KONTROVERZNA KAMPANJA

Po čitavoj Poljskoj osvanuli uznemirujući plakati: Sprema li se potpuna zabrana razvoda?

Iza propagandne akcije stoji zaklada ‘Naša djeca - obrazovanje, zdravlje, vjera‘ multimilijunaša Mateusza Kloseka
Poljska, plakati
 Jaap Arriens/Alamy/Alamy/Profimedia

U Poljskoj su se preko noći, najprije u Varšavi i Poznanu, a potom i po svim drugim gradovima, pojavili veliki plakati na kojima je drhtavim dječjim rukopisom ispisano "Mama i tata, volite se!". Masovna reklamna kampanja uplašila je Poljake da bi zakoni kojima se ograničava ili zabranjuje razvod, uskoro mogli doći pred poljski parlament.

Plakat koji su se posljednjih dana pojavili u Poljskoj slični su onima koji se od ranije nalaze na svakom tramvajskom i autobusnom stajalištu: Iz daljine vam se čini da je to srce, ali ne, to je maternica s fetusom. Ispod je napisano "Imam pet mjeseci" ili "Vjerujem ti", piše bečki Der Standard. Uz to, ispisana je internetska adresa dječjeg hospicija.

Naime, u Poljskoj je zabranjen pobačaj, a nedavno je, usprkos masovnim prosvjedima koje podržava većina građana, pooštren do te mjere da žena mora roditi i ako je fetus jako deformiran. Poljakinje sad moraju roditi beživotno dijete, koje potom može umrijeti u hospiciju.

A sve više Poljaka osjeća se iziritirano i novim plakatima koji su osvanuli po gradovima, piše bečki dnevnik.

Iza propagandne akcije stoji zaklada "Naša djeca - obrazovanje, zdravlje, vjera" multimilijunaša Mateusza Kloseka i njegove tvrtke Eko-Okna (Eko-Prozori). Na posljednjoj Forbesovoj listi 100 najvećih poljskih tvrtki, s godišnjim prometom većim od milijardu zlota (oko 250 milijuna eura), Eko-Okna zauzima 78. mjesto.

U nedavnom intervjuu Klosek je objasnio kako njegova zaklada drži gotovo polovicu udjela u tvrtki Eko-Okna pa ima priliku za nekoliko plakatnih kampanja širom Poljske. Plakati su posvuda, na zidovima zgrada, u autobusima. Kampanja je od studenoga do veljače koštala više od milijun eura, prenosi BIRN.

- I ja sam razvedeno dijete, rekao je milijunaš Klosek. - Znam kako se dječak osjeća kad mu nedostaje da se roditelji vole.

Samohrani očevi i majke ogorčeni su ovom kampanjom. Plakati su postavljeni i ispred vrtića i osnovnih škola, a zna se da mnoga djeca preuzimaju krivnju za propali brak svojih roditelja.

- Moj je sin potpuno traumatiziran - požalio se jedan otac. Njegov sin misli kako bi, da je on napisao rečenicu 'Mama i tata, volite se', oni i dalje bili obitelj. - Ali to je apsurdno, ljuti se otac.

S druge strane, brojne su se građanske inicijative pokrenule kako bi ismijale kampanju protiv razvoda. Izrađuju slične plakate s malo drukčijim tekstom.

- Mama i mama, zašto se napokon ne vjenčate?, piše na jednom, također nesigurnim dječjim rukopisom. - Dosta mi je više. Mama i tata, razvedite se!, stoji na drugom. Na jednom je plakatu tinejdžer s torbom duginih boja na ramenu, s crvenim otiskom šamara na licu. - Mama i tata, volite me!, piše na plakatu. Istraživanja kažu da 70 posto Poljaka uskraćuje ljubav djetetu ako im prizna da je homoseksualno.

Jedna od vodećih feministkinja, Agnieszka Graff, pretpostavlja da je ova posljednja kampanja uvod u novi zaokret udesno vladajuće ultrakonzervativne stranke Zakon i pravda Jaroslawa Kaczynskog.

- Kladim se da će inicijativa za zabranu razvoda naći put do parlamenta ove godine, napisala je Agnieszka Graff u oporbenom listu Gazeta Wyborcza. Kampanju "mama i tata" podržava ultrakatolička udruga "Sychar - zajednica čvrstih brakova" koja vjeruje da se "svaki crkveno sklopljen brak može spasiti iz najdublje krize".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 04:49