljamo sve drugo. Junaci naše priče shvaćaju na kraju da se voli samo ono što se ne može imati. Čim nešto dobijemo, tražimo nešto novo, stimulans, relaciju, proizvod, a konzumerizam upravo to koristi. Predstava će trajati oko sat i 20 minuta, kao prosječan film, čiji vokabular čak i koristimo. Imamo tri žene zaljubljene u istoga čovjeka, dakle, povezuje ih nemoguća ljubav. Na mitskoj razini to je Eneja koji ostavlja Didonu te odlazi na Cipar, gdje skuplja 80 prostitutki s kojima kasnije osniva Kartagu...Na kraju, maske će pasti i ogolit će se sve do kraja, a u kojemu sve smislu, nećemo sada otkriti - kazuje redatelj komada “Troia’s Discount”, 37-godišnji redatelj iz Splita Nenad Glavan, koji preferira da ga se predstavlja kao multimedijskog umjetnika.

Diplomirao je filmsku režiju na Sveučilištu Sapienzi u Rimu, magistrirao digitalnu režiju kao prvi u klasi, a trenutačno dovršava doktorat na temu “Digitalne tehnologije primijenjene na izvedbene umjetnosti”. Prošle godine radio je na velikoj međunarodnoj koprodukciji HNK Split, Teatra Lirico Verdi iz Trsta i Fondacije Artemus iz Madrida, na predstavi “Silovanje Lucrezije” B. Brittena. U svom životopisu nanizao je različite operne i dramske projekte, a što se filma tiče, na Venecijanskom filmskom festivalu 2009. bio je nominiran za nagradu u kategoriji kratkometražnog filma za mlade redatelje, bio je finalist natjecanja u Wiesbadenu, na europskom natjecanju redatelja. Kad završi s prikazivanjem predstave “Troia’s Discount”, poradit će na završetku doktorata i redateljskoj profesiji na multimedijski način.

Najvažniji DJ

U aktualnoj predstavi skupio je respektabilnu ekipu: uz njega tu je Almira Osmanović, negdašnja primabalerina te direktorica baleta zagrebačkog i splitskog HNK, koja potpisuje koreografiju u “Troia’s Discountu”. Zatim, tu je jedan od najvažnijih DJ-eva i kreatora elektroničke glazbe današnjice Massimo Passante Max, koji je radio s Massive Attackom, Terryjem Gilliamom te na filmu “The Beach” s Leonardom di Caprijem. Od glumaca, tu su Anita Matić Delić, ovogodišnja laureatkinja Zlatne arene u Puli za sporednu žensku ulogu, veteranka ZKM-a Marica Vidušić, te mladi i perspektivni Mateo Vidak, Sara Stanić i Jure Radnić. Pokusima je zadovoljan, pa se nada kako će sve kulminirati izvrsnom predstavom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. rujan 2024 13:17