Dok je upotreba interneta od 2000. godine globalno porasla za 566%, u Africi je zabilježen rast od 3 606% . Više od 160 milijuna ljudi na tom kontinentu ima pristup internetu, većinom zahvaljujući mobilnim telefonima, što otvara veliki prostor razvoju industrije digitalnog izdavaštva.
“Na sjevernoj hemisferi pričaju o ‘društvu bez knjiga’, misleći na vrijeme poslije papirnatih izdanja, poslije knjiga, dok za nas u Africi ‘društvo bez knjiga’ zapravo podrazumijeva - vrijeme prije knjiga.”, komentira za BBC kenijski izdavač Henry Chakava, aludirajući na činjenicu da veliki broj Afrikanaca zbog siromaštva još uvijek nema pristupa ni papirnatim izdanjima niti klasičnim školama.
Četvrtina stanovništva 170 milijunske Nigerije je online. "Širenje pametnih telefona diljem Afrike, u kombinaciji s rastom trgovine na internetu, znači da bi bili glupi kad bi ignorirali ono što će se uskoro dogoditi izdavaštvu u Africi.”, kaže Jeremy Weate, izdavač iz nigerijskog glavnog grada Abuje.
“Nećemo morati brinuti o tiskanju, skladištenju, distribuciji, nećemo više biti uvučeni u iznurujuće maratone preko cijelog kontinenta pokušavajući naplatiti prodanu robu.”, nabraja Weate, opisujući trenutnu situaciju. Spominje i slučaj Kachifoa, prvog mainstream izdavača u Lagosu, najvećem nigerijskom gradu, koji je napravio e-izdanje romana Eghosa Imasuena prije no što je isti dao i tiskati. Worldleaders, neprofitna udruga koja distribuira e-čitače po učionicama i među stanovništvom diljem Afrike omogućila je knjige tisućama tamošnjih mladih ljudi. Preko njih je više od 700 00 e-knjiga stiglo do 13 000 djece u devet afričkih zemalja. Cilj im je, kažu, učiniti da do 2015. e-čitače raznim putevima i akcijama dobije čak milijun mladih Afrikanaca.
No, to ni to ne prolazi bez kontroverze. Kritičari im zamjeraju da ih zapravo vodi ‘kulturni imperijalizam’. Podsjeća to, kažu, na prve izdavače iz Europe koji su u 19. st. stigli do afričkog tržišta, šireći vjerske tekstove i vrijednosti zapadne kulture. U Worldeaderu ističu da pomno paze na zastupljenost lokalnih autora u njihovim izdanjima.
“Mnogi mladi Afrikanci navikli su čitati na zaslonima mobitela i mislimo da će se trend nastaviti širiti, jer će cijene mobitela opadati. Digitalno izdavaštvo dobro je i za čitatelja i za izdavača.”, kaže Amanda Barbara iz Pubslusha. “Iz perspektive izdavača, digitalne su knjige daleko jeftinije. Iz perspektive pisca, to je lakši put da vam knjiga bude izdana, iz perspektive konzumenta to znači da ćete lakše i jeftinije do knjige.”
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....