DIGITALNO POSLOVANJE

Umire li klasično novinarstvo? ‘Bit će puno rastanaka po redakcijama. Evo tko će preživjeti‘

Direktor njemačkog medijskog koncerna Axel Springer najavio otkaze u Bildu i Die Weltu u sklopu prijelaza na digitalno poslovanje

Sjedište medijske grupacije Axel Springer

 Philip Game/Alamy/Alamy/Profimedia/Philip Game/Alamy/Alamy/Profimedia

Direktor Axel Springera Mathias Döpfner poslao je u utorak e-mail zaposlenicima kojim najavljuje otkaze u Bildu i Die Weltu, jer u želji da povećaju prihode nastavljaju transformaciju u "čisto digitalnu medijsku tvrtku". Tvrtka je ekonomski uspješna, ekonomski ciljevi su u 2022. dosegnuti i premašeni, no uprava želi zaradu u Njemačkoj povećati za 100 milijuna eura u iduće tri godine povećanjem prodaje i smanjivanjem troškova, kako bi tvrtka bila ekonomski uspješna u budućnosti.

U intervjuu za njemačku novinsku agenciju dpa Döpfner je rekao da su nakon 2021. drugi put zaredom imali dvoznamenkasti organski rast prodaje, što nisu vidjeli četiri desetljeća. Prodaja je iznosila oko 3,9 milijardi eura, a dobit oko 750 milijuna. Axel Springeru čak 85 posto prodaje i više od 95 posto dobiti dolazi iz digitalnog poslovanja.

Njemački medijski koncern Axel Springer je među ostalim vlasnik tabloida Bild, najtiražnijih njemačkih dnevnih novina, i američko-europskog portala Politico. "U sektorima proizvodnje, grafike, korekture i administracije bit će značajnog reduciranja radnih mjesta", napisao je u mailu direktor Döpfner, prenosi njemački Spiegel. Mathias Döpfner nije precizirao koliko bi zaposlenih moglo biti otpušteno, ali ističe da neće biti smanjen broj reportera, novinara ili urednika specijalista za određeno područje. Kako bi se održali standardi novinarske kvalitete, u taj dio će se težiti ulagati, prenosi Tagesspiegel. "I u redakcijama ćemo se rastati od kolega ako neki profili više ne budu odgovarali potrebnim vještinama", napisao je Döpfner. "Istovremeno ćemo otvarati i ukidati radna mjesta. Za to će postojati volonterski program."

Digitalno poslovanje

Prema pismu koje je Spiegel dobio na uvid, na udaru će biti i "pomoćne funkcije" i produkcija unutar redakcija. Naposljetku, uštede se planiraju i na "svim onim područjima koja korištenjem suvremenih tehnologija postaju sve manje potrebne ili čak potpuno suvišne". Axel Springer trenutačno zapošljava oko 18.000 ljudi diljem svijeta. Među njima je 3400 novinara. Sve više ih je u SAD-u, gdje Springer vidi tržište velikog rasta.

Kako im 85 posto prodaje i više od 95 posto dobiti dolazi iz digitalnog poslovanja, Axel Springer već neko vrijeme najavljuje da želi izaći iz posla s tiskanim novinama i postati isključivo digitalna tvrtka. "Naš cilj je ‘samo digitalno‘", napisao je Döpfner. Međutim, tisak je još uvijek isplativ i "nezamjenjiv za čitatelje i oglašivače. Zato će potpuni prijelaz na digitalno potrajati još nekoliko godina", napisao je izvršni direktor medijskog koncerna.

U pismu Mathias Döpfner za umjetnu inteligenciju (AI) kaže da će "revolucionizirati novinarstvo i medijski biznis". AI može pomoći novinarstvu, i zamijeniti ga. "Umjetna inteligencija ima potencijal neovisno novinarstvo napraviti boljim nego što je ikada bilo - ili ga čak zamijeniti", upozorio je Mathias Döpfner u internom pismu zaposlenicima. Alati umjetne inteligencije (AI), kao što je popularni ChatGPT, obećavaju revoluciju, uskoro će biti bolji u "agregaciji informacija" od živih novinara, istaknuo je. Razumijevanje ove promjene ključno je za buduću održivost izdavačkih kuća, poručio je Döpfner: preživjet će samo oni koji stvaraju najbolji originalni sadržaj. Poručio je da se medijske kuće, ako žele preživjeti AI, moraju koncentrirati na istraživačko novinarstvo, autorske komentare i analize.

Izmišljene reference i lažni citati

Prvi je BuzzFeed u siječnju objavio da planira koristiti AI kako bi "poboljšao" sadržaj i online kvizove, navodi Guardian. Britanski dnevnici Daily Mirror i Daily Express također istražuju upotrebu umjetne inteligencije: osnovali su radnu skupinu čiji je zadatak da ispita potencijal i ograničenja programa kao što je ChatGPT, rekli su za Financial Times.

Od studenoga prošle godine, kad je otvoren za korisnike, aplikacija umjetne inteligencije ChatGPT privukla je više od 100 milijuna korisnika. ChatGPT aktualizirao je raspravu koliko će ljudi izgubiti posao zbog AI. Aplikacija funkcionira i na hrvatskome i u stanju je, na osnovi vaše jednostavne upute, proizvesti različite tekstove, od eseja do molbe za posao. Aplikacija radi tako da učitava milijarde riječi s cijelog weba, koje koristi za proizvodnju novih tekstova. No odgovori su joj često netočni, što je vidljivije u inačici na hrvatskom. Britanski Guardian navodi da su australski akademici pronašli primjere kako izmišlja reference s web stranica i navodi lažne citate. Njezina upotreba u novinarstvu zasad je problematična. Tehnička web stranica CNET koristi AI alat za stvaranje članaka, no urednici koji kontroliraju tekstove moraju stalno ispravljati greške. I usprkos tome im promiču tekstovi s pogrešnim podacima, pa su prisiljeni objavljivati demantije.

U pismu zaposlenima Mathias Döpfner je govorio o glavnim ciljevima za glavne brendove u Njemačkoj: za Bild je prioritet doseg, odnosno broj čitatelja, dok su za ozbiljniji Die Welt cilj relativno visoke i trajne digitalne pretplate. Springer je u jesen 2021. kupio medijsku grupu Politico, vlasnici su brendova "Insider" i "Morning Brew", Döpfner je izjavio da su po dosegu četvrti najveći izdavač u SAD-u.

Mathias Döpfner je u siječnju za novinsku agenciju dpa rekao da je njegov cilj dovršiti digitalnu transformaciju i pretvoriti Axel Springer u čisto digitalnu tvrtku. Dokad će još izlaziti tiskano izdanje Bilda i Die Welta? "Ne znam. Ali potpuno je jasno da jednog dana neće biti tiskanih novina Axel Springera. Osim možda posebnih izdanja." Lani je naklada tiskanog izdanja Bilda pala ispod milijun, dok prodaja elektroničkog izdanja raste.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 12:17