ZAOBILAZE SANKCIJE

Rusi kroz ‘srpsku rupu‘ ulaze u Europu ‘sazad‘: Razgrabljene karte na letovima Moskva-Beograd

Aviokompanija Air Serbia udvostručila je broj direktnih letova iz Moskve za Beograd te ih je sada 15 tjedno

Avion Air Serbia

 Nicolas Economou/AFP

Srpska nacionalna zrakoplovna kompanija Air Serbia udvostručila je broj izravnih letova iz Moskve za Beograd, s osam na 15 tjedno, kako bi zadovoljila naglo rastuću potražnju nakon što je EU zabranila ruskim zrakoplovima letenje u svom zračnom prostoru, a Rusija odgovorila istom mjerom.

Air Serbia je značajno povećala i kapacitete, pa na nekim letovima koristi širokotrupni avion s 250 sjedala, umjesto 150, kako je bilo uobičajeno na tim linijama. Kako bi pobjegli u Europu, navodi Guardian, Rusi koriste rupu poznatu kao "srpska stražnja vrata". Naime, Srbija je odbila uvesti sankcije Rusiji, a njezini zrakoplovi mogu slobodno prelaziti zračni prostor EU, pri čemu lete preko baltičkih zemalja te zaobilaze Ukrajinu i Bjelorusiju.

Pozivajući se na agenciju za analitiku putovanja ForwardKeys, Guardian navodi da se u prvom tjednu ožujka kapacitet zrakoplovnih sjedala Rusije i Srbije povećao za 50 posto u odnosu na tjedan prije te da će se i dalje povećavati. "Ono što je najzapaženije jest brzina kojom Srbija postaje glavna vrata za putovanje između Rusije i Europe", rekao je Olivier Ponti, potpredsjednik ForwardKeysa. Rusi koji stižu u Srbiju, navodi Guardian, putuju dalje u Europu, a glavna su im odredišta Cipar, Francuska, Švicarska i Italija. No, odlaze i u Veliku Britaniju, Sloveniju, Austriju, Njemačku i Španjolsku.

Tisuće Rusa, osobito oni koji su radili za strane kompanije, napuštaju zemlju. Neki prelaze granicu s Finskom automobilom ili autobusom, dok se mnogi trude nabaviti karte za preostale letove prema istoku i jugu Europe, a glavne destinacije su Turska i Srbija.

Agencija za zračni promet EU, Eurocontrol, izvještava da je uvođenjem sankcija obustavljeno 300 letova ruskih prijevoznika dnevno prema Europi i 50 letova europskih zračnih prijevoznika prema ruskim zračnim lukama. Procjenjuje se da je međunarodna ponuda sjedala za Rusiju smanjena za oko trećinu. Najvažnija poveznica zemlje sa svijetom trenutačno je Turska sa svojim nacionalnim prijevoznikom Turkish Airlines na koju se odnosi 17,3 posto svih letova i 18,3 posto sjedala, a slijede Ujedinjeni Arapski Emirati i Katar. Nastojeći iskoristiti situaciju, Turkish Airlines također je izmijenio velik dio svog rasporeda, povećavši broj letova i raspoloživih sjedala za Rusiju. Tvrtka je obustavila letove za dvije ruske zračne luke, Krasnodar i Rostov na Donu, u skladu s ruskim ograničenjima, ali je povećala broj letova i kapacitete za Moskvu, Sankt Peterburg, Kazan, Soči i Jekaterinburg.

No, stanje se mijenja iz dana u dan, pa su u petak kazahstanski nacionalni zračni prijevoznik Air Astana i turski Pegasus Airlines priopćili da privremeno obustavljaju letove za Rusiju zbog neizvjesnosti oko osiguranja zrakoplova. Ta turska zračna tvrtka je priopćila kako je mjera obustave letova od 13. do 27. ožujka povezana s "operativnim rizicima" zbog sankcija koje je uvela Europska unija, zbog kojih više ne vrijede osiguranja zračnih prijevoznika koji lete za Rusiju. Za nastavak poslovanja potrebna su državna financijska jamstva, kao što je Izrael učinio za svoje avioprijevoznike koji lete za Rusiju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 22:27