TRAGEDIJA U WASHINGTONU

Ovo je vjerojatni uzrok kaosa na nebu: ‘To što rade u tornju nije normalno, već smo upozoravali...‘; Objavljena nova snimka sudara

Pilot je tražio dopuštenje da leti na maloj visini uz istočnu obalu rijeke Potomac. No, nije slijedio predviđenu rutu

Snimka sudara iznad Washingtona

 Fox News Screenshot/

Pronađene su obje crne kutije iz aviona koji su se sudarili u srijedu navečer u blizini zračne luke Reagan u Washingtonu. U sudaru putničkog zrakoplova na letu American Airlinesa i vojnog helikoptera Black Hawk poginulo je svih 67 ljudi.

Američki Nacionalni odbor za sigurnost prometa (NTSB) ponovio je da je prerano za utvrđivanje uzroka katastrofe i obećao objaviti preliminarno izvješće u roku od 30 dana.

Prvi trag bio je početni izvještaj Federalne uprave za zrakoplovstvo (FAA), koja je nazvala "nenormalnom" situaciju s brojem zaposlenih u kontrolnom tornju u Washingtonu, s obzirom na to da je jedan kontrolor navodno upravljao i helikopterima i avionima. Ali AP i CNN izvijestili su da je to zapravo normalno, ili nije neuobičajeno. FAA se dugo bori s nedostatkom kontrolora zračnog prometa, i prije su upozoravali da bi umor kontrolora mogao dovesti do pogreške, objavio je AP.

Do petka ujutro najmanje 28 tijela izvučeno je iz rijeke Potomac, žrtava najsmrtonosnije zrakoplovne nesreće u SAD-u od 2001.

image

Policijski brod skuplja ostatke aviona duž rijeke Potomac

Oliver Contreras/Afp

The New York Times piše da su stručnjaci za zračni promet godinama upozoravali na opasnost, da je kontrolora leta premalo, te su mnogi prisiljeni raditi šest dana tjedno po 10 sati dnevno - što je toliko naporno da je više saveznih agencija upozorilo da bi to moglo smanjiti sposobnosti kontrolora da ispravno obavljaju svoj posao.

Dan prije nesreće, u srijedu navečer, u blizini zračne luke Reagan jedan je avion morao prekinuti slijetanje nakon što se helikopter približio njegovoj putanji, izvijestio je Washington Post. Američka vojska zabilježila je porast vrlo ozbiljnih zrakoplovnih incidenata tijekom prošle fiskalne godine: u nesrećama na 15 letova i u dva incidenta na tlu ginuli su vojnici, a počinjena je šteta na konstrukciji zrakoplova veća od 2,5 milijuna dolara, prenosi AP.

CNN je petak došao u posjed dvije nove snimke nesreće. CNN piše da se na njima može vidjeti da su helikopter i zrakoplov letjeli jedan prema drugom te da su na koncu sudarili. Letjelice su nakon sudara pale u rijeku Potomac.

@cnn Two videos obtained by CNN show new angles on Wednesday night’s midair collision above Washington DC. In the videos both aircraft can clearly be seen flying towards each other, then exploding and falling into the river. The cause of the crash remains under investigation. #CNN #News ♬ original sound - CNN

‘Trump krivi žene i obojene‘

Donald Trump i pripadnici njegove administracije pritom tvrde da bi za nesreću mogla biti kriva politika Bidenove i Obamine administracije inkluzivnog zapošljavanja pripadnika raznih manjina. Pritom je Trump izričito ustvrdio da je FAA bio optužen da je "previše bijel", prenosi The Guardian. CNN navodi da su i Trump i novi ministar obrane Pete Hegset sugerirali da žene i pripadnici manjina možda nisu najprikladniji za važne pozicije poput kontrolora leta. Bivši voditelj Fox Newsa Pete Hegset, sada ministar obrane, obećao je da će SAD "imati najbolje i najpametnije na svakom mogućem položaju", i da će položaje dobivati najbolji mogući lideri, isključivo po zaslugama, bilo da se radi o upravljanju Black Hawkovima ili putničkim avionima. Ali nije se pozabavio ključnim problemom koji je poznat svim građanima Washingtona, navodi CNN: velikim brojem vojnih zrakoplova koji često lete prema Pentagonu i drugim vojnim objektima u blizini aerodroma Reagan.

image

Snimka sudara iznad Washingtona

Fox News Screenshot/

Čim je stupio na dužnost, Trump je potpisao uredbu kojom se poništavaju politike inkluzivnosti i raspuštaju odjeli koji su se time bavili u svim vladinim tijelima. Trumpovo povezivanje politike promicanja različitosti i borbe protiv diskriminacije sa smrtonosnom tragedijom, bez ikakvih dokaza, demokrati su nazvali "odvratnim", "vrijednim prezira" i "rasističkim". Lider demokrata u Kongresu Hakeem Jeffries rekao je da Trump "okrivljuje žene i obojene ljude za smrtonosnu zrakoplovnu nesreću".

Ono što znamo o trenucima prije smrtonosnog sudara letjelica u srijedu navečer sugerira da je zakazao višestruki sustav sigurnosne kontrole zračnog prometa u zemlji, objavio je The New York Times. Zaključak su izveli na osnovi razgovora s bivšim i sadašnjim kontrolorima leta, drugim stručnjacima, na osnovi preliminarnog internog izvješća Savezne uprave za zrakoplovstvo (FAA) i snimaka leta. Vojni helikopter izletio je izvan odobrene putanje. Piloti American Airlinesa najvjerojatnije nisu vidjeli helikopter dok su skretali prema pisti. A dežurni kontrolor leta, žonglirajući s dva posla u isto vrijeme, nije uspio održati razmak između helikoptera i aviona.

Iako će za dovršetak istrage trebati mnogo vremena, čini se da je katastrofa već potvrdila ono na što su piloti, kontrolori zračnog prometa i stručnjaci za sigurnost godinama upozoravali: sve veće rupe u zrakoplovnom sustavu mogle bi dovesti do velike nesreće, poput ove koja se sada dogodila u Washingtonu.

Nenormalni radni uvjeti

Prema izvorima NYT-a, nije normalno to što je samo jedna osoba u srijedu navečer obavljala dužnosti kontrole zračnog prometa za helikoptere i za avione na aerodromu Reagan u Washingtonu. Obično jedna osoba preuzima taj posao nakon 21.30, kada se zračni promet počne smanjivati. No u srijedu je nadzornik i prije tog roka dopustio jednom kontroloru zračnog prometa da ode, a njegovu dužnost prebacio na preostalog kolegu. Nesreća se dogodila nešto prije 21 sat.

Kontrolori mogu koristiti različite radiofrekvencije za komunikaciju s pilotima koji upravljaju avionima i onima koji voze helikoptere. Dok kontrolor komunicira s pilotima helikoptera i mlažnjaka, piloti možda neće moći čuti jedan drugoga.

Prema preliminarnom izvještaju FAA, broj kontrolora "nije bio normalan za doba dana i količinu prometa". U četvrtak je pet sadašnjih i bivših kontrolora reklo novinarima da je kontrolor u tornju trebao proaktivnije usmjeravati helikopter i avion da odlete jedan od drugog. Umjesto toga, kontrolor je zatražio od helikoptera da se udalji od aviona.

Prije nego što vojni helikopter smije ući u prometni komercijalni zračni prostor, mora dobiti odobrenje kontrolora zračnog prometa. U ovom slučaju, pilot je tražio dopuštenje za korištenje Rute 4 koja omogućuje helikopterima da lete na maloj visini uz istočnu obalu rijeke Potomac. No, helikopter nije slijedio predviđenu rutu, kažu upućeni. Trebao je letjeti na visini manjoj od 60 metara iznad zemlje, a on je bio na visini višoj od 90 metara, najmanje 800 metara izvan odobrene rute, kada se sudario s putničkim avionom. Jedan od dužnosnika rekao je da su piloti Black Hawka već letjeli ovom rutom i da su bili svjesni ograničenja visine i uskog zračnog koridora kojim im je dopušteno letjeti u blizini zračne luke.

Sigurnosni propusti u zrakoplovstvu godinama su se povećavali, što je dovelo do alarmantnog povećanja rizičnih situacija usred sve veće gužve u najprometnijim zračnim lukama u SAD, pa tako i u zračnoj luci Reagan National u Washingtonu, gdje česti vojni letovi čine kontrolu prometa još kompliciranijom.

image

Kontrolni toranj zračne luke Reagan u Washingtonu

Oliver Contreras/Afp

Kontrolni toranj na Reagan Nationalu godinama nema dovoljno zaposlenih, ističe NYT. U zračnoj kontroli imaju gotovo trećinu zaposlenih manje od ciljane razine, s 19 certificiranih kontrolora leta od rujna 2023., kako su naveli u posljednjem godišnjem izvješću Kongresu. Glasnogovornik FAA rekao je u četvrtak da Reagan National trenutno zapošljava 25 certificiranih kontrolora, a cilj im je 28. Prvog dana svog mandata Trump je potpisao zabranu zapošljavanja.

Prvog dana kad je stupio na vlast Trump je potpisao uredbu o smjeni administratora Federalne uprave za zrakoplovstvo FAA Michaela Whitakera, nakon što ga je Elon Musk kritizirao zbog tretmana njegove kompanije Space X, prenosi CBS News. Deset dana poslije, u četvrtak nakon nesreće, na tu je dužnost imenovao iskusnog Christophera Rochelaua, koji 22 godine radi u toj službi. Drugog dana mandata Trump je raspustio Savjetodavni odbor za sigurnost u zračnom prometu (Aviation Security Advisory Committee), koji je Kongres uspostavio nakon nesreće aviona PanAma 1988. Kako je prenio AP, članovi odbora primili su dopis u kojem se kaže da Ministarstvo domovinske sigurnosti (DHS) eliminira članstvo u svim savjetodavnim odborima da bi se "prekinula zlouporaba resursa i osiguralo da aktivnosti DHS-a daju prioritet nacionalnoj sigurnosti".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
31. siječanj 2025 16:35