POSLJEDNJE MINUTE

Povijesno suđenje: Zbog nestvarnih grešaka pilota avion s 228 ljudi završio na dnu Atlantika

Air Franceu i Airbusu sudi se zbog optužbi za ubojstvo iz nehata 228 osoba poginulih u padu zrakoplova u Atlanski ocean 2009. godine

Airbus kompanije Air France pao je u Atlanski ocean 1. lipnja 2009. godine

 Handout/Agęncia Estado Via AFP

Potresne posljednje minute leta Airbusa zrakoplovne kompanije Air Francea iz Rio de Janeira za Pariz, koji je 2009. godine pao u Atlantski ocean, pri čemu je poginulo svih 228 putnika i članova posade, bit će istražene u sklopu povijesnog suđenja koje počinje u ponedjeljak u Parizu.

Dvojici velikih igrača u zrakoplovnoj industriji, zrakoplovnoj tvrtki Air France i proizvođaču zrakoplova Airbus, naime, sudi se pod optužbama za ubojstvo iz nehata u najtežoj zrakoplovnoj nesreći u povijesti francuske zrakoplovne kompanije.

Ovo je prvi put da su ove dvije tvrtke, a ne pojedinci, izravno izvedene pred sud nakon zrakoplovne nesreće, a odvjetnici obitelji godinama su se borili za to, prenosi The Guardian.

Nesreća, do koje je došlo 1. lipnja 2009. godine, potresla je svijet zračnog prometa kada je let AF447 nestao s radara dok je krstario noćnim nebom tijekom oluje iznad Atlantika na točki između Brazila i Senegala. Airbus A330 je nestao, a da nije uputio poziv u pomoć.

Detalji posljednjih minuta

Nekoliko dana kasnije, krhotine zrakoplova pronađene su u oceanu, no trebalo je gotovo dvije godine da se locira najveći dio trupa i izvuku snimači leta, tzv. crne kutije. Francuska potraga bez presedana uključivala je detaljan pregled 17.000 četvornih kilometara oceanskog dna na dubinama do 4.000 metara kroz više od 22 mjeseca.

U zrakoplovu je bilo 12 članova posade i 216 putnika 33 različite nacionalnosti, a svi su u nesreći izgubili život.

Zrakoplovi najčešće padaju na kopnu, a pad AF447 u ocean smatra se jednom od svega nekoliko nesreća koje su promijenile zrakoplovstvo jer je ova tragedija dovela do velikih promjena u sigurnosnim propisima, obuci pilota i korištenju senzora za brzinu.

Na suđenju će biti izneseni opsežni detalji iz posljednjih, kobnih minuta u pilotskoj kabini, kada su se zbunjeni kapetan i kopiloti borili da zadrže kontrolu nad zrakoplovom.

Naime, dok se zrakoplov približavao ekvatoru na svojem putu za Pariz, ušao je u tzv. međutropsku zonu konvergencije koja često kreira nestabilne oluje s obilnim padalinama. Kad je oluja pogodila zrakoplov, kristali leda na velikim visinama onesposobili su senzore brzine, blokirajući informacije o brzini i visini. Funkcije automatskog pilota tada su prestale raditi, a mlažnjak od 205 tona je u aerodinamički zastoj, situaciju kada je prekoračen kritički napadni kut, te je počeo ponirati.

"Izgubili smo brzinu", čuje se kako jedan kopilot govori na snimci, prije nego što drugi indikatori greškom pokažu gubitak visine, a na zaslonima u kabini pojavi se niz poruka alarma. "Ne znam što se događa", rekao je tada jedan od pilota.

Na povijesnom suđenju bit će razmotrene uloge senzora brzine i pilota.

"Očekujemo nepristrano i uzorno suđenje kako se ovo nikada više ne bi ponovilo te da će kao rezultat toga optuženima biti prioritet sigurnost, a ne samo profitabilnost", rekla je za agenciju AFP Daniele Lamy, predstavnica i voditeljica skupine obitelji žrtava Entraide et Solidarité (Uzajamna pomoć i solidarnost).

Odluka o pogrešci pilota razbjesnila obitelji žrtava

Air France i Airbus suočavaju se s mogućim kaznama do 225.000 eura, što je ‘kap u moru‘ njihovih godišnjih prihoda, ali ako se utvrdi njihova kaznena odgovornost, njihov bi ugled mogao pretrpjeti veliku štetu.

Obje su tvrtke zanijekale bilo kakav prijestup iz nehata, a istražni suci koji su analizirali slučaj odbacili su optužbe 2019. godine, pripisujući pad najvećim dijelom pogrešci pilota.

Ta je odluka razbjesnila obitelji žrtava, a 2021. pariški žalbeni sud presudio je kako postoji dovoljno dokaza za nastavak suđenja.

"Air France... će nastaviti dokazivati ​​da nije počinio nikakav prijestup iz nehata koji je uzrokovao ovu nesreću i zatražit će oslobađajuću presudu", naveo je ovaj zrakoplovni prijevoznik u izjavi za AFP.

Airbus, proizvođač zrakoplova A330, koji je pušten u promet samo četiri godine prije nesreće, nije imao komentara prije suđenja, ali je također zanijekao bilo kakav nemar.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. studeni 2024 22:49