
Ovih dana u zračnoj bazi Yelahanka, u gradu Bengaluru na jugu Indije, održava se ‘Aero India 2025‘ air show, koji bi možda najbolje bilo prevoditi kao zrakoplovna priredba.
Riječ je o poznatoj manifestaciji koja privlači države i izlagače diljem svijeta, a organizira se još od 1996., uz to da je već neko vrijeme tempo održavanja svake druge, neparne godine. Budući da je Indija najmnogoljudnija država svijeta (1,43 milijarde ljudi), peto po veličini gospodarstvo svijeta (uskoro i treće) te nuklearna sila koja se diči prilično velikom i jakom vojskom, a dio koje su i impresivne zračne snage, nije čudno da su domaćin događaja ovog tipa.
Ono što Indijcima daje dodatnu prednost pred zračnim priredbama koje se održavaju negdje na Zapadu (recimo Velika Britanija), ali i onima u Rusiji i Kini, jest činjenica da kod njih dolaze - svi. Sama Indija veliko je tržište i već neko vrijeme najavljuje natječaj za više od stotinu novih borbenih aviona, a k njima još gravitiraju i zemlje s istoka i jugoistoka Azije, ali i Bliskog istoka. Jednako je važno da New Delhi i dalje baštini određenu dozu nesvrstanosti iz prošlih vremena, što znači da surađuje i razgovara sa sa svim drugim svjetskim velesilama. Ukratko, veliko tržište i prilika za poslove od više milijardi plus domaćini neskloni svađi i diplomatskim izlijetanjima, tvore privlačan miks za divove vojne industrije koji žele izložiti svoje najnovije proizvode.
A ove godine to je rezultiralo jedinstvenim prizorom na ovoj zračnoj priredbi, naročito kad se uzmu u obzir šire geopolitičke okolnosti. Naime, na pisti u Yelahanki stajali su nedaleko jedan od drugog najmoderniji ruski i američki borbeni avioni: Suhoj Su-57 i Lockheed Martinov F-35 Lightning II, u konvencionalnoj F-35A varijanti.
Riječ je o fotografiji kakvu dosad još nismo vidjeli (barem je ovaj autor ne pamti), a čime su se pohvalili i domaćini priredbe.
Zašto je to važno? Prvo, riječ je o dva od ukupno pet borbenih aviona pete generacije danas (iako će za Su-57 mnogi reći da ne ispunjava sve, ionako nejasno, definirane kriterije) - prvi je bio američki F-22 Raptor, potom je na scenu stigao F-35 u svim svojim inačicama (A, B, C i Adir za Izrael), nakon toga kineski Chengdu J-20, potom Su-57 i na kraju i novi kineski Shenyang J-35.
Raptor je proizveden u nešto manje od 200 primjeraka i zabranjen je za izvoz, za J-20 se procjenjuje da je proizveden u sličnom broju, ali također nije išao u izvoz, a J-35 je previše nov da bi se uopće pojavio na tržištu.
To nas dovodi do jednog od dva aviona na ovoj fotografiji: Su-57 je nakon godina testiranja i desetak prototipova u serijsku proizvodnju krenuo prije pet godina, a pretpostavlja se da je do danas proizvedeno ukupno 40-ak modela. Iako je tijekom prošlog desetljeća bilo zamišljeno da jedna varijanta toga aviona bude razvijana zajedno s Indijom, to se nije ostvarilo - ne jer to nisu željeli Rusi, nego jer Indijci nisu bili previše sretni s onim što im je Moskva predstavila/ponudila.
Rusi su proteklih godina govorili da bi Su-57, u izvoznoj Su-57E varijanti, mogao kupiti i Alžir, spominjao se i Egipat, ali od toga nije bilo ništa. Tek je lani, nakon zračne priredbe u Kini, u javnost puštena informacija da je Su-57 naručila jedna strana zemlja. Na Aero India je Aleksander Mihejev iz ruske državne agencije za uvoz i izvoz oružja Rosoboronexport potvrdio da će isporuke "stranom kupcu" krenuti već ove godine. O kojoj se zemlji radi, dovoljno hrabroj da kupuje od Rusije u vrijeme kada je ta zemlja pod mnoštvom sankcija i nije baš u idealnoj poziciji da izvozi oružje (tu je i rat u Ukrajini, ne zaboravite), nije otkriveno.
S druge strane, F-35 jedini je pravi izvozni hit među borbenim avionima pete generacije. Prvenstveno zato što mu dugo vremena uopće nije bilo prave alternative, plus taj prikladni detalj da SAD vrlo otvoreno prijeti sankcijama državama koje makar i pomišljaju kupiti ruske avione (što jako dobro znaju u Kairu i Jakarti, recimo). Znači, imate proizvod koji nema nitko, a čak i kad se javi nešto usporedivo, konkurenciju ste efikasno ograničili na jako mali dio tržišta.
A to se po brojkama itekako vidi. Uz sve probleme koje je do danas imao u svojem razvoju, uz dosad utrošenih više od 410 milijardi dolara u razvoj i proizvodnju, F-35 ipak je postao borbeni avion koji svi žele kupiti. Prema zadnjem izvješću Lockheed Martina, a koji to vrlo pobožno objavljuje svakog mjeseca, F-35 dosad je isporučeno više od 1110 ovih aviona, a dosad ih je dobilo, kupilo ili naručilo 20 država diljem svijeta. A za nekoliko desetljeća ta će se brojka vjerojatno utrostručiti.
Treba biti pošten i reći da Su-57 i F-35 zapravo nisu nužno direktna konkurencija jedan drugome - radi se o ipak različitim avionima, dovoljno je napomenuti da je jedan dvomotorac, a drugi nije. No, kada se gleda fotografija iz Indije i razmatraju se neke nove narudžbe, sigurna je oklada da će F-35 dugo vremena ostati prvi avion na pisti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....