BUDUĆNOST PLANETA

Trojanski konj za totalno uništenje Zapada: ‘Političari s njima moraju raskrstiti, izbit će revolt‘

Zagovornici ugljične neutralnosti već su pretjerali...

Aktivisti grupe Extinction Rebellion obučeni u puževe u Hagu prosvjeduju protiv sporog ostvarivanja ugljične neutralnosti

 Romy Arroyo Fernandez/NurPhoto/NurPhoto via AFP

Kolumnist The Telegrapha Allister Heath obožava svoj električni automobil. Kupio ga je prije tri godine i nakon te tri godine tvrdi da je u daleko bolji od bilo kojeg benzinca. Heath, međutim, kaže da je u privilegiranoj poziciji jer ga vozi uglavnom na kratkim relacijama i zato što ga može relativno lako napuniti.

- Plan Vlade Velike Britanije da se za šest godina i devet mjeseci potpuno zabrani prodaja novih automobila s benzinskim motorima nije u doticaju sa stvarnošću. Zemlja i tehnologija nisu spremni. Ustrajanje na tom roku osiromašit će i uznemiriti milijune te izazvati antizeleni revolt - tvrdi kolumnist Telegrapha.

Iako je Europska unija zahvaljujući njemačkim lobistima smanjila svoja očekivanja, Heath smatra da se ne treba inzistirati na rokovima te da se svijet treba pouzdati u moć kapitalizma.

- Budućnost je vožnja s nula emisija - odlučan je Heath.

Osobe koje svakog dana moraju prevaliti stotine kilometara kako bi došle na posao moraju na raspolaganju imati nekoliko pristupačnih modela velikog dometa, treba instalirati milijune punktova za punjenje baterija i stvoriti veliku količinu parkirnih mjesta.

- Potrošnja struje će otići u nebo, a zemlja se trenutno muči s nestašicama - kaže kolumnist Telegrapha.

Najjeftiniji solidni benzinci mogu se nabaviti za nešto više od 14 tisuća. Hoće li se za taj iznos do 2030. godine moći nabaviti električni auto koji će na jednom punjenju moći odraditi između 500 i 650 kilometara? Heath kaže da najvjerojatnije neće te da će se mnogi zbog toga naći u financijskim problemima. Jeftiniji električni automobili odličnog raspona na koncu će doći na tržište, a razvit će se i robusno sekundarno tržište.

Kolumnist Telegrapha drži da se e-automobile treba učiniti obveznima tek kada se izgradi potrebna infrastruktura.

Heath kaže da su građani Velike Britanije prihvatili recikliranje, papirnate slamke i torbe koje se mogu više puta upotrijebiti jer ih te promjene u ponašanju nisu koštale praktički ništa. Elite su zbog toga pomislile da će Britanci lako prihvatiti i druge, "bolnije" zelene promjene. Kolumnist Telegrapha drži da to nije slučaj.

- Moguće je da ćemo u konačnici prijeći na automobile s nula emisija koji neće biti skupi i koji od ljudi neće tražiti drastične promjene. Pitanje je hoćemo li moći prijeći na toplinske pumpe, dekarbonizirano civilno zrakoplovstvo i građevinarstvo te dijete koje sadržavaju bitno manje mesa. Te će stvari vjerojatno biti iznimno skupe ili vrlo nepopularne. Osmislit ćemo mi, prije ili kasnije, novo gorivo za zrakoplove, no ono neće biti isplativo prije 2050. godine. Javnost će podivljati ako će za modificiranje sustava grijanja morati dati desetke tisuća funti - smatra Heath.

Grupacija koje se bore protiv zelenih politika sve je više. Nizozemska seljačka stranka nedavno je upravo zahvaljujući otporu prema zelenim politikama pobijedila na lokalnim izborima.

- Postoje dvije vrste osoba koje brinu za okoliš. U prvom su taboru konzervacionisti, ljubitelji prirode, zagovornici zelenih tehnologija, pobornici slobodnog tržišta koji jednim okom gledaju okoliš, Elon Musk i Boris Johnson prije nego što je bio britanski premijer. Oni volje ljudsku civilizaciju i prirodni svijet. Oni vjeruju da nove tehnologije mogu spasiti okoliš. Oni sanjaju o gotovo besplatnoj energiji koje imamo u izobilju i traže načine kako da poboljšamo svoje živote. Oni žele nahraniti svijet i osnažiti našu ekonomiju bez da naštete okolišu. Oni podržavaju demokraciju, razum, izbor, međunarodna putovanja i povećavanje životnog standarda - ustvrdio je kolumnist Telegrapha.

- U drugom su taboru čudaci koji žele kontrolirati sve i svakoga. Oni su oteli i iskrivili ovaj plemeniti cilj. Oni ne žele spasiti planet onoliko koliko žele kontrolirati sve koji na njemu živote. Oni vole ugljičnu neutralnost: ekstremnu viziju lišenu nijansi, kompromisa te analize troškova i benefita. Ona je za njih oblik centralnog planiranja. To su ljudi koji su stalno razočarani u stvarne ljude i njihov individualizam - smatra Heath.

- Mnogi od njih drže da smo sagriješili protiv Majke Zemlje te da se moramo pokajati i išibati bičevima. Oni vjeruju u čudan oblik autarkijskog feudalizma. Oni ne vole slobodu i ne žele da biramo gdje ćemo živjeti, kupovati, jesti i gdje će nam se djeca školovati. Oni žele reducirati mobilnost. Velška je vlada zabranila građenje cesta, a jedan je francuski ministar pozvao da se zabrani gradnja kuća. Po njima, svi bismo trebali živjeti u stanovima kako bi se smanjio naš ugljični otisak - drži kolumnist Telegrapha.

- Javnost podržava prvi tabor, a ne drugi. Fanatici koji slijede ideologiju ugljične neutralnost već su pretjerali. Naši političari moraju raskrstiti s tim ekstremistima. Ako to ne naprave, izbit će revolt pored kojeg će Brexit izgledati kao okupljanje tehnokrata u švicarskom Davosu - zaključio je Heath. (Priredio: Damjan Raknić)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 10:55