TUPOLJEV TU-160

VELIKI POVRATAK 'BIJELOG LABUDA' Rusija vraća u proizvodnju najveći i najbrži bombarder na svijetu, nekad ponos sovjetske avioindustrije

Tupoljev Tu-160
 Host Photo Agency/RIA Novosti / REUTERS

Supersonični bombarder Tupoljev Tu-160, u zapadnim vojnim krugovima poznat kao "Blackjack", vraća se u proizvodnju četvrt stoljeća nakon što je dovršen posljednji primjerak, piše Kyle Mizokami za Popular Mechanics.

Riječ je o zadnjem bombarderu koji se proizvodio u nekadašnjem Sovjetskom Savezu - u serijsku prodizvodnju vratit će se 2021. godine, dok je prvi let novog/starog zrakoplova planiran za sljedeću godinu, objavio je zamjenik ruskog ministra obrane Jurij Borisov, a piše Defence Blog.

- Napravljen je velik posao, više puta smo izrazili zahvalnost industriji koja je u vrlo kratkom roku, prije isteka očekivanog perioda obnove proizvodnog procesa, započela (re)produkciju Tu-160M2 - kazao je Borisov.

Sastavljen u aeronautičkoj tvornici u Kazanu, Tu-160M2 je zapravo modernizirana, poboljšana verzija najvećeg, najtežeg i najbržeg bombardera na svijetu koji je trenutno operativan. Gracioznog dizajna zbog kojeg je u Rusiji poznat pod nadimkom "Bijeli labud", Tu-160M2 je opremljen novom avionikom, novim motorima, a izvedene su i određene izmjene na obliku zrakoplova.

Host Photo Agency/RIA Novost / REUTERS
Tupoljev Tu-160

Kao i dosad, nosit će konvencionalne projektile dalekog dometa i projektile s nuklearnim bojevim glavama s mogućnošću gađanja udaljenih meta. Konkretno, riječ je o Kh-555 projektilu dometa oko 2.000 kilometara, Kh-101 projektilu koji može udariti na mete udaljene i do 5.500 kilometara i podvarijanti istog projektila Kh-102 koja nosi nuklearne bojeve glave.

Inače, Rusi su zadnjih godina svoju flotu "Bijelih labudova" osuvremenili novim motorima i navigacijskim sustavom, ali su shvatili da ih naprosto nemaju dovoljno. Razvijeni kao odgovor na američki nadzvučni bombarder B-1, Tu-160 se proizvodio između 1984. i 1992 godine, ali je napravljeno samo 36 primjeraka, od kojih je nakon raspada SSSR-a 19 naslijedila Ukrajina. Od tih 19, 11 je završilo u rezalištu, dok je njih 8 prodano Rusiji.

Ruske zračne snage danas imaju flotu od 16 Tu-160, zbog čega namjeravaju kupiti između 30 i 50 novih, osuvremenjenih Tu-160M2 koji će u odnosu na sadašnju varijantu imati i mogućnost gađanja ciljeva precizno navođenim bombama.

REUTERS
Tupoljev Tu-160

Osim što dokazuje trajnost i pouzdanost bombardera koji može letjeti preko brzinom većom od Mach 2 (2.200 km/h) i čiji je borbeni radijus 7300 km kad leti brzinom većom od brzine zvuka i 12.300 km na subsoničnim brzinama, ovaj potez Rusije otvara pitanje što je s novom generacijom bombardera, glasno najavljivanim PAK-DA.

Taj budući "stealth" bombarder očito neće još neko vrijeme ući u proizvodnju, barem dok se ne završi produkcija Tu-160M2. Naime, Rusija je ove godine srezala vojni budžet, a nema naznaka da će se drastično dizati u narednim godinama što proizvodnju jednog i razvoj drugog bombardera istovremeno čini preskupim.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 09:55