PIŠE ŽELJKO TRKANJEC

Sadržaj zabrinjava: Što su nam ustvari otkrila dva odvojena priopćenja o prvom razgovoru Plenković - Milanović

Predsjednik Republike bi trumpovski mir bez obzira na posljedice po Ukrajinu i Europu, premijer bi očuvanje suverenosti tako većina EU

Stara slika, iz 2021. godine. Bilo bi bolje da su i u srijedu sjeli, slikali se i razgovarali. Bez telefona. I poslali zajendičko priopćenje

 Tom Dubravec/Cropix

Dva su alfa mužjaka hrvatske politike konačno razgovarala. Lukavo su izabrali trenutak, priopćenja su objavljena navečer, da uđu u središnje vijesti, ali ne izazovu previše pitanja. U četvrtak će se pojaviti nove vijesti, summit Europskog vijeća i sigurno Trump pa će to smanjiti interes za njihov razgovor.

Neće.

Dobro je da su se suzdržali pa nisu, kao što Moskva i Beijing/Peking rade, naveli tko je inicirao razgovor.

Poslali su nam dva priopćenja, jedno koje stremi azijskom stilu, opsežnije, prepuno uobičajenih fraza čiji je cilj uvjeriti nas da je razgovor bio sadržajan, supstancijalan i da je u njemu Predsjednik Vlade Andrej Plenković diktirao dinamiku razgovora. Drugo, atičkog stila, sažeto, potvrdilo je da Predsjednik Republike Zoran Milanović traži veći utjecaj na politike. Ništa novo pod suncem.

PROČITAJTE VIŠE ‘Taj vaš korak smatrat ćemo objavom rata!‘

Stil ne treba zanemariti, ali sadržaj zabrinjava. Predsjednik Republike ističe pet točaka koje želi vidjeti u hrvatskim stavovima. Prva je ključna: “Postizanje mira u Ukrajini je u interesu Republike Hrvatske i stoga treba prihvatiti svaku inicijativu koja tome pridonosi.” Vlada piše da “mir ne može biti istinski pravedan i održiv ako ne jamči suverenost i teritorijalnu cjelovitost Ukrajine”.

Riječ je o suštinski različitim stavovima. Kako će Hrvatska nastupiti, hoće li slijediti raniji zahtjev Predsjednika Republike (koji opet nepotrebno otvara pitanje sudjelovanja hrvatskih vojnika u Ukrajini o čemu se ne raspravlja – dodati valja da Švicarska želi poslati vojnike u neku moguću buduću mirovnu misiju) da se suzdrži kad nema suglasja? Što ako Predsjednik Vlade pristane na dogovor na summitu koji se kosi sa zahtjevima Predsjednika Republike?

Hoćemo li se opet naći u situaciji slanja dva časnika u NATO misiju u Wiesbaden kad je Milanović blokirao provedbu dogovorenog, a bez stvarnog razloga uzbudila se cijela zemlja?

Predsjednik Republike bi trumpovski mir bez obzira na posljedice po Ukrajinu i, nastavno, na Europu u kreiranju buduće arhitekture, i dalje na liniji mađarskog premijera Viktora Orbána. Plenković bi tražio model očuvanja suverenosti Ukrajine, “preduvjet stabilnosti i sigurnosti u Europi te poštivanja temeljnih načela međunarodnog prava”. Stav bliži većini europskih država članica NATO i EU.

PROČITAJTE VIŠE Nakon ovog tjedna, Plenković više ne može izbjegavati Milanovića!

Dolazimo tako do suštinskog problema, dva lidera izvršne vlasti razgovarala su, ali se nisu dogovorila. Članak 99 Ustava: “Predsjednik Republike i Vlada Republike Hrvatske surađuju u oblikovanju i provođenju vanjske politike.” Što su to njih dvojica oblikovali u srijedu, kako su surađivali? Što će se od toga provesti u četvrtak?

Dva lidera izvršne vlasti i dalje ne pokazuju razinu odgovornosti koju traži povijesni trenutak. U drugim europskim zemljama traje društveni dijalog jer smo suočeni s odlukama koje će dugoročno utjecati na život svih nas, odlukama koje mogu supstancijalno promijeniti našu Uniju i obrambeni Savez - možda na bolje, nije isključeno obrnuto.

U takvom času njih dvojica razmjenjuju priopćenja koja pokazuju da se ne slažu, ne signaliziraju postoji li mogućnost da se usuglase. Zar je zajedničko priopćenje stvarno tako teško dogovoriti? Jednostavno neozbiljno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. ožujak 2025 20:23