‘PARTIZANSKI POKRET‘

Sve ih je više, rade pod okriljem noći i razaraju Putinove planove: ‘Nema više sigurnih vlakova‘

Građani Bjelorusije na ključnim željezničkim čvorištima sabotiraju ruske opskrbne vlakove koji voze na bojišnice u Ukrajini

Prijevoz ruskog naoružanja željeznicom

 Handout

U malim gradovima diljem Bjelorusije, odvažni savez "željezničkih pobunjenika" vodi tihi rat protiv napadačke vojske ruskog predsjednika Vladimira Putina. Pod okriljem mraka, neki stanovnici u gradovima u kojima se nalaze ključna željeznička čvorišta, izlaze se na obližnje željezničke pruge i čine sve što mogu kako bi spriječili ruske opskrbne vlakove da prođu prema Ukrajini.

Neki od njih postavljaju velike balvane na željezničke pragove da bi ih potom zapalili. Drugi, pak, uništavaju električne relejne ormariće, što je ključni dio željezničke opreme koji kontrolira promet, a saniranje štete može trajati tjednima.

Ti 'partizani' biraju svoje mete na temelju procurjelih obavještajnih podataka bjeloruskih željezničkih radnika - zanimaju ih informacije poput rasporeda prometa vojnih vlakova koji prevoze rusko oružje, ali su prerušeni, primjerice, u vlakove koji prevoze najobičniju pošiljku stakla. No, ako se ovi pobunjenici pozabave time, vlak neće skoro stići na crtu bojišnice u Ukrajini, prenosi britanski The Telegraph.

Posljednjih tjedana diljem bjeloruske željezničke mreže prijavljeno je više od deset velikih djela sabotaže u onome što se naziva "željezničkim otporom", kojim antiratni oporbeni aktivisti nastoje omesti nastojanja Moskve da opskrbi svoje trupe oko Kijeva preko teritorija Bjelorusije. U posljednjem incidentu u ponedjeljak, promet između dva kolodvora na željezničkoj liniji između Minska i ukrajinskog Černihiva, zaustavljen je nakon što su izgorjela dva relejna ormarića.

Brutalni odgovor režima

Ukupni učinak ovakvih akcija je itekako značajan. Bjelorusija je ključna 'lansirna platforma' za rusku invaziju na sjever Ukrajine, a u ovom se slučaju radi o ruti koja vodi u sjeverna predgrađa Kijeva te grad Černihiv na sjeveroistoku.

"To je prava nevolja za rusku vojsku. Njihovi sigurnosni protokoli za premještanje tereta u vlakovima su ugroženi", rekao je za The Telegraph Sergej Voithevič, bivši zaposlenik Bjeloruskih željeznica, koji sada koordinira rad bjeloruskih "željezničkih partizana" iz egzila. "Oprema se uništava. Potrebni su sati, čak i dani da se stvari vrate u funkciju".

Bjeloruska oporba u egzilu kaže da koordinira napade kroz mrežu svojih pristaša koji se još uvijek nalaze u zemlji i koji su se prijavili za pomoć u ovom subverzivnom otporu. Svetlana Tihanovskaja, bjeloruska oporbena čelnica u egzilu, pozvala je Bjeloruse da učine sve što je u njihovoj moći kako bi spriječili rusku invaziju, rekavši da je cilj njezina pokreta bio "osakatiti infrastrukturu koja pomaže režimu da podržava rat, postupno, iz dana u dan".

Od samog početka ruske invazije zabilježena su velika djela sabotaže, a ključna signalna oprema uništena je na tri različita mjesta već u noći 28. veljače. Odgovor režima Aleksandra Lukašenka, bjeloruskog predsjednika, kojeg se općenito smatra diktatorom i praktički marionetom Kremlja, bio je brz i oštar. Najmanje 52 osobe, uključujući više od 30 željezničkih radnika, privedene su pod optužbama koje uključuju izdaju, terorizam i špijuniranje, prema bjeloruskim istražiteljima, ali i Viasni, ključnoj bjeloruskoj skupini boraca za ljudska prava.

image

Prijevoz ruskog naoružanja željeznicom

U nekim slučajevima kažnjavaju se čitavi gradovi. Stanovnici Stolbtsija, grada od 17.000 stanovnika koji se nalazi jugozapadno od prijestolnice Minska, javljaju da ih je posljednja tri tjedna "terorizirala" bjeloruska jedinica za borbu protiv organiziranog kriminala uz niz uhićenja i policijskih racija, koje su bile, kako se navodi, čak i brutalnije nego tijekom Lukašenkovog obračuna s oporbenim pokretom 2020. godine.

"Ne postoji drugi način da se to opiše drugačije nego operacija kažnjavanja. Upadaju u domove ljudi, razvaljuju vrata. Jedini cilj im je ući u trag onima koji stoje iza napada", rekao je za Telegraph jedan aktivist za ljudska prava u tome gradu, koji je zamolio da ostane anoniman zbog straha od progona. "Radi se o obijesnom nasilju i torturi".

Iznuđena priznanja

Dokumentirana su 32 uhićenja i policijske racije otkako je specijalna operativna skupina iz Minska poslana u grad krajem veljače. Jedan od uhićenih, Sergej Hlebko, bio je prisiljen na priznanje unatoč tome što je nosio jasne znakove premlaćivanja, s ozljedama na nosu i čelu što je, kako se navodi, uobičajena bjeloruska nasilna tehnika. On je na kraju optužen da je stavio trupce na tračnice i zapalio ih.

Slična iznuđena priznanja pojavila su se u srijedu na provladinom profilu na društvenim mrežama, na kojem se može vidjeti da je osam privedenih željezničkih djelatnika priznalo da su umiješani u djela sabotaže. Videosnimke pokazuju da bjeloruske vlasti žele jasno dati do znanja kako snažno suzbijaju sabotere željeznice, opisujući ih kao "teroriste". "Mi ne razgovaramo s teroristima, mi ih uništavamo", priopćilo je tamošnje ministarstvo unutarnjih poslova o optužbama s kojima se suočavaju Hlebko i drugi.

Većinu djela sabotaže provode obični Bjelorusi koji su razočarani i frustrirani odlukom svoje vlade da stane na stranu Moskve. To su rizični pothvati, ali to je ono što oni mogu učiniti, kaže Voithevič, koji je pobjegao iz Bjelorusije prošle godine kako bi se pridružio oporbenom pokretu u egzilu.

"Oni koji rade na željeznici su pod stalnim rizikom. Prijeti im najmanje 15 godina zatvora ako budu uhvaćeni", zaključuje Voithevič.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 10:17