STRATEŠKO POZICIONIRANJE

Stara albanska luka tek sad dobiva značenje koje je htjela imati: Može li Drač postati konkurencija Rijeci?

Njezin koncept je jednostavan: biti izlaz na more za zemlje regije koje ga nemaju i pojednostavniti uvozno-izvozne procedure
Drač
 Bibikow Walter/Hemis.fr/via AFP

Drač je najveća i najstarija luka u Albaniji. Izgrađena je prije više od dva stoljeća, ali je malo korištena, piše Deutsche Welle. Za vrijeme diktature Envera Hoxhe često je bila jedina veza između Albanije i vanjskog svijeta. Sada dobiva na značaju jer se tu razvija prekomorski transport za mnoge tvrtke iz regije. Preko te rute prolaze tovari iz čitavog svijeta. Ideja "mini-Šengena" bi mogla pomoći Albaniji u razvijanju biznisa s kompletnim okružjem. No, još uvijek je sve daleko od onoga kako bi trebalo biti – luci je potrebna bolja infrastruktura i povezanost s drugim zemljama.

"Oko 50 posto uvoza i izvoza u Albaniji prođe kroz luku Drač", kaže Pirro Vengu, direktor Luke: "Na Drač otpada 90 posto volumena trgovine koja se odvija preko mora." Poslednje desetljeće je, ukazuje, bilo desetljeće obnove luke. Jer usluge su se počele specijalizirati, naročito kada je riječ o kontejnerima – taj terminal je zabilježio najveći rast u proteklih pet godina.

U Luku Drač dolaze kontejneri iz preko 70 zemalja, a kapacitet je oko 180.000 kontejnera godišnje ili oko 3.000 skladišnih mjesta na više od 60.000 četvornih metara površine. Luka Drač služi i za putnički prijevoz trajektima koji prometuju s više destinacija u Italiji. Godišnje se preveze oko 100.000 putnika i stigne oko 150.000 kontejnera. Dio njih – i za zemlje regije.

Luka zemalja regije koje nemaju izlaz na more

Najviše robe koja dođe u Drač – oko 7 do 10 posto ukupnog prometa – je za Kosovo. Vlada Albanije je predstavila projekt proširenja luke kako bi se njezin stari dio mogao koristiti i kao marina za privatna plovila.

image
Drač
Siavosh Hosseini/NurPhoto/ via AFP

"Investicije albanske vlade i strateški master-plan za razvoj luka u Porto Romanu i Draču imaju za cilj da Drač ne bude samo luka Albanije ili Kosova, već i Sjeverne Makedonijje i da uspijemo da nam klijenti budu i jug Srbije i Albanci u dolini", kaže Vengu.

Najmanje dvaput dnevno u Draču se pretovaruje roba s Kosova. U luci je otvoren i Carinski ured Kosova. Shaip Havoli već dugi niz godina radi kao carinik. Iz Prištine u Drač dolazi dva tjedna mjesečno i tu radi kao šef smjene s kosovskim kolegama. Oni pripremaju dokumentaciju i odvoze robu do krajnje destinacije.

"Kosovski uvoznici plate samo jednog carinskog agenta, u ovom slučaju s Kosova i ne moraju platiti dva puta istu uslugu što je veliko olakšanje za biznis na Kosovu", objašnjava Havoli: "Za svu robu koja dolazi iz Azije, Kine, Indije, Šri Lanke ili iz Španjolske i drugih europskih zemalja, a kojoj je krajnja destinacija Kosovo mi ovdje završavamo procedure."

Već postoje i infrastrukturni projekti s ciljem da se luka Drač bolje poveže sa zemljama regije, pogotovo sa željezničkom prugom za Prištinu, a odatle dalje za Niš. Uprava kaže da Albanija namjerava pratiti svjetske trendove sve većeg korištenja luka prilikom uvoza i izvoza robe.

image
Drač
Gent Shkullaku/AFP

Ekspanzija pomorske trgovine na Jadranu

Direktor Luke Drač kaže kako je važno da se njegova luka pravovremeno strateški pozicionira za budućnost jer se predviđa se da će u idućih 10 godina zone Jadranskog i Jonskog mora doživjeti trostruko povećanje pomorske trgovine.

Luku Drač mnogi vide kao važnog aktera u regionalnom povezivanju i infrastrukturnim projektima. Ona bi mogla željeznicom povezivati zemlje regije bolje nego zračni promet. A može služiti i kao izlaz na more za one koji ga nemaju, piše Deutsche Welle

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 00:11