OPOMENA! Niste platili svoju članarinu TRI MJESECA. Do izbora je ostalo još samo 48 dana. Predsjednik Trump i vaša stranka vas trebaju. PODUZMITE NEŠTO!, piše u jednoj od dvije milijarde poruka koje su Amerikanci, neovisno o svojoj političkoj preferenciji, primili posljednjih tjedana.
Pandemija koronavirusa, koja je birače utjerala u kuće, i promjena poslovanja vodećih platformi društvenih mreža u jeku predsjedničke kampanje, ove su godine promijenila pravila igre te su motivirala oba stožera da do svojih simpatizera dođu putem automatskih poruka na mobitelu. Zašto? Istraživanje tržišta koje je provela kompanija Mobilesquared zaključilo je da su poruke, zapravo, najefikasniji oblik komunikacije jer se čak 90 posto njih pročita u prvih 15 minuta od slanja.
Legalno, ali jedva
"Mailovi nisu toliko uspješni u filtriranju birača jer su pretinci njihovih korisnika često potpuno zatrpani", smatra Eric Wilson, republikanski strateg za digitalno oglašavanje. Prema analizi RoboKillera, tvrtke koja prodaje tehnologiju za presretanje neželjene pošte i lažnih poziva, republikanci su u posljednjih 30 dana poslali čak 1,4 milijarde poruka, a demokrati su poslali "samo" 615 milijuna.
Na svaku jednu poruku Joea Bidena, Jennifer Stromer-Galley, profesorica na Sveučilištu Syracuse koja se posvetila proučavanje ovogodišnje političke promidžbe kandidata, tvrdi da dobije i do pet poruka Donalda Trumpa. Razlog tome, tvrde stručnjaci, krije se i u činjenici da Trumpova kampanja očajnički traži donacije, zbog čega njihove poruke djeluju kao da ih šalju utjerivači dugova.
"Tehnički gledano, sve su te poruke legalne. No, one svejedno hodaju po vrlo tankoj liniji zakona", rekla je Stromer-Galley u razgovoru s FT-om, istaknuvši kako stožeri trebaju dobiti pristanak birača prije nego što im šalju automatske poruke, do čega najčešće dolaze kriomice, sa službenih stranica svojih kampanja.
Za razliku od poruka Donalda Trumpa, koje su bitno kraće, ali grublje te neodoljivo podsjećaju na njegove tvitove, Joe Biden svojim potencijalnim biračima šalje duge i opsežne apele za izlazak na birališta.
"Ovo je Joe. Trump je prošli tjedan održao šest skupova, a noćas ima jedan i u Floridi. Ne možemo si priuštiti izgubiti prednost ovako blizu izbora, pa računam na tvoju potporu. U ovoj smo utrci zajedno", stoji u jednoj od predizbornih poruka Demokratske stranke.
Nekolicina političkih stratega i komunikacijskih stručnjaka upozorava da bi republikanske poruke mogle efikasnije mobilizirati biračko tijelo jer su jasne i direktnije. Desnica je bolje komunicirala i na izborima 2016., kada su većinu svog budžeta posvetili digitalnim platformama kako bi lakše doprli do ciljane publike.
"Do te je godine fokus predizborne promidžbe bio na televizijskom prostoru. No, 2016. su stratezi shvatili da za reklame u primetimeu moraju potrošiti ogromnu količinu novca kako bi doprli do širokog spektra ljudi u nadi da će poruka rezonirati kod nekolicine od njih.
Blokada komunikacije
Igra se promijenila u onome trenutku kad su shvatili da s neusporedivo manjim proračunom na društvenim mrežama mogu postići bolji efekt jer targetiraju točno one skupine koje im trebaju", objasnila nam je Joanna Weiss iz časopisa Politico, koja se bavi analizom predizborne promidžbe.
Poučeni upravo iskustvom iz 2016., divovi Silicijske doline ove su godine odlučili zaoštriti svoju politiku prema predizbornom marketingu. Twitter, omiljena platforma aktualnog predsjednika, u potpunosti je zabranio političko oglašavanje, a Facebook je blokirao nove reklame tjedan dana uoči te nakon izbora.
Američki teleoperateri ovo su ljeto blokirali više od milijun poruka Trumpova stožera, zato što nije bilo jasno na koji je način kampanja došla do podataka samih korisnika. Međutim, sami stožeri najčešće ne šalju poruke sami, već podugovaraju kompanije koje to čine u njihovo ime.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....